moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Hybrydowy pojazd dla wojska

Ma podwozie gąsienicowe, waży niecałe pięć ton i potrafi poruszać się nawet w bagnistym terenie. Dzięki hybrydowemu silnikowi robi to cicho i niepostrzeżenie. Polscy inżynierowie opracowują dla wojska „wszędołaza” – pojazd inżynieryjny, który ma ułatwić żołnierzom działania w trudnym terenie. Prototyp można było obejrzeć na targach obronnych w Kielcach.


Opracowanie pojazdu inżynieryjnego dla wojska, policji, służb ratunkowych i zarządzania kryzysowego zleciło trzy lata temu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Maszyna miała być niewielka – do pięciu ton – i tak skonstruowana, by można nią było szybko i sprawnie poruszać się nawet w najtrudniejszym terenie.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wygrało konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Śląska. Poza uczelnią tworzą je Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP oraz Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o. o.

Za niecałe pięć milionów złotych inżynierowie stworzyli prototyp hybrydowego pojazdu. „Wszędołaz” został wyposażony w elektryczno-spalinowy napęd, który pozwala mu na osiąganie sporych prędkości. – Może poruszać się nawet 70 kilometrów na godzinę – mówi Tomasz Czapla z Politechniki Śląskiej. Zaletą hybrydowego silnika jest jego cicha praca. Podczas jazdy to silniki elektryczne pełnią rolę trakcyjnych. Motor diesla jest używany tylko do uruchomienia wozu.



Projektanci „wszędołaza” podkreślają, że konstrukcja została dostosowana do potrzeb wojska. – Można nim sterować w trzech trybach. Klasycznym, gdy operator siedzi w kabinie. Zdalnym, gdy kierowanie odbywa się przy użyciu przenośnej konsoli. A także w pełnym automacie, gdy wytyczamy trasę komputerowo i wóz jedzie sam, korzystając z danych z kamer i radarów – opowiada Tomasz Czapla.

Cicha praca i szeroki wachlarz sposobów sterowania pojazdem to nie wszystko. „Wszędołaz” ma też bardzo dobre możliwości poruszania się. Konstruktorzy zdecydowali się, w przeciwieństwie do wielu innych konkurencyjnych rozwiązań, zbudować wóz na gąsienicach. – Dzięki temu potrafi on poradzić sobie o wiele lepiej niż pojazdy kołowe z trudnym, na przykład bagnistym terenem – mówi jeden z inżynierów zaangażowanych w projekt.

Niemal gotowego „wszędołaza” można było oglądać podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Niewykluczone, że konstrukcja będzie wykorzystana np. w projekcie nowego bojowego wozu piechoty dla polskiej armii.

REKLAMA

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1447444920
Jak zwykle pieniądze wyrzucone w błoto. Projekt jak każdy inny trafi do szuflady albo muzeum.
58-A6-B5-25
~Asadasa
1447424160
~Katol - Inkwizytor ale z bagna można niespodziewanie zaatakować
1C-DC-D4-AB
~lujkas
1447410360
drogo im to wyszło..
A7-E0-45-8B
~Katol - Inkwizytor
1447396200
O bagna się nie walczy.
FF-6C-B3-6A

30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
 
Bon turystyczny także w wojsku
Trwała odporność terytorialsów
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
F-16 kończą misję w Estonii
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Szarża „Hallerczyka”
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Polsko-amerykańska współpraca
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Wojsko przeciw wirusowi
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Ukraiński kurs na Zachód
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Odznaczenia z okazji Święta Wojska Polskiego
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Super Warrior w GROM-ie
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Amerykanie odmładzają F-16
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
Więcej celowników z PCO dla wojska
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Świętuj z żołnierzami
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Dla odważnych i walecznych
Chłopiec, który przyniósł śmierć
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Laserowa artyleria US Army
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Chemicy do zadań specjalnych
Wystawa ku pamięci bohaterów 1920 roku
Na misjach święta inne niż zwykle
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Tak się zostaje prymusem
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Sprawdzony sojusznik
Amerykanie znów w Drawsku
Kierunek: misja
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Online z mistrzami sportu
Biblią w bolszewików
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Strzelnice dla terytorialsów
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Polskie porty bardziej otwarte
Awanse na Święto Wojska Polskiego

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO