moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Akcja ratownicza na Bałtyku

Zaledwie pół godziny potrzebowała załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda”, by pomóc Szwedce, która płynęła promem z Karlskrony do Gdyni. Kobieta dziś rano źle się poczuła, najpewniej na skutek pooperacyjnych komplikacji. Żołnierze zabrali ją z pokładu, po czym trafiła do szpitala.

Sygnał przyszedł tuż przed szóstą rano. Załoga śmigłowca, która pełniła dyżur w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach, była gotowa do akcji już kilka minut później. „Anakonda” poderwała się z płyty o 6.06, a sześć minut później osiągnęła cel. – Prom Stena Vision znajdował się około czterech mil morskich na północny-wschód od Helu – mówi kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Początkowo na polecenie z „Anakondy” prom musiał nieznacznie zmienić kurs. – Podczas akcji statek powinien współpracować z ratownikami, dla śmigłowca najlepiej, by ustawił się pod wiatr – tłumaczy kmdr ppor. Cichy. Wówczas maszyna, która zawisa nad pokładem, zyskuje optymalną w tej sytuacji siłę nośną. Ostatecznie jednak wiatr okazał się na tyle słaby, że nie miał większego znaczenia. Po konsultacjach obydwu załóg prom wrócił na pierwotny kurs i mógł kontynuować podróż do Gdyni.

Na pokład statku za pomocą liny zszedł ratownik medyczny. Ocenił stan kobiety, która potrzebowała pomocy. Po chwili Szwedka na noszach została wciągnięta na pokład śmigłowca. – Wymagała pilnej hospitalizacji. Najpewniej wystąpiły u niej komplikacje po operacji, którą dopiero co przeszła – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. O 6.35 „Anakonda” była już na lotnisku w Gdyni. Tam czekała karetka, która odwiozła poszkodowaną do szpitala.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w Polsce formacja, która utrzymuje ciągłą gotowość do prowadzenia akcji ratowniczych z powietrza nad obszarem Bałtyku. Przez okrągły rok całodobowe dyżury pełnią załogi śmigłowców „Anakonda” i Mi-14PŁ/R, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach oraz Darłowie. System ratownictwa wspiera również załoga samolotu patrolowego Bryza z lotniska w Siemirowicach.

– W tym roku była to już trzecia akcja na morzu z udziałem naszego śmigłowca – mówi kmdr ppor. Cichy. – Od początku lat 90. załogi samolotów i śmigłowców ratownictwa morskiego uczestniczyły w 545 akcjach ratowniczych, udzielając pomocy 286 osobom – dodaje.

W dzisiejszej akcji uczestniczyli: kpt. pil. Janusz Żytko (dowódca), st. chor. sztab. Edmund Kutnik (drugi pilot), chor. Grzegorz Burakowski (ratownik pokładowy) i st. chor. sztab. Robert Kotyński (technik pokładowy).

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy/ BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Jakie podwyżki dla żołnierzy?
 
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Polska świętuje powrót nad Bałtyk
Nauka zimowego pływania
Laureat Buzdygana znów najlepszy!
Czerwoni w odwrocie
Ściana zachodnia też ma już swoich terytorialsów
Double Eagle po nowemu
They Train Together, They Fight Together
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Lotnicy pomagają chorej dziewczynce
Sowieci w lodowej pułapce
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Defense Without Politics
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Żyj zdrowiej
Własne interesy Europy
O Patriotach na WAT
Krwawe walki o Monte Cassino
Gen. Kukuła: jesteśmy w połowie drogi
„Strategia Bezpieczeństwa Morskiego” konieczna do rozwoju marynarki wojennej
Nowy wiceminister w MON
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Arsenał Iranu
USA nie zacznie wojny z Iranem
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
Podziemna potęga
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Klasy wojskowe po nowemu
Obradowała Rada Gabinetowa
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Chciałem walczyć z Niemcami
We Are All Darfur
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Jałta była zdradą naszych sojuszników
F-35 – polska Harpia
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Iran uderza w USA
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Umowa na Harpie podpisana!
Szturmani na Lipie
Noc deportacji
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
„Leonidas”, czyli szkolenie dowódców WOT
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO