moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nadlatuje B-3, bombowiec najnowszej generacji

Średnia wieku 159 bombowców US Air Force wynosi 39 lat, co oznacza, że są starsze od większości latających na nich pilotów. Nic więc dziwnego, że w Waszyngtonie od dłuższego czasu toczyły się dyskusje nad odmłodzeniem floty powietrznej. W końcu, po długich rozważaniach, Pentagon zdecydował o zamówieniu w firmie Northrop Grumman nowej generacji strategicznego bombowca B-3. Według założeń ma on wejść do służby za około dziesięć lat. Opracowanie oraz budowa 80-100 maszyn ma kosztować co najmniej 80 mld dolarów.

B-3 ma zastąpić w US Air Force najpierw samoloty B-52 Stratofortress, a potem B-2A Spirit, które mogą przenosić broń nuklearną. Ze względu na ograniczenia traktowe nie mają takiej możliwości bombowce B-1 Lancer. Pierwsze B-52 weszły do służby 1955 roku, ostatnie w 1962 roku, co oznacza, że najmłodsze egzemplarze mają już ponad 50 lat. Amerykańskie siły powietrzne dysponują 76 sztukami tego samolotu (18 z nich jest w rezerwie). Według planów Pentagonu B-52 mają być używane do 2040 roku. Jednak w przypadku 20 najmłodszych maszyn B-2, które trafiły do eskadr bojowych począwszy od 1993 roku, zakończenie ich służby określono na rok 2060. Jeden z amerykańskich kongresmanów zauważył, że średnia wieku 159 bombowców USAF, wynosi 39 lat, co oznacza iż są starsze od większości latających na nich pilotów.

B-52 Stratofortress.

Pod koniec października Pentagon wskazał jako zwycięzcę firmę Northrop Grumman, odrzucając wspólną ofertę Boeinga i Lockheed Martina. Podpisano już pierwszy kontrakt, na sumę 35,3 mld dolarów, który dotyczy prac badawczo-rozwojowych i budowy 21 bombowców. Waszyngton nie podał co zdecydowało o wyborze, trudno więc powiedzieć, czy przesądziły koszty czy parametry taktyczno-operacyjne. Być może wpływ na decyzję Departamentu Obrony miało to, że firma Northrop Grumman ma doświadczenie w budowie bombowców stealth. Jej dziełem jest także B-2. Niemniej jednak rywale nie zamierzają pogodzić się z porażką i rozpoczęli lobbing na rzecz zmiany decyzji Pentagonu. Tym samym B-3 stoczy swą pierwszą bitwę zanim jeszcze powstanie.

Amerykanie długo zwlekali z uruchomieniem programu nowego bombowca strategicznego z kilku powodów. Jednym z nich były gigantyczne koszty tego projektu. Od kilku lat szacowano cenę jednostkową samolotu na około 550 mln dolarów, ale ostatnio doprecyzowano, że wyniesie ona 564 mln. Przy czym ta kwota będzie taka, jeśli rzeczywiście powstanie planowana liczba 80-100 maszyn. W przeszłości, gdy po zakończeniu zimnej wojny zredukowano zamówienie na B-2, cena jednego samolotu wzrosła do 2 mld dolarów. Także teraz każde zmniejszenie zlecenia wygeneruje wzrost kosztów jednostkowych.

Koszty prac badawczo-rozwojowych nad B-3, które w 2010 roku wyliczano na 21,4 mld dolarów, teraz oszacowano na ponad 23 mld dolarów. Doświadczenia ostatnich programów lotniczych w USA wykazują, że mają one tendencję wzrostową. Rosną one zwłaszcza wówczas, gdy nie udaje się dotrzymać przyjętego harmonogramu prac.

Pentagon nie spieszył się ze stworzeniem nowego bombowca nie tylko ze względów finansowych. Panowało też przekonanie, że po rozpadzie Związku Sowieckiego, Rosja nie będzie stanowiła wielkiego zagrożenia dla bezpieczeństwa. Natomiast chiński rywal jest daleko w tyle pod względem technologicznym. Jednak ta – zdawać by się mogło, komfortowa z punktu widzenia Waszyngtonu – sytuacja zaczęła się niedawno zmieniać na niekorzyść.

B-2A Spirit.

Rosja postanowiła podjąć prace nad nowej generacji bombowcem PAK DA w technologii stealth. Wprawdzie szybko okazało się, że sprawa nie będzie łatwa i Rosjanie musieli skorzystać z rozwiązania awaryjnego. Zdecydowali, że pracując dalej nad nową konstrukcją, jednocześnie uruchomią produkcję zmodernizowanej wersji Tu-160, najpotężniejszego bombowca na świecie. Moskwa planuje budowę 50 sztuk Tu-160M2, z których pierwsze mają być gotowe około 2023 r. Opinie ekspertów są podzielone czy Rosjanom uda się tak szybko wznowić przerwaną wiele lat temu produkcję tupolewów.

Rosyjskie aspiracje nie są jedynym wyzwaniem dla USA. Z punktu widzenia Amerykanów bardzo niepokojące są plany Chin dotyczące rozwoju lotnictwa bombowego. Pierwszym tego symptomem jest zmodernizowany samolot H-6K, którego promień operacyjny wynosi 3500 km. Chiny zamierzają skonstruować zupełnie nowy bombowiec, który bez tankowania w powietrzu, pokona co najmniej 8000 km i przeniesie ponad 10 ton uzbrojenia powietrze-ziemia. Tak duży dystans operacyjny pozwoliłby Pekinowi wykonać uderzenia powietrzne z rejonu „drugiego łańcucha wysp” na Pacyfiku, za który Chińczycy uważają Wyspy Bonin, Karoliny i Mariany. Tym samym mogliby szachować USA np. w razie konfliktu z Tajwanem.

Trzeba też mieć na uwadze, że poza samymi bombowcami Amerykanie zamierzają opracować dla nich nowej generacji pociski manewrujące, które będą mogły być uzbrojone w głowice nuklearne. Potrzeby oszacowano na tysiąc sztuk. Zakupy nowych strategicznych bombowców i uzbrojenia lotniczego są elementem szerszego projektu modernizacji amerykańskiej triady nuklearnej, której koszty szacowane są na co najmniej 348 mld dolarów. Obejmuje ona budowę 12 nowych atomowych okrętów podwodnych z rakietami balistycznymi oraz 642 nowe rakiety bazujące na lądzie. Inwestycje te są koniecznością, bo Rosja, nawet przeżywając ogromne problemy ekonomiczne w latach 90-tych, nie zaprzestała modernizacji swego atomowego arsenału.

Tadeusz Wróbel dziennikarz „Polski Zbrojnej”

autor zdjęć: Tech. Sgt. Austin M. May, Staff. Sgt. Alexandra M. Longfellow

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
 
Irańskie szachy
Modernizacja Sokołów
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Selekcja w pigułce
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
W Indiach mieli swój drugi dom
A Torn Subcontinent
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Walka i dyplomacja
Zawodnicy z Czarnej Dywizji zwycięzcami Spartakiady
Klasy wojskowe po nowemu
Oko na Europę
Polska nie pozostanie osamotniona
Groźny jak Tallboy
Stalin czekał i kalkulował
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Jedna misja, jeden zespół
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
„Górale” zdobywają miasto
Agresja sowieckiego kolosa
Polscy nurkowie na Islandii
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Chorwacki test polskich kadetów
Umowa na Feniksy
Głos (z) płonącej Warszawy
GROM Challenge
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Thin Blue Line
Skok na lotnisko
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Modernizacja starów 266
Dead to the World
Cienka niebieska linia
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Terytorialsi na wysokościach
20 lat temu powstał Korpus Północno-Wschodni
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Wojsko wraca do Łomży
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Nowa misja i nowy sprzęt
Rozpoczynamy nową erę
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Iranian Chess Game
Pamięć o tragedii
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Z maratonu programowania do wojska
Polscy weterani i książę Harry
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Sprawdzają Brutusa
Nowy wiceminister w MON
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Moje serce należy też do Indii
Samochód do desantowania
Brawurowa ucieczka „Orła”
Spadochroniarze znów wylądują pod Arnhem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO