moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Lotnicza szachownica ma już 95 lat

Lądujący w Warszawie w listopadzie 1918 roku z meldunkami przywiezionymi z oblężonego Lwowa porucznik Stefan Stec nie przypuszczał, że znak na jego samolocie stanie się symbolem polskiego lotnictwa. Widniejąca na jego myśliwcu biało-czerwona szachownica już od 95 lat symbolizuje nasze Siły Powietrzne.


Spełniała wszystkie kryteria znaku przynależności państwowej – była oryginalna, w polskich barwach i łatwo można ją było namalować na samolotach. Dlatego 1 grudnia 1918 r. szef Sztabu Generalnego WP gen. dyw. Stanisław Szeptycki wprowadził ją jako znak rozpoznawczy polskich maszyn.

Jak opowiada dr Roman Kozłowski, historyk z dęblińskiego Muzeum Sił Powietrznych, por. Stec, pilot formującego się lotnictwa polskiego, umieścił szachownicę w barwach narodowych na kadłubie swojego myśliwca Fokker D.VIII (E.V). Pod koniec 1918 r. lotnik walczył w obronie Lwowa przed wojskami ukraińskimi. Z oblężonego miasta 15 listopada przyleciał do Warszawy z meldunkami dla Naczelnego Wodza Józefa Piłsudskiego.

– W stolicy jego szachownica tak spodobała się ówczesnemu szefowi Sekcji Żeglugi Napowietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych ppłk. pil. Hipolitowi Łossowskiemu, że zarekomendował go jako symbol całego polskiego lotnictwa – wyjaśnia dr Kozłowski. Jak dodaje, wcześniej samoloty zdobyte na zaborcach były oznaczone różnymi elementami w barwach narodowych: biało-czerwonymi pasami, czerwonymi literami Z w białym kwadracie, orłami i tarczami.

Ustalono, że lewe górne i prawe dolne pole szachownicy będzie mieć barwę czerwoną, pozostałe dwa – białą. Od tej pory znak ten malowano na skrzydłach, kadłubach i sterach kierunku samolotów. W 1921 r. wprowadzono dodatkowo obwódki w barwach odmiennych od koloru szachownicy.

Przez ponad 70 lat właśnie taki znak pozostawał symbolem polskiego lotnictwa wojskowego. – Pamiętam, jak we wrześniu 1939 r. cieszyliśmy się widząc na niebie maszyny z polską szachownicą – wspomina Tadeusz Adamczyk, mieszkaniec Warszawy. Wygląd szachownicy zmienił dopiero w 1993 r. Sejm – zamieniono kolejność jej pól. – Przedwojenne godło miało niezgodny z zasadami heraldyki układ barw, powinien on rozpoczynać się od pola białego, a nie czerwonego – wyjaśnia historyk z dęblińskiego muzeum.

Natomiast w 2012 r. minister obrony Tomasz Siemoniak przywrócił zaniechane po II wojnie malowanie znaków na górnych powierzchniach skrzydeł. Umożliwia to identyfikacje maszyny z góry i jest praktykowane w wielu państwach NATO.

Dziś lotnicza szachownica widnieje nie tylko na polskich samolotach i śmigłowcach. Znajdziemy ją też m.in. na fladze dowódcy Sił Powietrznych, flagach lotnisk wojskowych oraz na Lotniczym Krzyżu Zasługi.

AD

autor zdjęć: Artur Weber

dodaj komentarz

komentarze


Debiuty MSPO: Mistrz misji
 
Agresja sowieckiego kolosa
Modernizacja Sokołów
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Jedna misja, jeden zespół
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Nowa misja i nowy sprzęt
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Zadanie: przywrócić ład na Bałtyku
Polska nie pozostanie osamotniona
A Torn Subcontinent
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Selekcja w pigułce
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Modernizacja starów 266
Cienka niebieska linia
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Klasy wojskowe po nowemu
Skok na lotnisko
Pamięć o tragedii
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Głos (z) płonącej Warszawy
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Walka i dyplomacja
Polscy nurkowie na Islandii
Spadochroniarze znów wylądują pod Arnhem
Iranian Chess Game
Groźny jak Tallboy
„Górale” zdobywają miasto
Wojsko wraca do Łomży
Thin Blue Line
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Polscy weterani i książę Harry
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Moje serce należy też do Indii
Rozpoczynamy nową erę
Brawurowa ucieczka „Orła”
Chorwacki test polskich kadetów
Zawodnicy z Czarnej Dywizji zwycięzcami Spartakiady
Umowa na Feniksy
Nowy wiceminister w MON
20 lat temu powstał Korpus Północno-Wschodni
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Sprawdzają Brutusa
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Stalin czekał i kalkulował
Dead to the World
Irańskie szachy
W Indiach mieli swój drugi dom
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO