moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Stworzony do rozpoznania

Przez prawie piętnaście godzin może latać na wysokości pięciu tysięcy metrów, dostarczając dane rozpoznawcze do stacji dowodzenia. Nawet gdy jest ona oddalona o 150 kilometrów. Nowoczesny bezzałogowy samolot E-310 opracowali inżynierowie z dwóch polskich firm: warszawskiej spółki PIT – Radwar oraz Eurotechu z Mielca.


Prace nad nowym polskim dronem rozpoznawczym trwają od ponad dwóch lat. Główny cel – stworzyć bezzałogowca, który będzie w stanie dostarczać żołnierzom dane przez kilkanaście godzin bez przerwy. Inżynierowie z należącej do Polskiego Holdingu Obronnego firmy PIT – Radwar (do niedawna Bumar Elektronika) oraz firmy Eurotech efekt swoich badań – prototyp bezzałogowego samolotu E-310 pokazali na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Maszyna przy rozpiętości skrzydeł 5,4 metra i długości prawie trzech metrów (dokładnie 2,8 m) waży około 90 kilogramów i może latać z prędkością do 180 kilometrów na godzinę. Marian Wojciechowski, który w Polskim Holdingu Obronnym pracuje nad projektem E-310, podkreśla, że dron może spędzić w powietrzu aż piętnaście godzin.

– Bezzałogowiec ma napęd spalinowo-elektryczny. Kiedy trzeba szybko pokonać jakiś odcinek trasy, porusza się na silniku spalinowym, a gdy potrzebna jest dyskrecja, uruchamiany jest napęd elektryczny – mówi Wojciechowski. – Z kolei napęd hybrydowy sprawia, że naszego bezzałogowca trudno będzie trafić rakietami naprowadzanymi na cel dzięki termowizji.

Twórcy E-310 podkreślają, że dron może zabrać aż 20 kilogramów ładunku użytecznego. To umożliwia wykorzystywanie go do zadań rozpoznawczych w trudnych warunkach pogodowych. – W obecnej wersji platforma jest wyposażona w wielosensorową głowicę obserwacyjną, która zawiera kamerę dzienną, nocną i dalmierz laserowy. Jednak gdy zajdzie taka potrzeba, możemy zainstalować zamiast niej radar miniSAR, który dostarczy dane rozpoznawcze na przykład z obszaru pokrytego mgłą – wyjaśnia Janusz Michalcewicz, prezes Eurotechu.

Do obsługi E-310 potrzebnych jest dwóch żołnierzy operatorów, z których jeden zajmuje się pilotażem, a drugi obsługą sensorów rozpoznawczych. Niewątpliwą zaletą bezzałogowca jest to, że może on oddalić się od stacji dowodzenia (bez utraty z nią łączności) aż o 150 kilometrów.

Innowacyjność Bezzałogowego Systemu Lotniczego BSL E-310 doceniło jury Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, które nagrodziło twórców drona nagrodą Defender.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ark
1410935820
Brawo ! Aby tak dalej
99-EC-3F-C2

Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
 
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Not Contaminated With Routine
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Na misjach święta inne niż zwykle
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Online z mistrzami sportu
Galicyjskie przesilenie
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Cud Piłsudskiego
Ukraiński kurs na Zachód
Wojsko przeciw wirusowi
Więcej celowników z PCO dla wojska
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Amerykanie odmładzają F-16
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Wojskowy Hot450Challenge
Kierunek: misja
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Lato z czerwonym terrorem
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Skok na głęboką wodę
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
Chwała powstańcom
Polskie porty bardziej otwarte
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Hekatomba na Woli
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Druga kadencja prezydenta Dudy
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Polsko-amerykańska współpraca
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Tak się zostaje prymusem
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Strzelnice dla terytorialsów
Szarża „Hallerczyka”
Laserowa artyleria US Army
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Kurs dla saperskich ekspertów
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Łączność: fundament operacji specjalnej
F-16 kończą misję w Estonii
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO