moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wąskotorówka dla wojska

Marynarka wojenna chce kupić do Portu Wojennego na Półwyspie Helskim nowy tabor wąskotorowy. Szuka lokomotyw, które będą ważyć nie więcej niż 10 t, osiągać prędkość 16 km/h i mieć moc 75 KM. Wagony powinny być przystosowane do przewozu co najmniej 3 t ładunku. Firmy zainteresowane przetargiem mogą się zgłaszać do końca maja.

Armia korzysta z kolei wąskotorowej na terenie Półwyspu Helskiego od czasów, gdy powstał tam wojskowy port, czyli od początku lat trzydziestych. Transportuje koleją torpedy, miny, amunicję i zaopatrzenie. Do wielu magazynów i składów ukrytych wśród leśnych ostępów prowadzą bowiem jedynie tory o prześwicie 600 mm. Komenda Portu Wojennego w Gdyni, która odpowiada za logistykę portu na Helu, ma do dyspozycji dwie wysłużone – bo wyprodukowane w 1956 roku – lokomotywy WLs40 oraz kilkanaście równie starych wagonów. Wojsko postanowiło więc kupić nowy tabor wąskotorowy.

Kilka dni temu został ogłoszony przetarg. Marynarka wojenna potrzebuje dwóch nowych lokomotyw oraz 12 wagonów (z opcją zwiększenia zamówienia o kolejne 12 sztuk). Firmy, które chcą zdobyć warte kilka milionów złotych zlecenie, do końca maja mają czas na składanie wniosków o udział w przetargu.

Adam Musiał, dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, podkreśla, że rzadko się zdarza, by zamówienie dotyczyło fabrycznie nowych lokomotyw i wagonów wąskotorowych. – W Polsce są firmy, które byłyby w stanie zbudować dla wojska taki tabor, chociażby PESA czy Newag. Jednak obie nie mają obecnie w swojej ofercie takich produktów i musiałyby je opracować od podstaw, co ze względu na wymagane certyfikaty i badania potrwałoby znacznie dłużej i nie zostałby dotrzymany oczekiwany przez armię termin dostaw – mówi Musiał. Wojsko chce dostać nowy tabor jeszcze w tym roku. Dlatego, zdaniem eksperta, po zamówienie sięgną raczej dostawcy zagraniczni.

Jakiego dokładnie taboru szuka armia? Lokomotywy mają być napędzane silnikami o mocy co najmniej 75 KM, co pozwoli im osiągnąć prędkość 16 km/h. Poza tym nie mogą ważyć więcej niż 10 t. Wagony z kolei muszą być przystosowane do transportu przynajmniej 3 t ładunku.

Firma, która zdobędzie kontrakt, ma dostarczyć tabor do 18 listopada 2016 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Maksymilian Dura/ Defence24

dodaj komentarz

komentarze

~nikt
1463415720
Po co taki termin? Przecież, że sprzęt się starzeje wiadomo od zawsze i z wyprzedzeniem można dawać takie zlecenia. To nie nagła potrzeba... Eh kto tym wszystkim zarządza?:/
8D-BE-7A-DE

„Niepodległą mamy we krwi” – czas na podsumowanie
 
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Zmiany w wyborach wojskowych reprezentantów
Nowa spółka lotnicza PGZ
Plan modernizacji marynarki wojennej
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Czwarty rozbiór
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Razem się szkolą, razem walczą
Doktorant WAT stypendystą Fulbrighta
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Klasy wojskowe po nowemu
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Symbol Enchanted in a Date
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Geopolityka i nowoczesne technologie dla armii
Ludzie niebezpiecznej profesji
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Reserves Win Wars
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Wojsko wchodzi w kadr
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
PESCO z polskim projektem
Obrona bez polityki
Wyzwania polskiej fotoniki
Spielberg’s Stars
Studenci w kryzysie
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Wołyńskie lwie serca
GROM na kursie działań specjalnych
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Polska pomoże Ukrainie walczyć z PTSD
Sojusznicza współpraca terytorialsów
Jak Polacy wyzwalali Bredę
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Trudna droga
Thin Blue Line
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Symbol zaklęty w dacie
Weterani w Żelaznej Dywizji
T-72 strzelają na poligonie
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Unwanted Treaty
Tyraliera terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO