moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

REKLAMA

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Zostań studentem ASzWoj
 
Promocja oficerska w AWL
F-16 kończą misję w Estonii
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Kombinezon ratunkowy dla pilotów
Rosomaki-S oraz amunicja dla WP
Dodatki dla specjalsów po nowemu
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Ochotnik do Auschwitz
Ku czci roku 1918 i 1920
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Komarów – gwóźdź do trumny Konarmii
Defendery 2020: Zapobiec awarii
Kraken dla Kormoranów
Laserowa artyleria US Army
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
„Rosyjski walec” na polskich Kresach
Leopardy i Raki na podkarpackim poligonie
Bohaterska obrona wzgórza 385
Pętla taktyczna dla przyszłych kaprali
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Trenują, aby szkolić innych
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Kraby kontra okręt
GROM Challenge 2020 – organizatorzy dokręcili śrubę
Ukraiński kurs na Zachód
„Ci cholerni Polacy!”
Komisje sejmowe o umowie z USA
Dekady za wcześnie
Zamek na poligonie
Defilada na święto dywizji
Strzelcy wyborowi z WOT-u
Partnerstwo na gruzińskich poligonach
Defender 2020: Symulator Pioruna
„Kaper” przeciw terrorystom
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Sukcesy wojskowych lekkoatletów
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Groty dla podchorążych WAT-u
Defendery 2020: RobUV
Polsko-amerykańska współpraca
Wspólnie zadbajmy o naszą przyszłość
Nadchodzi Armia Fight Night!
Szybciej do wojska
Nowy album WIW-u o bohaterach 1920 r., ofiarach zbrodni katyńskiej
Amerykanie odmładzają F-16
A więc wojna...
Wojsko przeciw wirusowi
Szybsza droga do armii zawodowej
Kłopoty z odprawą mieszkaniową
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Ryzykowne remedium
Następca Honkera na MSPO
20 medali żołnierzy na mistrzostwach kraju w biegu na orientację i łucznictwie
„Aviation Detachment” w Łasku
16 Dywizja najlepsza!
Październik pod znakiem Tallboya
Komitet Wojskowy NATO o pandemii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO