moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Awaria samolotu. Służby ćwiczą procedury

Zastępy straży pożarnej, łodzie ratunkowe oraz śmigłowiec Mi-8 to tylko niektóre z pojazdów biorących udział w ćwiczeniach organizowanych przez Międzynarodowy Port Lotniczy w krakowskich Balicach. Scenariusz zakładał katastrofę samolotu podchodzącego do lądowania. Sprawna akcja to było wyzwanie dla służb, ale także sprawdzian procedur kluczowych dla bezpieczeństwa.

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II w Balicach po raz kolejny organizował ćwiczenia z ratownictwa lotniskowego. W tym roku tematem przewodnim zajęć była koordynacja i prowadzenie działań ratowniczych podczas wypadku lotniczego w akwenie wodnym.

Przygotowany na potrzeby ćwiczeń scenariusz zakładał awarię silników samolotu, który rozpoczął procedurę podejścia do lądowania. Mimo prób uruchomienia silników maszyna wpadła do zalewu w podkrakowskim Kryspinowie. W wyniku katastrofy ucierpiało ponad 50 osób, doszło również do skażenia terenu oraz rozległego pożaru.

REKLAMA

Równocześnie z ogłoszeniem alarmu do akcji wyjechały dwie jednostki lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej, które na miejscu pojawiły się jako pierwsze. Ich zadaniem było opanowanie pożaru oraz ewakuacja poszkodowanych z wraku samolotu.

Lotniskowa Służba Ratowniczo-Gaśnicza Kraków Airport ma obowiązek działania nie tylko na terenie samego portu lotniczego, ale także w rejonie operacyjnym lotniska. Przepisy określają, że jest to teren w promieniu 9,3 kilometra. – Jeżeli dojdzie do wypadku lotniczego w tym rejonie, to nasi strażacy wyjeżdżają i taka była sytuacja założona w scenariuszu – wyjaśnia Urszula Podraza, rzecznik prasowy Kraków Airport. – Te ćwiczenia były największe wśród tych, jakie dotychczas organizowaliśmy, brało w nich udział ponad 150 osób z różnych służb – dodaje Podraza.

Ze względu na specyfikę miejsca zdarzenia oraz złożoność sytuacji w akcję ratunkową zaangażowane były służby wojskowe oraz cywilne działające na terenie całego województwa. Były to: 3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza, 8 Baza Lotnictwa Transportowego, Wojskowa Straż Pożarna, Państwowa Straż Pożarna, Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Straż Graniczna, Urząd Celny, PAŻP, Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, Prokuratura Rejonowa oraz Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Szczególna rola przypadła 3 Grupie Poszukiwawczo-Ratowniczej, która za zadanie miała podjęcie i ewakuację rozbitków z powierzchni wody. W tym celu ratownicy użyli śmigłowca Mi-8 oraz tratwy ratunkowej typu MEWA. Ostatecznie, ze względu na sprzyjające warunki atmosferyczne oraz stan poszkodowanych, zdecydowano się na podjęcie rozbitków na pokład za pomocą wyciągarki.

– Akcja była przeprowadzana zgodnie ze standardami, jakie panują w naszej grupie – zapewnia por. Sylwester Kanadys, rzecznik prasowy 3 Grupy. Jednocześnie podkreśla, że pod względem technicznym użycie śmigłowca w takich sytuacjach nie stanowi żadnego problemu. Jego załoga pełni 24-godzinne dyżury, podczas których jest gotowa do wylotu w ciągu 15 minut. Na pokładzie, oprócz pilotów, znajduje się również lekarz, ratownik oraz specjalistyczny sprzęt umożliwiający działanie nocą oraz w trudnych warunkach atmosferycznych. – Możemy latać przy widoczności 1,5 km i podstawie chmur 150 m, jednak za każdym razem indywidualnie analizujemy ryzyko – mówi por. Kanadys. Dodaje, że w razie problemów podczas samej akcji śmigłowce wyposażone są w urządzenia radionawigacyjne pozwalające wrócić w trudnych warunkach na miejsca bazowania.

To, jak powinny wyglądać ćwiczenia organizowane przez Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, szczegółowo określa rozporządzenie ministra transportu. Służby lotniska przerabiają jednak różne scenariusze. – Staramy się, żeby jak najwięcej potencjalnych sytuacji mieć nie tylko rozpisane w procedurach, ale przećwiczone w rzeczywistych warunkach – podkreśla Urszula Podraza. – Czasami na papierze wszystko wygląda świetnie, a później jakiś drobiazg wywraca całość do góry nogami.

Michał Zieliński

autor zdjęć: Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Cud Piłsudskiego
 
Lato z czerwonym terrorem
Polskie porty bardziej otwarte
Polsko-amerykańska współpraca
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Galicyjskie przesilenie
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Wojsko przeciw wirusowi
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Laserowa artyleria US Army
Druga kadencja prezydenta Dudy
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Kurs dla saperskich ekspertów
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Łączność: fundament operacji specjalnej
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Ukraiński kurs na Zachód
Not Contaminated With Routine
Szarża „Hallerczyka”
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Więcej celowników z PCO dla wojska
Na misjach święta inne niż zwykle
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Skok na głęboką wodę
Chwała powstańcom
F-16 kończą misję w Estonii
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Hekatomba na Woli
Kierunek: misja
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
Wojskowy Hot450Challenge
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Strzelnice dla terytorialsów
Online z mistrzami sportu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Amerykanie odmładzają F-16
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Tak się zostaje prymusem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO