moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Szkoła niszczenia zatorów lodowych

To zadanie wymaga zgrania pilota i sapera. Pierwszy musi precyzyjnie naprowadzić śmigłowiec nad cel i zawisnąć nad nim na odpowiedniej wysokości, przez wymagany czas. Drugi zaś musi w odpowiednim momencie odpalić lont ładunku i opuścić go na linie w dół – opowiada płk Artur Talik o przebiegu szkolenia z niszczenia zatorów lodowych. Właśnie trwa ono pod Inowrocławiem.

Dla postronnego obserwatora wysadzenie zatoru lodowego za pomocą materiału wybuchowego opuszczanego ze śmigłowca może się wydawać proste. Na miejsce akcji powoli nadlatuje wiropłat. Gdy maszyna znajdzie się nad celem, otwierają się jej boczne drzwi, przez które saper opuszcza na linie ważący kilkanaście kilogramów worek. Kiedy paczka zostanie położona na lodzie, śmigłowiec odlatuje, a kilka minut później następuje detonacja (w założeniu na wodzie skutej lodem, a na potrzeby ćwiczenia – na ziemi).

Pułkownik Artur Talik, szef Oddziału Zagrożeń Niemilitarnych Zarządu Inżynierii Wojskowej Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych RP, podkreśla jednak jak bardzo niebezpieczne jest to zadanie. – Ładunek wybuchowy, który ma trafić na lód i zniszczyć zator, jest uzbrajany na pokładzie śmigłowca i również tam następuje odpalenie lontu. To krytyczny moment; jeżeli ładunek został źle przygotowany, to może wybuchnąć na pokładzie – wyjaśnia pułkownik.

REKLAMA

W czasie tego typu akcji żołnierze muszą więc mieć do siebie zaufanie, że każdy dobrze wykonał swoją pracę. I to nie tylko piloci muszą ufać saperom. – Saper znajdujący się na pokładzie nie ma czasu sprawdzać, czy śmigłowiec znajduje się na odpowiedniej wysokości. On musi zaufać pilotowi, że tak właśnie jest. Podobnie musi mu zawierzyć, że ten, mając świadomość, iż lont już się pali i ładunek za chwilę wybuchnie, nie odleci za szybko, na przykład z bombą wiszącą jeszcze na linie – opowiada płk Talik.

Saperzy nieczęsto mają okazję do ćwiczeń, w których mogą wysadzać w ten sposób prawdziwe zatory lodowe. Ostatni raz robili to w 2012 roku, na Odrze koło Brzegu. Regularnie jednak przygotowują się do takich zadań. Najczęściej na poligonie inżynieryjnym pod Inowrocławiem.

Tym razem na pięciodniowe szkolenie (od 28 listopada do 2 grudnia) zjechało tam prawie 50 żołnierzy z kilkunastu jednostek z całej Polski. „Śmigła”, a konkretnie maszyny Mi-2, zapewniła ćwiczącym 1 Brygada Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Przez trzy dni saperzy uczyli się w teorii, jak przygotowywać ładunek do wysadzania zatorów, czyli m.in. jak obliczyć właściwą ilość trotylu, zrobić do niego zapalnik i lont. Na dwa ostatnie dni szkolenia – czyli 1 i 2 grudnia – zaplanowano wysadzanie ładunków. Jak podkreśla kpt. Sylwester Ludwiczak, oficer prasowy 2 Pułku Inżynieryjnego, plan szkolenia przewiduje, iż każdy z żołnierzy dokona przynajmniej czterech wysadzeń zatorów lodowych – po dwa dziennie. – Oczywiście o ile pogoda nie pokrzyżuje nam planów – dodaje.

Pierwszego dnia, mimo padającego deszczu, udało się ten plan zrealizować. Na trzech punktach nauczania żołnierze przygotowywali ładunki i zapalniki wraz z lontem. A z oddalonego o kilkaset metrów polowego lądowiska trzy śmigłowce Mi-2 co chwila zabierały saperów w miejsce wyznaczone jako zator, skąd co kilka minut w powietrze uderzał ogień wybuchu. Dziś planowany jest kolejny dzień wysadzeń. Niestety, prognozy pogody są pesymistyczne: podstawa chmur może być na tyle nisko, że śmigłowce nie dostaną zgody na loty.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Ryzykowne remedium
 
Ochotnik do Auschwitz
Nadchodzi Armia Fight Night!
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Październik pod znakiem Tallboya
Szybciej do wojska
Sukcesy wojskowych lekkoatletów
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
20 medali żołnierzy na mistrzostwach kraju w biegu na orientację i łucznictwie
Defendery 2020: RobUV
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Komisje sejmowe o umowie z USA
Zostań studentem ASzWoj
Pętla taktyczna dla przyszłych kaprali
16 Dywizja najlepsza!
Szybsza droga do armii zawodowej
Ukraiński kurs na Zachód
Defendery 2020: Zapobiec awarii
Kłopoty z odprawą mieszkaniową
Kraby kontra okręt
Rosomaki-S oraz amunicja dla WP
Strzelcy wyborowi z WOT-u
Bohaterska obrona wzgórza 385
Polsko-amerykańska współpraca
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Kombinezon ratunkowy dla pilotów
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Komarów – gwóźdź do trumny Konarmii
Partnerstwo na gruzińskich poligonach
A więc wojna...
Ku czci roku 1918 i 1920
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Amerykanie odmładzają F-16
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Leopardy i Raki na podkarpackim poligonie
Zamek na poligonie
Defender 2020: Symulator Pioruna
Promocja oficerska w AWL
GROM Challenge 2020 – organizatorzy dokręcili śrubę
Laserowa artyleria US Army
Wspólnie zadbajmy o naszą przyszłość
Dodatki dla specjalsów po nowemu
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Następca Honkera na MSPO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
„Rosyjski walec” na polskich Kresach
Trenują, aby szkolić innych
Wojsko przeciw wirusowi
W MON o polsko-słowackiej współpracy
„Aviation Detachment” w Łasku
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Nowy album WIW-u o bohaterach 1920 r., ofiarach zbrodni katyńskiej
Dekady za wcześnie
„Kaper” przeciw terrorystom
Defilada na święto dywizji
Groty dla podchorążych WAT-u
„Ci cholerni Polacy!”
F-16 kończą misję w Estonii
Kraken dla Kormoranów
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO