moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wąskotorówka dla wojska

Marynarka wojenna chce kupić do Portu Wojennego na Półwyspie Helskim nowy tabor wąskotorowy. Szuka lokomotyw, które będą ważyć nie więcej niż 10 t, osiągać prędkość 16 km/h i mieć moc 75 KM. Wagony powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 3 t ładunku. Firmy zainteresowane przetargiem mogą się zgłaszać do końca maja.

Armia korzysta z kolei wąskotorowej na terenie Półwyspu Helskiego od czasów, gdy powstał tam wojskowy port, czyli od początku lat trzydziestych. Transportuje koleją torpedy, miny, amunicję i zaopatrzenie. Do wielu magazynów i składów ukrytych wśród leśnych ostępów prowadzą bowiem jedynie tory o prześwicie 600 mm. Komenda Portu Wojennego w Gdyni, która odpowiada za logistykę portu na Helu, ma do dyspozycji dwie wysłużone – bo wyprodukowane w 1956 roku – lokomotywy WLs40 oraz kilkanaście równie starych wagonów. Wojsko postanowiło więc kupić nowy tabor wąskotorowy.

Kilka dni temu został ogłoszony przetarg. Marynarka wojenna potrzebuje dwóch nowych lokomotyw oraz 12 wagonów (z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 12 sztuk). Firmy, które chcą zdobyć warte kilka milionów złotych zlecenie, do końca maja mają czas na składanie wniosków o udział w przetargu.

REKLAMA

Adam Musiał, dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, podkreśla, że rzadko się zdarza, by zamówienie dotyczyło fabrycznie nowych lokomotyw i wagonów wąskotorowych. – W Polsce są firmy, które byłyby w stanie zbudować dla wojska taki tabor, chociażby PESA czy Newag. Jednak obie nie mają obecnie w swojej ofercie takich produktów i musiałyby je opracować od podstaw, co ze względu na wymagane certyfikaty i badania potrwałoby znacznie dłużej i nie zostałby dotrzymany oczekiwany przez armię termin dostaw – mówi Musiał. Wojsko chce dostać nowy tabor jeszcze w tym roku. Dlatego, zdaniem eksperta, po zamówienie sięgną raczej dostawcy zagraniczni.

Jakiego dokładnie taboru szuka armia? Lokomotywy mają być napędzane silnikami o mocy co najmniej 75 KM, co pozwoli im osiągnąć prędkość 16 km/h. Poza tym nie mogą ważyć więcej niż 10 t. Wagony z kolei muszą być przystosowane do transportu przynajmniej 3 t ładunku.

Firma, która zdobędzie kontrakt, ma dostarczyć tabor do 18 listopada 2016 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maksymilian Dura/ Defence24

dodaj komentarz

komentarze

~nikt
1463415720
Po co taki termin? Przecież, że sprzęt się starzeje wiadomo od zawsze i z wyprzedzeniem można dawać takie zlecenia. To nie nagła potrzeba... Eh kto tym wszystkim zarządza?:/
8D-BE-7A-DE

Online z mistrzami sportu
 
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Polsko-amerykańska współpraca
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Cud Piłsudskiego
Amerykanie odmładzają F-16
F-16 kończą misję w Estonii
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
Ukraiński kurs na Zachód
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Trwała odporność terytorialsów
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Polskie porty bardziej otwarte
Strzelnice dla terytorialsów
Przeciwlotnicy w drodze do USA
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Laserowa artyleria US Army
Chemicy do zadań specjalnych
Na misjach święta inne niż zwykle
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Łączność: fundament operacji specjalnej
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
Skok na głęboką wodę
Tak się zostaje prymusem
Wojsko przeciw wirusowi
Hekatomba na Woli
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Not Contaminated With Routine
Kierunek: misja
Chwała powstańcom
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Szarża „Hallerczyka”
Druga kadencja prezydenta Dudy
Więcej celowników z PCO dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO