moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ zmodernizuje Bergepanzery

Konsorcjum zawiązane przez Polską Grupę Zbrojeniową jest jedynym podmiotem, który ubiega się o milionowy kontrakt na modernizację wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Pojazdy mają być przystosowane do obsługi czołgów Leopard w wersji 2A5. Dostawy pierwszych 8 unowocześnionych WZT zostały zaplanowane na lata 2018–2022.

Wyposażenie pododdziałów uzbrojonych w czołgi Leopard 2 w nowe lub unowocześnione wozy zabezpieczenia technicznego (WZT) to jedna z najpilniejszych potrzeb modernizacyjnych jednostek pancernych naszej armii. Dlaczego? Polska armia dysponuje 28 sztukami wozów Bergepanzer 2. Problem w tym, że mogą one holować jedynie czołgi ważące maksymalnie 55 ton. Takie możliwości techniczne wystarczają do obsługi Leopardów 2A4, ale nie sprawdzają się w przypadku nowszej wersji tych czołgów, czyli 2A5, które ważą około 60 ton. WZT są pilnie potrzebne, tym bardziej że już wkrótce wszystkie polskie Leopardy 2A4 mają być zmodernizowane do standardu Leopard 2PL (około 60 ton).

Wiosną ubiegłego roku polska armia przeprowadziła analizę (w ramach dialogu technicznego), która miała dać odpowiedź na pytanie, czy musimy kupić zupełnie nowe WZT do Leopardów, czy na nasze potrzeby wystarczy jedynie unowocześnić Bergepanzery 2. Okazało się, że modernizacja tych wozów zaspokoi potrzeby operacyjne wojsk pancernych.

Jesienią 2017 roku został więc ogłoszony przetarg – w trybie otwartym z wyłączeniem prawa zamówień publicznych – na unowocześnienie 28 Bergepanzerów. Ośmiu w zamówieniu gwarantowanym (pojazdy muszą być dostarczone armii w latach 2018 – 2022) oraz 20 sztuk jako opcja (termin dostawy nie został sprecyzowany). Wartość kontraktu to kilkaset milionów złotych (w zależności od stopnia oczekiwanej modernizacji pojazdów).

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że o zamówienie ubiega się tylko jeden podmiot. – Jedyną ofertę złożyło konsorcjum w składzie PGZ SA, ZM Bumar Łabędy SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Przedstawiciele PGZ nie ukrywają, że chcą dokonać modernizacji Bergepanzerów z wykorzystaniem niemieckiej technologii. – Zdolność do jej przeprowadzenia mają dwie firmy. Chodzi o Rheinmetall Landsysteme (RLS), producenta ciągników, oraz Flensburger Fahrzeugbaugesellschaft GmbH (FFG), czyli niemiecką firmę zajmującą się produkcją i modernizacją ciężkiego sprzętu gąsienicowego – wyjaśnia Robert Papliński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji i Promocji PGZ. Narodowy holding zbrojeniowy jeszcze nie wybrał strategicznego partnera w tym projekcie. – Decyzje w tej sprawie, w tym co do ewentualnej formuły współpracy i podziału prac w grupie, są uzależnione od przejścia do kolejnego etapu oraz otrzymania szczegółowych wymagań i oczekiwań zamawiającego – podkreśla Papliński.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~kubek
1516949280
A co dalej z zakupami następnych Leopardów ?
01-5E-3A-7B

Awanse generalskie na Święto Wojska Polskiego
 
Jedna misja, jeden zespół
A Torn Subcontinent
Najkrwawsze starcie Powstania Warszawskiego
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Świętuj z wojskiem na piknikach!
Wielofunkcyjny scyzoryk
Defilada w powietrzu
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Wojenne „pamiątki” bezpiecznie zniszczone
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Wojskowe awanse
Najpierw „Sonda”, później promocja
Rozdarty subkontynent
Igrzyska dla Polonusów
F-35 wylądowały w Powidzu
Jak dojechać na defiladę 15 sierpnia
Obrady Rady Unii Europejskiej
Przez krew zdobyty Śląsk
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
A Wave of Alliances
Rivalry on Closed Sea
Irańskie szachy
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
High Confidence Operations
Pokonani swoją własną bronią
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Wozy amunicyjne do Raków
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Warszawa walczy, wracamy
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Desant z transportowca-giganta
Spełniliśmy swój obowiązek
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Cienka niebieska linia
Polacy zatrzymali bolszewicką nawałę
Śląskie obchody wojskowego święta
Zielonka dla Patriotów
„Pułaski” wrócił do kraju
Czarny odchodzi do cywila
XV Bieg Katorżnika – najbardziej błotnista edycja
Przysięga śląskich terytorialsów
Wyróżnienia dla żołnierzy i wyjątkowy awans
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Nominacje generalskie w Święto Wojska Polskiego
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Piknik ze smakiem
Następcy okrętów OHP
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Rozpoczynamy nową erę
„Legia Akademicka” w cyberprzestrzeni
Śladami Pierwszej Pancernej
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Kolejne NUR-y do modernizacji
Wojna wywiadów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO