moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Modernizacja morskiej brygady

Dostaną nowe wyposażenie nawigacyjne i silniki, a także system AIS pozwalający na automatyczną identyfikację jednostek pływających. Ratownicze „Anakondy”, śmigłowce W-3 i samoloty „Bryza”, którymi latają lotnicy morscy, przechodzą gruntowną modernizację.

Samolot „Bryza”.

Kilka dni temu do zakładów lotniczych w Świdniku trafił śmigłowiec W-3RM należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. To ostatnia z pięciu maszyn, które zgodnie z umową zawartą przez Inspektorat Uzbrojenia i świdnicką firmę mają zostać poddane tak zwanej unifikacji. Dwa helikoptery transportowe i trzy ratownicze „Anakondy” otrzymają między innymi nowe, jednolite wyposażenie nawigacyjne i systemy sterowania. Dzięki temu łatwiejsze stanie się szkolenie lotników. Na tym jednak nie koniec. – Śmigłowce transportowe zyskają dodatkowo dźwig burtowy i sprzęt, który umożliwi wykonywanie zadań ratowniczych i transportu medycznego – wyjaśnia kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.

Należące do BLMW śmigłowce pełnią całodobowe dyżury w ramach krajowego systemu ratownictwa. W każdej chwili ich załogi mogą przeprowadzić akcję ratowniczą na Bałtyku i w pasie sięgającym na sto kilometrów w głąb lądu. Czy zmodernizowane maszyny transportowe również będą pełnić dyżury? A jeśli tak, kiedy mogłoby to nastąpić? – Na razie trudno powiedzieć. Na pewno zmodernizowane śmigłowce transportowe będą wykorzystywane podczas ćwiczeń i szkolenia – podkreśla kmdr ppor. Cichy.

Prace unifikacyjne mają potrwać dwa lata. – Przez ten czas musimy sobie poradzić bez nich – przyznaje kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, dowódca BLMW. – W ich miejsce otrzymaliśmy dodatkowy śmigłowiec, który wykorzystamy do szkolenia personelu i podtrzymywania nawyków wyszkolonych załóg. Ale kiedy już nasze śmigłowce wrócą, korzyści będą dla nas znaczne – dodaje.

Tymczasem prace modernizacyjne w gdyńskiej brygadzie mają znacznie szerszy zakres. Jeszcze w sierpniu do macierzystych jednostek powróciły samolot monitoringu ekologicznego An-28E oraz śmigłowiec „Anakonda”, które zostały doposażone w system AIS. Służy on do automatycznej identyfikacji jednostek pływających. Mechanizm jest tutaj prosty. Każdy statek ma system wysyłający dane o nim i jego pozycji do brzegowych systemów nadzorujących. Dzięki temu możliwe jest nadzorowanie oraz kontrolowanie ruchu na zatłoczonych nierzadko akwenach. Teraz z takiej wiedzy będą też korzystać załogi zmodernizowanych samolotów i śmigłowców – system AIS ma już pięć maszyn należących do BLMW.

– Samolotom prowadzącym monitoring ekologiczny ułatwi on identyfikację ewentualnych trucicieli. Doświadczenia pokazują, że An-28E wyposażony w AIS z pułapu trzech tysięcy metrów może identyfikować jednostki pływające znajdujące się na całym akwenie południowego i środkowego Bałtyku – wyjaśnia kmdr ppor. Cichy. System uprości też nawigację podczas akcji ratowniczych. – Maszyny biorące w nich udział jeszcze na lotnisku dostają informację o położeniu jednostki, do której mają dotrzeć. Zwykle jednak prom czy jacht płyną, więc ich pozycja się zmienia. Dzięki AIS nasze załogi będą ją mogły śledzić na bieżąco. Do celu dotrą więc, jak po sznurku – tłumaczy kmdr ppor. Cichy.

Ostatnia istotna zmiana polega na montażu nowych silników w trzech samolotach patrolowo-rozpoznawczych An-28B1R oraz samolocie monitoringu ekologicznego An-28E. Nowe mechanizmy będą wyposażone w śmigło pięciopłatowe, a nie jak dotąd trójpłatowe. – Takie rozwiązanie powoduje, że samolot generuje mniejszy hałas podczas lotu – zaznacza kmdr ppor. Cichy. Prace są prowadzone w PZL Mielec.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej dysponuje kilkudziesięcioma śmigłowcami i samolotami, które stacjonują w Gdyni-Babich Dołach, Darłowie i Siemirowicach. Poszczególne maszyny wykonują zadania wiążące się z ratownictwem morskim, rozpoznaniem czy też wykrywaniem i zwalczaniem okrętów podwodnych.

REKLAMA

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze

~zzz
1410349380
inb4 a po co nam marynarka wojenna
D5-93-9A-3E

Online z mistrzami sportu
 
Polskie porty bardziej otwarte
Na wakacje z WOT
Wojsko przeciw wirusowi
Zwiadowcy na start
Co z tegorocznym MSPO?
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Kierunek: Drawsko Pomorskie
Nowa strategia z podpisem prezydenta
„Harpun” do walki
Na misjach święta inne niż zwykle
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Nowe hełmy dla Wojska Polskiego
Białe noce podhalańczyków
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Wirtualny bieg na Monte Cassino na ostatniej prostej
Trzeba rozbić to więzienie!
Terytorialsi nie stracą dodatku
Głos (z) płonącej Warszawy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
„Defender” na poligonie!
Święto żołnierzy służących na misjach
Motocykliści w hołdzie żołnierzom poległym na misjach
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Agent w generalskich szlifach
Antydron poszukiwany, ale najpierw testowanie
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Nowy wiceminister w MON
MON nie wycofuje się z MSPO
Generał Haller przybył w sam czas
MON podsumowuje walkę wojska z COVID-19
F-16 kończą misję w Estonii
Wirtualne strzelanie w Błękitnej Brygadzie
Sojusznicy w Drawsku
Koniec kijowskiego snu
Weź udział w wojskowych ćwiczeniach
Mercedes nie tylko do holowania
„Anakonda ’20” – dzień marynarki wojennej
Będą kolonie dla dzieci żołnierzy
„Anakonda” rusza na poligony
Kraby strzelają nad Bałtykiem
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Amerykanie odmładzają F-16
Ćwiczenia z torpedą
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
„Spartan” znów na Mazurach
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Morskie początki „Anakondy”
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Transportery płyną na drugi brzeg
NATO walczy z koronawirusem
„Ratownik” od nowa
Obradowała Rada Gabinetowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO