moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego

Jeśli na poligonie lub polu walki uszkodzony zostanie Leopard 2, żołnierze będą w stanie wymienić w nim zespół napędowy lub cały system wieżowy. A także odholować ważący ponad sześćdziesiąt ton czołg. Wszystko za pomocą nowych gąsiennicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które armia zamierza kupić dla jednostek pancernych.

Bergepanzer 2 to znajdujące się w wyposażeniu polskiej armii wozy zabezpieczenia technicznego, które mogą holować czołgi ważące do 55 ton. Nasze siły zbrojne mają ich prawie trzydzieści. Wkrótce do służby trafią Leopardy 2PL (polska modernizacja niemieckich czołgów), które mają ważyć około 60 ton, jednak w wojsku nie będzie pojazdów zdolnych ewakuować je z pola walki. MON chce więc kupić dla jednostek pancernych uzbrojonych w ulepszone Leopardy 2 nowe gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego.

Pojazdy muszą chronić załogę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych czy przed skutkami eksplozji min, ale ich podstawowym przeznaczeniem będzie naprawa uszkodzonego w terenie czołgu. Za pomocą wozu zabezpieczenia technicznego żołnierze będą mogli np. wymienić zespół napędowy lub cały system wieżowy w Leopardzie. Co więcej, nowe WZT muszą być również przygotowane do tego, aby w razie potrzeby ewakuować z pola walki ważący ponad 60 ton czołg . 

Firmy, które mają tego typu pojazdy w swojej ofercie, mogą do 24 sierpnia zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON. Po zakwalifikowaniu się wezmą udział w dialogu technicznym, czyli fazie pozyskiwania nowego sprzętu, podczas której przedstawiciele przemysłu mają okazję zaprezentować wojskowym swoje produkty. Na podstawie informacji zebranych od inżynierów ze zbrojeniówki przedstawiciele armii będą mogli uzupełnić przygotowane przez siebie wymagania taktyczno-techniczne dotyczące pojazdu. 

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg w sprawie WZT? – Po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej, w zależności od rekomendacji zawartych w dokumentach wynikowych – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając, że ta część postępowania trwa od roku do półtora. Oznacza to, że przetarg na WZT będzie ogłoszony najwcześniej w połowie 2018 roku. Niestety nie wiadomo jeszcze, ile wozów wojsko chce kupić.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~ciekawski
1500903600
Już teraz bez problemu można wymienić silnik, nie rozumiem zupełnie jak chciano by w warunkach polowych wymienić wieżę czołgu. Może ktoś życzliwy wyjaśniłby laikowi? :-) Jakoś nie widzę możliwości wymiany wieży (po pierwsze musielibyśmy mieć jakiekolwiek wieże), po drugie taką wieżę należałoby przetransportować "w pole", tu pytanie -czym?! itd. Pomijając zupełnie fakt, że nasze zakłady nie są po prostu w stanie zmodernizować takiego wozu, a już na pewno nie są w stanie zbudować WZT dla Leoparda. Może ktoś mądry odpowie jaki to ma sens?
7F-06-38-90

Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
 
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Mroczne serce okupowanej Europy
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Thin Blue Line
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Plany modernizacji wojsk lądowych, część III
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Cybersec’19
Niechciany traktat
Nowa spółka lotnicza PGZ
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
O służbach specjalnych na ASzWoj
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
GROM na kursie działań specjalnych
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Wojsko na Biegu Niepodległości
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
Awanse na 11 listopada
Wierny Polsce
Plan modernizacji marynarki wojennej
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Razem się szkolą, razem walczą
Spotkajmy się na piknikach „Służymy Niepodległej”
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Sierż. Artur Pelo po raz czwarty zwycięzcą Ćwierćmaratonu Komandosa
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Tyraliera terytorialsów
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Black Jack ściąga do Polski
Wojny wygrywa rezerwa
Logistycy w akcji
Polacy świętowali niepodległość
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Jani, Miraculously Saved
Najwyższy skok w tandemie
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Symbol zaklęty w dacie
Nowy wiceminister w MON
Klasy wojskowe po nowemu
Codziennie składamy legunom raport
101 lat Niepodległej!
68W Means Lifesaver
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Wołyńskie lwie serca

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO