moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
600 godzin ekologicznego patrolu

Załoga samolotu An-28E z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała piąty w tym roku lot na kontrolę czystości wód Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. Wykonując zadania na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego lotnicy w Siemirowic spędzili w powietrzu już ponad 600 godzin.

Realizację wykonanego w dniu 3 kwietnia zadania załoga w składzie: kapitan pilot Tomasz Majewski (dowódca załogi), kapitan pilot Daniel Brzoskowski (drugi pilot), starszy bosman Piotr Nieradka (technik pokładowy) oraz kapitan nawigator Mariusz Sasim i starszy chorąży Grzegorz Thiede (operatorzy systemów pokładowych) rozpoczęła od przebazowania samolotu 0405 na lotnisko w Gdyni Babich Dołach. Po przyjęciu na pokład inspektora Urzędu Morskiego, na podstawie aktualnych danych satelitarnych przeprowadzono szczegółową analizę zadania i przebiegu trasy lotu, z uwzględnieniem rejonów, gdzie potencjalnie mogło wystąpić zanieczyszczenie powierzchni morza. Lot obejmował głównie kontrolę wschodniej i północnej części Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ciągu 3,5 godzin „ekologiczna” Bryza pokonała trasę o długości prawie 900 kilometrów.

Współpraca lotnictwa Marynarki Wojennej z Urzędem Morskim w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego rozpoczęła się w 2001 roku, kiedy to dwa samoloty transportowe typu Bryza (numer 0404 i 0405) doposażono w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Na samolocie 0404 zamontowano również dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin.

Początkowo „ekologiczne” Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Od listopada 2004 roku weszły na wyposażenie 30 Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w Siemirowicach. W 2008 roku samolot z numerem 0405 doposażono także w system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS (ang. Automatic Identification System).

Załogi mają obecnie możliwość wykrycia zanieczyszczenia na powierzchni wody, lokalizacji jego przyczyny oraz wykonania dokumentacji pozwalającej na wszczęcie postępowania i wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy. Realizowane loty mają zarówno charakter prewencyjny, jak i interwencyjny, ponieważ 44 Baza Lotnictwa Morskiego realizuje je w terminach uzgodnionych wcześniej z Urzędem Morskim, jednocześnie utrzymując ciągłą gotowość do ich wykonania „na wezwanie”.

Od początku 2005 roku lotnicy z Siemirowic wykonali blisko 140 tego typu misji, spędzając w powietrzu ponad 600 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Krwawe walki o Monte Cassino
 
Defense Without Politics
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Stulatka hydrografia
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Iskra – dama polskiego lotnictwa
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Żyj zdrowiej
Arsenał Iranu
Nowy wiceminister w MON
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Double Eagle po nowemu
Szturmani na Lipie
Ważka bliżej
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Podziemna potęga
Nauka zimowego pływania
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
We Are All Darfur
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Rywalizacja strzelców wyborowych
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Darłowo czeka na śmigłowce
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Chciałem walczyć z Niemcami
For the Right Cause
O Patriotach na WAT
Klasy wojskowe po nowemu
Centrum dla Viperów w Łodzi?
USA nie zacznie wojny z Iranem
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
They Train Together, They Fight Together
Symulatory strzelań Rosomaków
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Własne interesy Europy
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Obradowała Rada Gabinetowa
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Iran uderza w USA
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Czerwoni w odwrocie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO