moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Awaria samolotu. Służby ćwiczą procedury

Zastępy straży pożarnej, łodzie ratunkowe oraz śmigłowiec Mi-8 to tylko niektóre z pojazdów biorących udział w ćwiczeniach organizowanych przez Międzynarodowy Port Lotniczy w krakowskich Balicach. Scenariusz zakładał katastrofę samolotu podchodzącego do lądowania. Sprawna akcja to było wyzwanie dla służb, ale także sprawdzian procedur kluczowych dla bezpieczeństwa.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Balicach po raz kolejny organizował ćwiczenia z ratownictwa lotniskowego. W tym roku tematem przewodnim zajęć była koordynacja i prowadzenie działań ratowniczych podczas wypadku lotniczego w akwenie wodnym.

Przygotowany na potrzeby ćwiczeń scenariusz zakładał awarię silników samolotu, który rozpoczął procedurę podejścia do lądowania. Mimo prób uruchomienia silników maszyna wpadła do zalewu w podkrakowskim Kryspinowie. W wyniku katastrofy ucierpiało ponad 50 osób, doszło również do skażenia terenu oraz rozległego pożaru.

Równocześnie z ogłoszeniem alarmu do akcji wyjechały dwie jednostki lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, które na miejscu pojawiły się jako pierwsze. Ich zadaniem było opanowanie pożaru oraz ewakuacja poszkodowanych z wraku samolotu.

Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza Kraków Airport ma obowiązek działania nie tylko na terenie samego portu lotniczego, ale także w rejonie operacyjnym lotniska. Przepisy określają, że jest to teren w promieniu 9,3 kilometra. – Jeżeli dojdzie do wypadku lotniczego w tym rejonie, to nasi strażacy wyjeżdżają i taka była sytuacja założona w scenariuszu – wyjaśnia Urszula Podraza, rzecznik prasowy Kraków Airport. – Te ćwiczenia były największe wśród tych, jakie dotychczas organizowaliśmy, brało w nich udział ponad 150 osób z różnych służb – dodaje Podraza.

Ze względu na specyfikę miejsca zdarzenia oraz złożoność sytuacji w akcję ratunkową zaangażowane były służby wojskowe oraz cywilne działające na terenie całego województwa. Były to: 3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza, 8 Baza Lotnictwa Transportowego, Wojskowa Straż Pożarna, Państwowa Straż Pożarna, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Straż Graniczna, Urząd Celny, PAŻP, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Prokuratura Rejonowa oraz Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Szczególna rola przypadła 3 Grupie Poszukiwawczo-Ratowniczej, która za zadanie miała podjęcie i ewakuację rozbitków z powierzchni wody. W tym celu ratownicy użyli śmigłowca Mi-8 oraz tratwy ratunkowej typu MEWA. Ostatecznie, ze względu na sprzyjające warunki atmosferyczne oraz stan poszkodowanych, zdecydowano się na podjęcie rozbitków na pokład za pomocą wyciągarki.

– Akcja była przeprowadzana zgodnie ze standardami, jakie panują w naszej grupie – zapewnia por. Sylwester Kanadys, rzecznik prasowy 3 Grupy. Jednocześnie podkreśla, że pod względem technicznym użycie śmigłowca w takich sytuacjach nie stanowi żadnego problemu. Jego załoga pełni 24-godzinne dyżury, podczas których jest gotowa do wylotu w ciągu 15 minut. Na pokładzie, oprócz pilotów, znajduje się również lekarz, ratownik oraz specjalistyczny sprzęt umożliwiający działanie nocą oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. – Możemy latać przy widoczności 1,5 km i podstawie chmur 150 m, jednak za każdym razem indywidualnie analizujemy ryzyko – mówi por. Kanadys. Dodaje, że w razie problemów podczas samej akcji śmigłowce wyposażone są w urządzenia radionawigacyjne pozwalające wrócić w trudnych warunkach na miejsca bazowania.

To, jak powinny wyglądać ćwiczenia organizowane przez Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, szczegółowo określa rozporządzenie ministra transportu. Służby lotniska przerabiają jednak różne scenariusze. – Staramy się, żeby jak najwięcej potencjalnych sytuacji mieć nie tylko rozpisane w procedurach, ale przećwiczone w rzeczywistych warunkach – podkreśla Urszula Podraza. – Czasami na papierze wszystko wygląda świetnie, a później jakiś drobiazg wywraca całość do góry nogami.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
 
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
Dołącz do zawodowców
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Volhynian Lion Hearts
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Kto zostawia ślady w sieci
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Nowe maszyny w LAW
Ludzie niebezpiecznej profesji
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Trudna droga
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Klasy wojskowe po nowemu
Klucz do dobrych relacji
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Nowe laboratorium WAT
Kontenery dla Wisły
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Ostre strzelanie artylerzystów
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Głosuj na wojskowego sportowca roku
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Odwiedź wrocławską AWL
Razem się szkolą, razem walczą
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Gorące obrady NATO w Londynie
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Obrona bez polityki
Z archiwum „Szarego”
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Thin Blue Line
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Szwedzki baypass przed „Orką”
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Wrocław czeka na Amerykanów
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Holownik „Semko” stanął na wodzie
T-72 strzelają na poligonie
Unwanted Treaty
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO