moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Hybrydowy pojazd dla wojska

Ma podwozie gąsienicowe, waży niecałe pięć ton i potrafi poruszać się nawet w bagnistym terenie. Dzięki hybrydowemu silnikowi robi to cicho i niepostrzeżenie. Polscy inżynierowie opracowują dla wojska „wszędołaza” – pojazd inżynieryjny, który ma ułatwić żołnierzom działania w trudnym terenie. Prototyp można było obejrzeć na targach obronnych w Kielcach.


Opracowanie pojazdu inżynieryjnego dla wojska, policji, służb ratunkowych i zarządzania kryzysowego zleciło trzy lata temu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Maszyna miała być niewielka – do pięciu ton – i tak skonstruowana, by można nią było szybko i sprawnie poruszać się nawet w najtrudniejszym terenie.

Ogłoszony przez NCBiR konkurs wygrało konsorcjum, którego liderem jest Politechnika Śląska. Poza uczelnią tworzą je Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów PIAP oraz Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o. o.

Za niecałe pięć milionów złotych inżynierowie stworzyli prototyp hybrydowego pojazdu. „Wszędołaz” został wyposażony w elektryczno-spalinowy napęd, który pozwala mu na osiąganie sporych prędkości. – Może poruszać się nawet 70 kilometrów na godzinę – mówi Tomasz Czapla z Politechniki Śląskiej. Zaletą hybrydowego silnika jest jego cicha praca. Podczas jazdy to silniki elektryczne pełnią rolę trakcyjnych. Motor diesla jest używany tylko do uruchomienia wozu.



Projektanci „wszędołaza” podkreślają, że konstrukcja została dostosowana do potrzeb wojska. – Można nim sterować w trzech trybach. Klasycznym, gdy operator siedzi w kabinie. Zdalnym, gdy kierowanie odbywa się przy użyciu przenośnej konsoli. A także w pełnym automacie, gdy wytyczamy trasę komputerowo i wóz jedzie sam, korzystając z danych z kamer i radarów – opowiada Tomasz Czapla.

Cicha praca i szeroki wachlarz sposobów sterowania pojazdem to nie wszystko. „Wszędołaz” ma też bardzo dobre możliwości poruszania się. Konstruktorzy zdecydowali się, w przeciwieństwie do wielu innych konkurencyjnych rozwiązań, zbudować wóz na gąsienicach. – Dzięki temu potrafi on poradzić sobie o wiele lepiej niż pojazdy kołowe z trudnym, na przykład bagnistym terenem – mówi jeden z inżynierów zaangażowanych w projekt.

Niemal gotowego „wszędołaza” można było oglądać podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Niewykluczone, że konstrukcja będzie wykorzystana np. w projekcie nowego bojowego wozu piechoty dla polskiej armii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1447444920
Jak zwykle pieniądze wyrzucone w błoto. Projekt jak każdy inny trafi do szuflady albo muzeum.
58-A6-B5-25
~Asadasa
1447424160
~Katol - Inkwizytor ale z bagna można niespodziewanie zaatakować
1C-DC-D4-AB
~lujkas
1447410360
drogo im to wyszło..
A7-E0-45-8B
~Katol - Inkwizytor
1447396200
O bagna się nie walczy.
FF-6C-B3-6A

Jani, Miraculously Saved
 
Plany modernizacji wojsk lądowych, część III
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Podaruj upominek kombatantowi
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Nowy wiceminister w MON
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
T-72 strzelają na poligonie
Klasy wojskowe po nowemu
Sierż. Artur Pelo po raz czwarty zwycięzcą Ćwierćmaratonu Komandosa
GROM na kursie działań specjalnych
Symbol zaklęty w dacie
Niechciany traktat
Plan modernizacji marynarki wojennej
Codziennie składamy legunom raport
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Wyzwania polskiej fotoniki
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Polacy świętowali niepodległość
Nowa spółka lotnicza PGZ
KRS Formoza zachęca mężczyzn do badań
Awanse na 11 listopada
PESCO z polskim projektem
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Razem się szkolą, razem walczą
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
68W Means Lifesaver
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
101 lat Niepodległej!
Eksperyment z przywództwa
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Akcja „Niepodległą mamy we krwi” na finiszu
Black Jack ściąga do Polski
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Logistycy w akcji
Wojsko na Biegu Niepodległości
Obrona bez polityki
Thin Blue Line
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Wołyńskie lwie serca
Mroczne serce okupowanej Europy
Tyraliera terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO