moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Motorówki 3 Flotylli po pierwszym sezonie

Nowoczesne motorówki hydrograficzne z 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zostały wyciągnięte na brzeg. Teraz są przygotowywane do zimy. W pierwszym roku w marynarce wojennej przepłynęły łącznie blisko sześć tysięcy mil morskich, prowadząc sondaże dna między innymi na Zatoce Gdańskiej i w okolicach Kołobrzegu.





– Motorówki hydrograficzne są wyciągane na brzeg pod koniec każdego roku. Zimą nie prowadzi się sondaży morskiego dna, a sztormy, które występują o tej porze roku mogą uszkodzić tak małe jednostki, nawet jeśli te stoją w porcie – tłumaczy kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Teraz trzy motorówki stacjonujące w gdyńskim porcie przechodzą tak zwane prace ogólnookrętowe. – Są na przykład oczyszczane z narośli, które gromadzą się na kadłubie i podwodnym sprzęcie – wyjaśnia kmdr ppor. Pioch. Wkrótce podobną procedurę przejdzie czwarta z jednostek. Na co dzień korzystają z niej hydrografowie 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Na wodę wszystkie powrócą na przełomie marca i kwietnia, kiedy to rozpocznie się nowy sezon prac hydrograficznych.

Motorówki Wildcat 40/12 weszły do służby na początku marca. Zastąpiły wysłużone jednostki, które marynarka wykorzystywała przez ostatnie 30 lat. Wildcat’y mają podwójny kadłub gwarantujący większą stabilność na morzu. Ich długość wynosi 12 metrów, wyporność 15 ton, a zanurzenie 1,3 metra. Rozwijają prędkość 14 węzłów. – Motorówki zostały wyposażone w nowoczesną aparaturę – podkreśla kmdr ppor. Krzysztof Buć, dowódca grupy kutrów i motorówek hydrograficznych w 3 Flotylli Okrętów. – Każda z nich posiada sondy jedno i wielowiązkową, sonary holowany i opuszczany, magnetometr, czy pojazd podwodny – wylicza i dodaje, że w pierwszych miesiącach działalności sprzęt ten spisał się bez zarzutu.

Od marca motorówki hydrograficzne 3 Flotylli badały morskie dno między innymi w portach Gdynia, Hel i Kołobrzeg, na torze podejściowym do ostatniego z nich, na akwenach Zatoki Gdańskiej. Łącznie pokonały dystans blisko sześciu tysięcy mil morskich. – W przyszłym roku załogi jednostek będą kontynuowały prace na wodach zatoki, przebadają też rejony poligonów morskich – zapowiada kmdr ppor. Pioch.

Motorówki wykonują zadania wszędzie tam, gdzie ze względu na płytkie wody, czy ograniczone pole manewru nie mogą pracować okręty hydrograficzne. Marynarze z Wildcat’ów prowadzili pomiary głębokości, sprawdzali też, czy na dnie nie zalegają przedmioty, które mogłyby stanowić przeszkodę dla żeglugi. Dane zgromadzone podczas sondaży trafiają do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, które publikuje informacje o przeszkodach zarówno w Internecie, jak i papierowych „Wiadomościach Żeglarskich”. Materiały z badań morskiego dna wykorzystuje się również do tworzenia map. W ten sposób hydrografowie działają zarówno na rzecz marynarki wojennej, jak i żeglugi cywilnej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
 
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Jani, cudem ocalony
Wojskowe szkolenie dla studentów
Raki strzelały na Bałkanach
Wyjątkowa operacja minerów
68W Means Lifesaver
Fort zagłady
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Trening medyczny przed misją
Rescue Like You Would in a War
Rusza budowa szpitala w Legionowie
Snajper walczy także z wiatrem
Wypadek saperów
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Maraton po bieszczadzkich szlakach
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
68W znaczy ratownik
Nowy rok akademicki w szpitalu na Szaserów
„Operacja Wuhan”: Pływanie
Rozpoczynamy nową erę
Gavia na Atlantyku
Iranian Chess Game
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
„Operacja Wuhan”: Strzelectwo
„Operacja Wuhan”: Kolarstwo i triatlon
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Kolejne Raki dla wojska
Thin Blue Line
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Nowy wiceminister w MON
W drodze po zwycięstwo
Lotem przeciw bolszewikom
Sosnkowski przywrócony
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Niechciany traktat
Silesian Life Pictures
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Niezwyciężeni znowu trenują
Życie po zdjęciu munduru
Klasy wojskowe po nowemu
Bożeny do modyfikacji
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Nowa misja i nowy sprzęt
„Albatros” już na wodzie
Wabik z WAT-u
Stan poszkodowanych saperów jest poważny
Cienka niebieska linia
Groty i VIS-y dla armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO