moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Łódź–Radom–Dęblin. Lotnicze zagłębie

Wicepremier Tomasz Siemoniak był dziś w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi, gdzie ma powstać centrum serwisowe dla śmigłowców, które chce kupić armia. W Łodzi maszyny będą też montowane. Wczoraj zaś szef MON był w 42 Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. – To ważne miejsca na lotniczej mapie Polski – mówił.


Wicepremier i minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak spotkał się z zarządem i pracownikami Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1. Wizyta szefa resortu obrony miała związek z przetargiem na dostawę dla sił zbrojnych pięćdziesięciu śmigłowców wielozadaniowych. Do finałowej fazy przetargu – testów przeprowadzanych przez wojsko – zakwalifikował się wielozadaniowy śmigłowiec H225M Caracal, produkowany przez koncern Airbus Helicopters.

Wymogiem, jaki musi spełnić firma, która zostanie zwycięzcą przetargu, jest utworzenie na bazie WZL nr 1 centrum serwisowego. Ma się ono zajmować obsługą i naprawami nowych polskich śmigłowców, a w przyszłości także ich modernizacją.

Jan Piętowski, prezes Wojskowych Zakładów Lotniczych, podkreśla, że jeśli armia wybierze maszyny H225M Caracal, to w łódzkiej firmie powstanie również linia do montażu tych śmigłowców. Dodał, że w dęblińskiej filii zakładu powstanie linia montażu silników Makila, które napędzają te wiropłaty. – Wdrożenie nowego śmigłowca to szansa uzyskania nowych technologii i perspektywa kilkuset nowych miejsc pracy dla naszego zakładu – mówił prezes Piętowski.


O tym, że koncern Airbus Helicopters zamierza zainwestować w Polsce setki milionów euro, zapewnia Guillaume Faury, prezes tej firmy. Przekonywał, że francusko-niemiecki koncern poza montownią śmigłowców uruchomi również w Polsce (w Radomiu lub Łodzi) fabrykę komponentów dynamicznych, w tym m.in. wirników i skrzyń biegów. Według deklaracji prezesa Faury, w fabryce mogłoby znaleźć zatrudnienie ok. tysiąc osób, a kolejne dwa tysiące etatów powstałoby w firmach kooperujących. Podkreśla, że Airbus Helicopters blisko współpracuje już z łódzką Politechniką. Jej inżynierowie pracowali m.in. przy opracowywaniu komponentów do najszybszego śmigłowca świata – X-3.

Na początku lutego Airbus Helicopters otworzył w Łodzi swoje biuro konstrukcyjne, czwartą taką placówkę w Europie, w której docelowo ma pracować ponad sto osób.

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 w Łodzi powstały siedemdziesiąt lat temu na bazie podległych dowództwu 2 Armii Wojska Polskiego 131 Samodzielnych Warsztatów Lotniczych. Przez pierwsze dwie dekady zakłady specjalizowały się w remontach i naprawach samolotów będących w wyposażeniu ówczesnej polskiej armii, czyli m.in. Po-2, Jak-9, Ił-2, Ił-10, Tu-2, Pe-2, Li-2. W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku nastąpił podział w ich działalności. Łódzka firma skoncentrowała się na śmigłowcach, które wtedy zaczęły wchodzić „szturmem” do wojska.

Dziś Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 są częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Zajmują się remontami, obsługą i modernizacją wszystkich śmigłowców, jakie posiada armia, czyli: Mi-2, Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24 oraz Kaman SH-2G.


Wczoraj zaś wicepremier Siemoniak odwiedził 42 Bazę Lotnictwa Szkolnego. Rozmawiał z żołnierzami i kadrą dowódczą m.in. o systemie szkolenia i rozbudowie infrastruktury. – Bardzo mocno stawiamy na tę część Polski, jeśli chodzi o rozwój lotnictwa. Rozmawialiśmy o zadaniach na przyszłość, które są związane z inwestycjami w polski przemysł lotniczy. Przewidujemy, że w tej osi Łódź–Radom–Dęblin będą tworzone nowe miejsca pracy i będą przepływały nowe technologie w związku z decyzjami dotyczącymi pozyskania nowego śmigłowca wielozadaniowego – powiedział minister Siemoniak.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: chor. Artur Zakrzewski / DKS MON

dodaj komentarz

komentarze

~sorbi
1431763320
Nawet gdyby Carcal nie spełniał warunków przetargu ,to i tak by wygrał , bo to konstrukcja francusko-niemiecka. Więc włosko brytyjska Agusta-Westland nie miałą szans nawet gdyby zaoferowała pół darmo cud techniki - ten tzw. przetarg to decyzja polityczna podobnie jak wybór Patriota.
CE-3E-17-BD
~JWK
1431757560
Putinowi też się zdawało że może stworzyć silicon valley pod Moskwą... Panowie co by tu jeszcze spieprzyć panowie, co by tu jeszcze....
A2-BC-CB-5D
~Stefan
1431747960
Może jednak Biała Podlaska p.ministrze ...... Proponuję NAPRAWIĆ błędy "miłościwie nam panującego" który jako były minister obrony jednym podpisem skreślił to miasto, przy wyborach będziemy o tym pamiętać !!!
53-68-48-23
~andy
1431710880
świdnik i mielec ... do zaorania - gratuluję perspektywicznego spojrzenia - myslałem że propaganda sukcesu to przeszłość
D6-1E-97-C2
~ja
1431698460
CARACAL nie posiada rampy do załadunku sprzętu oraz rozpraszaczy spalin przy wylotach silników
38-3C-F9-93

Thin Blue Line
 
A Torn Subcontinent
Samochód do desantowania
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Defendery 2019 – część 4
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
„Polsce się poświęcam...” – generał znad Bzury
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Terytorialsi na wysokościach
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Wrzesień ’39 na południu Polski
Selekcja w pigułce
W Indiach mieli swój drugi dom
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Rozpoczynamy nową erę
Stalin czekał i kalkulował
Cienka niebieska linia
Historia Liberatora wyjaśniona
Sprawdzają Brutusa
Polska nie pozostanie osamotniona
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
Iranian Chess Game
Modernizacja Sokołów
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Nowa misja i nowy sprzęt
Wojsko wraca do Łomży
Z maratonu programowania do wojska
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Zapal światło dla ofiar Katynia
Pamięć o tragedii
Rok Żelaznej Dywizji
Zapal lampkę bohaterom Września’39
GROM Challenge
Jedna misja, jeden zespół
Kosmiczny gość
Chorwacki test polskich kadetów
Śląskie sceny z życia
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Agresja sowieckiego kolosa
Klasy wojskowe po nowemu
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Defendery 2019 – część 3
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Oko na Europę
Polskie firmy na targach w Londynie
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Nowy wiceminister w MON
Umarły dla świata
Głos (z) płonącej Warszawy
Irańskie szachy
Walka i dyplomacja

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO