moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PESCO: Unia Europejska zacieśnia współpracę obronną

Po okresie zastoju współpraca obronna w UE przyśpiesza. Na początku miesiąca Komisja Europejska uruchomiła Europejski Fundusz Obronny, który ma współfinansować rozwój technologii i zdolności wojskowych w Unii. Natomiast na unijnym szczycie 22 czerwca zdecydowano, że grupa chętnych państw może zbudować rdzeń obronny Unii.

Jakie decyzje w dziedzinie bezpieczeństwa podjęła Rada Europejska?

Rada podjęła decyzję umożliwiającą uruchomienie mechanizmu stałej współpracy strukturalnej (PESCO), ustanowionego przepisami traktatu lizbońskiego (2007) dla pogłębienia integracji obronnej przez grupę państw UE. Może to nastąpić do końca roku – Rada zdecydowała, że w trzy miesiące państwa mają wynegocjować warunki uruchomienia PESCO. To przełom, bo dotąd w UE brakowało woli do wdrożenia tego mechanizmu. Powodem był głównie kryzys fiskalny, który zmusił rządy do głębokich cięć w budżetach obronnych i dodatkowo zwiększył opór wobec zacieśniania współpracy obronnej w UE. W reakcji na Brexit, rosnące podziały w Unii i wzrastające napięcia w relacjach transatlantyckich Niemcy, Francja, Włochy i Hiszpania przy wsparciu unijnych instytucji zaczęły w 2016 r. forsować pomysł uruchomienia PESCO.

Czym jest PESCO?

Traktat przewiduje, że do PESCO mogą przystąpić państwa mające dorobek w europejskiej współpracy obronnej (np. biorące udział w grupach bojowych UE). Muszą być gotowe m.in. do zwiększania budżetu na zakupy uzbrojenia, harmonizacji planowania obronnego i pogłębiania praktycznej współpracy wojskowej, czyli budowy wspólnych jednostek wojskowych, uruchamiania wielonarodowych programów zbrojeniowych, wzmacniania interoperacyjności istniejących sił, większej współpracy w logistyce, rozpoznaniu itp. Oczekuje się, że PESCO wzmocni i pogłębi współpracę obronną w UE: współpracować będzie wąska grupa najbardziej zainteresowanych państw, co ma ułatwić porozumienie odnośnie do konkretnych inicjatyw. Co więcej, programy realizowane w PESCO mają być uprzywilejowane w dostępie do środków Europejskiego Funduszu Obronnego.

Czy PESCO to bezpieczeństwo wielu prędkości?

Z założenia PESCO to rdzeń obronny UE. Część państw nie zostanie do niego włączona. Aby uniknąć wrażenia kolejnych podziałów w UE (postulat Niemiec), Rada zdecydowała, że PESCO ma być „inkluzyjne i ambitne”: angażować we współpracę wiele państw, a jednocześnie przynosić wymierne rezultaty. W praktyce to nie do pogodzenia. Dlatego państwa najmocniej wspierające PESCO mogą zbudować rdzeń nieformalny. Prowadziłby on kluczowe programy współpracy wojskowej i przemysłowo-obronnej i pozwolił na zarządzanie PESCO, wykorzystując pozostałe państwa do legitymizacji swoich działań. Aby tego uniknąć, należy wynegocjować kryteria uczestnictwa i zasady zarządzania PESCO, zapewniające równy wpływ państw na kierunki rozwoju współpracy, zwłaszcza programy rozwoju zdolności wojskowych.

Co będzie oznaczać uruchomienie PESCO dla polityki bezpieczeństwa UE?

Do uruchomienia PESCO potrzeba decyzji Rady, podjętej kwalifikowaną większością głosów. Jeśli tak się stanie, to w krótkim terminie PESCO i tak będzie miało jedynie znaczenie polityczne – jako sygnał przełamania kryzysu i kontynuacji integracji europejskiej. Konkretne owoce PESCO (nowe zdolności wojskowe) mogą pojawić się dużo później, ponieważ realizacja inicjatyw współpracy obronnej wymaga czasu. Natomiast już teraz wyzwaniem grożącym kryzysami w UE będzie uregulowanie relacji wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO) z PESCO. Państwa UE spoza PESCO będą chciały mieć wpływ na ten mechanizm i realizować różne inicjatywy (zwłaszcza misje) w szerszych ramach WPBiO. Problemem będzie też ustanowienie zasad współpracy Wielkiej Brytanii po Brexicie oraz Norwegii i Turcji (uczestniczących w WPBiO) z PESCO.

Jaki wpływ na NATO może mieć zacieśniona współpraca obronna w UE?

Wobec rosnącego napięcia w stosunkach Niemiec i Francji z USA, PESCO jest już przedstawiane jako sposób na usamodzielnienie się Europy w sytuacji spadku amerykańskiej wiarygodności sojuszniczej. Podtrzymywanie takiej retoryki, zasłanianie się PESCO w celu zmiękczenia zobowiązań podjętych w NATO (jak np. 2% PKB na obronność), a zwłaszcza brak synchronizacji PESCO z procesem planowania obronnego w NATO mogą istotnie podważyć spójność polityczną Sojuszu. Tymczasem mocniejsze powiązanie PESCO z celami NATO w zakresie zdolności wojskowych oraz prezentowanie tego mechanizmu jako odpowiedź Europy na amerykański postulat zwiększenia europejskiego zaangażowania w bezpieczeństwo transatlantyckie zwiększyłoby wiarygodność polityki odstraszania i obrony NATO.

Tekst ukazał się na stronach http://www.pism.pl/

Marcin Terlikowski , analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych

dodaj komentarz

komentarze


Wrocław czeka na Amerykanów
 
Nowe laboratorium WAT
Szwedzki baypass przed „Orką”
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Trudna droga
Klasy wojskowe po nowemu
Klucz do dobrych relacji
Obrona bez polityki
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Volhynian Lion Hearts
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Odwiedź wrocławską AWL
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Kto zostawia ślady w sieci
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
T-72 strzelają na poligonie
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Kontenery dla Wisły
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Z archiwum „Szarego”
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Thin Blue Line
Ludzie niebezpiecznej profesji
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Gorące obrady NATO w Londynie
Nowe maszyny w LAW
Ostre strzelanie artylerzystów
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Unwanted Treaty
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Dołącz do zawodowców
Razem się szkolą, razem walczą
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO