moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Samoloty nie miały przed nim tajemnic

W 36 Specjalnym Pułku Lotnictwa Transportowego służył od 1998 roku. Najpierw pracował w obsłudze naziemnej, później podporucznik Andrzej Michalak zdobył uprawnienia do obsługi Jaka i Tu-154. Pięć miesięcy przed katastrofą urodził mu się wyczekiwany syn Julian. Andrzej i jego żona zaplanowali chrzest synka na maj.


Andrzej Michalak pochodził z Nowego Miasta nad Pilicą. – Samoloty kochał od dziecka. Był ciekaw, jak są zbudowane, interesował się szczególnie mechaniką – wspominał Stanisław Orzeszek, przyjaciel rodziny Michalaków. Uczył się w Technikum Mechanicznym w Rawie Mazowieckiej, a potem trafił do Szkoły Chorążych Personelu Technicznego Lotnictwa w Oleśnicy. Skończył także Wyższą Szkołę Handlu i Finansów Międzynarodowych.

Służbę zaczął w 45 Lotniczej Eskadrze Doświadczalnej w Modlinie. Służył tam jako technik klucza eksploatacji samolotów. W 1998 roku trafił do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Na początku pracował w obsłudze naziemnej – był technikiem klucza płatowca i silnika. W  2008 roku uzyskał dopuszczenie do wykonywania lotów na samolocie Tu-154. Na jego pokładzie obsługiwał sprzęt techniczny. W powietrzu spędził w sumie 329 godzin. – Rodzice byli dumni, że mają syna, który lata z najważniejszymi osobami w kraju. Ale on nie chwalił się tym i nie bardzo chciał o tym opowiadać. Gdy  jednak ktoś zarzucał, że samoloty Tu 154M są stare i powinno się je wymienić, zawsze mówił, że to bardzo dobre maszyny – opowiadał Stanisław Orzeszek.

Chorąży Artur Kowalski, kolega po fachu podporucznika Michalaka, wspominał tuż po katastrofie, że Andrzej był ogromnie zaangażowany w swoją pracę. – Znaliśmy się dziesięć lat. Razem pracowaliśmy na Jaku, a Andrzej później przeniósł się do obsługi Tupolewa. Był w USA, na Haiti, ale wszystko było jeszcze przed nim. Zapamiętam go także jako duszę towarzystwa – mówił podoficer.

W życiu prywatnym Andrzej Michalak był bardzo lubiany i uczynny. Oprócz lotnictwa jego pasją była motoryzacja, szczególnie samochody. – Godzinami mógł o nich opowiadać, znał każdą markę, szczegóły dotyczące samochodu i ciekawostki z nim związane – mówił Stanisław Orzeszek.

Był też zagorzałym miłośnikiem Formuły 1. – Interesował się nią jeszcze na długo przed startami Kubicy. Zdobywał gazety z Niemiec, przedruki, a jego największym idolem był Ayrton Senna. Potem śledził losy Felipe Masy i Fernando Alonso – mówiła na antenie TVN dziennikarka Anna Puślecka, prywatnie szwagierka Andrzeja. Wspominała także o innej wielkiej pasji technika, jeszcze z czasów liceum. – Andrzej był heavy metalowcem. Kiedyś nosił włosy do pasa, glany. Przed katastrofą kupił bilet na majowy koncert zespołu AC/DC. Nie zdążył na niego pójść – opowiadała dziennikarka.

Podporucznik Michalak uwielbiał też fotografię. W jego komputerze pozostało mnóstwo zdjęć, zrobionych także z członkami załogi prezydenckiego Tupolewa, który leciał do Smoleńska.

Pięć miesięcy przed katastrofą urodził mu się wyczekiwany syn Julian. Na maj planowali z żoną chrzest.

Podczas tragicznego lotu do Smoleńska był starszym technikiem pokładowym. 24 kwietnia 2010 roku Andrzej Michalak został pochowany z honorami wojskowymi w Kwaterze Smoleńskiej na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Pośmiertnie został mianowany na pierwszy stopień oficerski podporucznika.

Paulina Glińska

dodaj komentarz

komentarze


Misje na dłużej
 
Polsko-łotewska „Zima”
Powstanie Wojskowa Akademia Medyczna
USA nie zacznie wojny z Iranem
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
They Train Together, They Fight Together
Bohaterskie Orlęta
Powstanie bez sukcesu
Nowy wiceminister w MON
Terytorialsi za oceanem
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Misja wojownika
Wesprzyj weteranów walk o niepodległość
We Are All Darfur
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Jak gra dowódca, grają wszyscy
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Iran uderza w USA
Defense Without Politics
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Ferie z WOT: ruszyła kolejna edycja
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Ottokar-Brzoza będzie kołowy?
Arsenał Iranu
Wszystkie zbrodnie Jasienicy
Komandos postrzelony podczas ćwiczeń
Obradowała Rada Gabinetowa
Kobieta technikiem pokładowym Casy
Benemerenti 2020
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Dragoni na poligonie
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Kajak idealny dla komandosa
PKW Orlik na straży bałtyckiego nieba
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Będziemy nadal szukać szczątków pomordowanych Polaków
Podhalańczycy rozpoczynają natowski dyżur
Mobilne moździerze dla armii
Prezydent Duda w Hucie Stalowa Wola
Klasy wojskowe po nowemu
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Buzdygan Internautów – czas na głosowanie
Sojusznicze siły ponownie pod polskim dowództwem
Pomagali z narażeniem życia
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Projekt MON dla szkół
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Spadochroniarze otrzymali pojazdy do zrzutu
Strykery znów na Mazurach
„Defender Europe 20”: wkrótce przerzut amerykańskich wojsk
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Ostatni samochód Marszałka
Beagle dla żołnierzy?
Upamiętnijmy generała Andersa i zdobywców Monte Cassino
Wojsko wzywa na kwalifikację
To nie mogło się udać, ale…
Żandarmi pomogli poszkodowanym w wypadku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO