moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
600 godzin ekologicznego patrolu

Załoga samolotu An-28E z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała piąty w tym roku lot na kontrolę czystości wód Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. Wykonując zadania na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego lotnicy w Siemirowic spędzili w powietrzu już ponad 600 godzin.

Realizację wykonanego w dniu 3 kwietnia zadania załoga w składzie: kapitan pilot Tomasz Majewski (dowódca załogi), kapitan pilot Daniel Brzoskowski (drugi pilot), starszy bosman Piotr Nieradka (technik pokładowy) oraz kapitan nawigator Mariusz Sasim i starszy chorąży Grzegorz Thiede (operatorzy systemów pokładowych) rozpoczęła od przebazowania samolotu 0405 na lotnisko w Gdyni Babich Dołach. Po przyjęciu na pokład inspektora Urzędu Morskiego, na podstawie aktualnych danych satelitarnych przeprowadzono szczegółową analizę zadania i przebiegu trasy lotu, z uwzględnieniem rejonów, gdzie potencjalnie mogło wystąpić zanieczyszczenie powierzchni morza. Lot obejmował głównie kontrolę wschodniej i północnej części Polskiej Strefy Ekonomicznej Bałtyku. W ciągu 3,5 godzin „ekologiczna” Bryza pokonała trasę o długości prawie 900 kilometrów.

Współpraca lotnictwa Marynarki Wojennej z Urzędem Morskim w zakresie działań na rzecz ochrony morskiego środowiska naturalnego rozpoczęła się w 2001 roku, kiedy to dwa samoloty transportowe typu Bryza (numer 0404 i 0405) doposażono w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Na samolocie 0404 zamontowano również dodatkowe zbiorniki paliwa, dzięki czemu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin.

Początkowo „ekologiczne” Bryzy trafiły do 1 Dywizjonu Lotniczego, a po jego przeformowaniu do 28 Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach. Od listopada 2004 roku weszły na wyposażenie 30 Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w Siemirowicach. W 2008 roku samolot z numerem 0405 doposażono także w system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS (ang. Automatic Identification System).

Załogi mają obecnie możliwość wykrycia zanieczyszczenia na powierzchni wody, lokalizacji jego przyczyny oraz wykonania dokumentacji pozwalającej na wszczęcie postępowania i wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy. Realizowane loty mają zarówno charakter prewencyjny, jak i interwencyjny, ponieważ 44 Baza Lotnictwa Morskiego realizuje je w terminach uzgodnionych wcześniej z Urzędem Morskim, jednocześnie utrzymując ciągłą gotowość do ich wykonania „na wezwanie”.

Od początku 2005 roku lotnicy z Siemirowic wykonali blisko 140 tego typu misji, spędzając w powietrzu ponad 600 godzin.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy

red. PZ

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
 
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Umarły dla świata
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Historia Liberatora wyjaśniona
Nowa misja i nowy sprzęt
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Wojsko wraca do Łomży
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Chorwacki test polskich kadetów
GROM Challenge
Głos (z) płonącej Warszawy
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Cienka niebieska linia
Polskie firmy na targach w Londynie
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Thin Blue Line
Defendery 2019 – część 3
Dead to the World
Klasy wojskowe po nowemu
Oko na Europę
W Indiach mieli swój drugi dom
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Defendery 2019 – część 4
Samochód do desantowania
Sprawdzają Brutusa
Polska nie pozostanie osamotniona
A Torn Subcontinent
Stalin czekał i kalkulował
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Cztery lata LITPOLUKBRIG
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Irańskie szachy
Pamięć o tragedii
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Selekcja w pigułce
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Walka i dyplomacja
Iranian Chess Game
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Śląskie sceny z życia
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Jedna misja, jeden zespół
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
Modernizacja starów 266
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Rok Żelaznej Dywizji
Modernizacja Sokołów
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Terytorialsi na wysokościach
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Rozpoczynamy nową erę
Z maratonu programowania do wojska
Nowy wiceminister w MON
Agresja sowieckiego kolosa
Zmiany emerytalne dla żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO