moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Stworzony do rozpoznania

Przez prawie piętnaście godzin może latać na wysokości pięciu tysięcy metrów, dostarczając dane rozpoznawcze do stacji dowodzenia. Nawet gdy jest ona oddalona o 150 kilometrów. Nowoczesny bezzałogowy samolot E-310 opracowali inżynierowie z dwóch polskich firm: warszawskiej spółki PIT – Radwar oraz Eurotechu z Mielca.


Prace nad nowym polskim dronem rozpoznawczym trwają od ponad dwóch lat. Główny cel – stworzyć bezzałogowca, który będzie w stanie dostarczać żołnierzom dane przez kilkanaście godzin bez przerwy. Inżynierowie z należącej do Polskiego Holdingu Obronnego firmy PIT – Radwar (do niedawna Bumar Elektronika) oraz firmy Eurotech efekt swoich badań – prototyp bezzałogowego samolotu E-310 pokazali na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Maszyna przy rozpiętości skrzydeł 5,4 metra i długości prawie trzech metrów (dokładnie 2,8 m) waży około 90 kilogramów i może latać z prędkością do 180 kilometrów na godzinę. Marian Wojciechowski, który w Polskim Holdingu Obronnym pracuje nad projektem E-310, podkreśla, że dron może spędzić w powietrzu aż piętnaście godzin.

– Bezzałogowiec ma napęd spalinowo-elektryczny. Kiedy trzeba szybko pokonać jakiś odcinek trasy, porusza się na silniku spalinowym, a gdy potrzebna jest dyskrecja, uruchamiany jest napęd elektryczny – mówi Wojciechowski. – Z kolei napęd hybrydowy sprawia, że naszego bezzałogowca trudno będzie trafić rakietami naprowadzanymi na cel dzięki termowizji.

Twórcy E-310 podkreślają, że dron może zabrać aż 20 kilogramów ładunku użytecznego. To umożliwia wykorzystywanie go do zadań rozpoznawczych w trudnych warunkach pogodowych. – W obecnej wersji platforma jest wyposażona w wielosensorową głowicę obserwacyjną, która zawiera kamerę dzienną, nocną i dalmierz laserowy. Jednak gdy zajdzie taka potrzeba, możemy zainstalować zamiast niej radar miniSAR, który dostarczy dane rozpoznawcze na przykład z obszaru pokrytego mgłą – wyjaśnia Janusz Michalcewicz, prezes Eurotechu.

Do obsługi E-310 potrzebnych jest dwóch żołnierzy operatorów, z których jeden zajmuje się pilotażem, a drugi obsługą sensorów rozpoznawczych. Niewątpliwą zaletą bezzałogowca jest to, że może on oddalić się od stacji dowodzenia (bez utraty z nią łączności) aż o 150 kilometrów.

Innowacyjność Bezzałogowego Systemu Lotniczego BSL E-310 doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców drona nagrodą Defender.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ark
1410935820
Brawo ! Aby tak dalej
99-EC-3F-C2

68W Means Lifesaver
 
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Cybersec’19
PESCO z polskim projektem
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
GROM na kursie działań specjalnych
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Wojny wygrywa rezerwa
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Mroczne serce okupowanej Europy
Symbol zaklęty w dacie
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Codziennie składamy legunom raport
Wołyńskie lwie serca
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
O służbach specjalnych na ASzWoj
Najwyższy skok w tandemie
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Nowa spółka lotnicza PGZ
Polacy świętowali niepodległość
Wojsko na Biegu Niepodległości
Podaruj upominek kombatantowi
Razem się szkolą, razem walczą
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Tyraliera terytorialsów
Awanse na 11 listopada
Klasy wojskowe po nowemu
Plany modernizacji wojsk lądowych, część III
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Nowy wiceminister w MON
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Plan modernizacji marynarki wojennej
Jani, Miraculously Saved
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Spotkajmy się na piknikach „Służymy Niepodległej”
101 lat Niepodległej!
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Logistycy w akcji
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Black Jack ściąga do Polski
Sierż. Artur Pelo po raz czwarty zwycięzcą Ćwierćmaratonu Komandosa
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Niechciany traktat
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Thin Blue Line
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO