moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie Jastrzębie tankowały w powietrzu

Ponad 20 polskich F-16 z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku wraz z holenderską cysterną powietrzną McDonell Douglas KDC-10 z 334 Dywizjonu Transportowego ćwiczyły pełen zakres procedur tankowania w powietrzu. Manewry odbywały się nad Bełchatowem.


– W lotach uczestniczyło ponad 20 polskich F-16 w wersji bojowej oraz szkoleniowej. Jest to standardowe szkolenie, które obowiązuje każdego pilota i jest powtarzane co pół roku – mówi kapitan Marek Kwiatek, rzecznik prasowy 32 Bazy Lotnictwa taktycznego w Łasku. – Sam proces tankowania odbywał się nad Bełchatowem i obejmował uzupełnianie paliwa na przewodzie stałym, zarówno w dzień jak i w nocy.

- W przypadku tak dużej liczby maszyn najważniejsze jest, żeby całość przebiegała sprawnie. Nie wolno tańczyć pod "boomem” - mówi ppłk. pil. Marcin Modrzewski, dowódca 10 eskadry 32 BLT. Jednocześnie podkreśla , że sposób przeprowadzenia operacji zależy od zaplanowanej jeszcze na ziemi części logistycznej. W tym wypadku samoloty podzielono na formacje w skład których wchodziły po dwa F-16 - Aktualnie tankujące myśliwce podchodzą od lewej, reszta czeka na niższym pułapie, w odległości 3000 stóp. Jednej parze zajmuje to około 10 minut - wyjaśnia podpułkownik.

Tankowanie ze sztywnego przewodu (boomera) jest stosowane w większości państw europejskich będących członkami NATO. Rozwiązanie to umożliwia szybszy przepływ paliwa oraz większą stabilność procesu podczas złych warunków atmosferycznych. Dodatkową zaletą jest zdjęcie z barków pilota napełniającego bak odpowiedzialności za podpięcie pod przewód. To operator z pokładu latającej cysterny ma za zadanie wycelować sondą w wlew paliwa. Biorąc pod uwagę stopień trudności manewru, w przypadku wielogodzinnych lotów i obniżonej koncentracji (np. z powodu zmęczenia) ma to niebagatelne znaczenie.

- Niezależnie od tego, czy operacja odbywa się w ciągu dnia czy w nocy, najważniejsze jest, by pilot precyzyjnie kontrolował swoją pozycję - podkreśla ppłk. Marcin Modrzewski - W nocy oczywiście trudniej polegać na wzroku, więc w wykonaniu manewru pomaga system diod zamontowany w tankowcu. Trzeba przy tym pamiętać, by przyciemnić własne oświetlenie pozycyjne, które może razić operatora.

Sam proces tankowania monitorowany jest za pośrednictwem kamer. Pierwsze bojowe użycie systemu miało miejsce podczas wojny w Korei.

Samoloty cysterny mogą zostać także użyte jako transportowce. W takiej roli wystąpiły m.in. podczas misji stabilizacyjnych oraz humanitarnych w Afryce, Azji i Ameryce Środkowej. Za pomocą KDC-10 ewakuowano również obywateli Holandii w czasie przemian politycznych w Indonezji w 1998 roku i uchodźców z Kosowa. Holendrzy dysponują dwiema maszynami tego typu.

REKLAMA

Michał Zieliński

autor zdjęć: www.defensie.nl

dodaj komentarz

komentarze

~kobuz
1437833940
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce Sa takie przeslanki, zeby co najmniej trzy pastwa takie maszyny wspolnie posiadaly i uzywaly. Polska, Holandia i zdaje sie ze Belgia, chca korzystac z trzrch maszyn tankujacych. Jest to tansze i jednoczesnie spelnia wszystkie potrzeby lotnictwa. Podobnie ma sie z maszynami transportowymi duzej pojemnosci. Dwie z nich stacjonuja na Wegrzech i kilka NATO krajow moga je uzywac.
7B-E5-D4-D6
~Luke
1437502380
Najwyszy czas zedy Polska posialala swoje dwa, trzy tankowce
89-B5-6E-3D

Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
 
Wojsko przeciw wirusowi
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
16 sekund Liberatora
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Polskie porty bardziej otwarte
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Terytorialsi nie stracą dodatku
F-16 kończą misję w Estonii
Podchorążowie szkolą się na ORP „Iskra”
Współzawodnictwo rozwija
Online z mistrzami sportu
Informacja Prasowa
Wyjątkowy CWIX
Kajmany na gąsienicach
Prezydent Duda jedzie do USA
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Powstaną kolejne strzelnice
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Ofensywa Tuchaczewskiego
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
„Defender” – pracowity poligon saperów
Ogromne zainteresowanie Soną
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Poprady dla zawiszaków
Kim przekracza granice
Z menażką na wakacje
Nowe karabinki dla specjalsów
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Ubiory ochronne z Maskpolu
Weterani w pasiece
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Wojskowi chemicy na „Defenderze”
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Na misjach święta inne niż zwykle
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Z misji żołnierze wrócili z koronawirusem
Testament Polski Walczącej
Most do współpracy
Diagilewo – ostatnia bitwa AK
Groty z granatnikiem
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Monte Cassino. Aby dobrze wyryć w pamięci
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Na legionowskim szpitalu zatknięto wiechę!
Zagłosuj na „Wydarzenie historyczne roku”
Fordy, a nie Nissany
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Response to Emergency
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Byli specjalsi mogą wracać do służby
Amerykanie odmładzają F-16
Żołnierze usuwają skutki powodzi
Prezydent z wizytą w Drawsku
Laserowa artyleria US Army
Wyzwania polskiej prezydencji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO