moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Motoryzacyjne zakupy armii

Wojsko chce kupić 120 motocykli, 200 quadów oraz 191 samochodów małej ładowności. Przetargi w tej sprawie ogłosiła 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa. Sprzęt ma trafić do jednostek operacyjnych, kompanii regulacji ruchu, poddziałów rozpoznawczych oraz wojsk obrony terytorialnej. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.


Polska armia korzysta z quadów i motocykli zarówno w kraju, jak i podczas zagranicznych misji. Pojazdów tego rodzaju używają kompanie regulacji ruchu, pododdziały rozpoznawcze (np. z 12 i 17 Brygady Zmechanizowanej) oraz jednostki specjalne. Obecnie wojsko dysponuje kilkoma rodzajami quadów. Są to m.in. Hondy TRX-300 FW, Arctic Cat 400, Polaris Sportsan X2 800 EF czy Bombardier Outlander 650. Jeśli chodzi o motocykle, to poza maszynami terenowymi (enduro) jak Yamaha XT 660 R, żandarmeria wojskowa korzysta z motocykli typu cruiser (szosowymi) – Kawasaki VN 900 Classic.

Co kilka lat wojsko musi jednak wymienić najstarsze maszyny na nowe konstrukcje. W lutym 3 Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa ogłosiła przetarg na 40 quadów oraz 80 motocykli enduro. Wojsko zastrzegło, że zamówienie może zostać poszerzone o kolejnych 80 quadów oraz 120 motocykli. Ale to nie wszystkie zakupy motoryzacyjne. Osobne postępowanie dotyczy kupna 87 samochodów małej ładowności (do 3,5 tony). Z opcją pozyskania dodatkowych 104 aut.

Jakie wymagania mają spełniać poszukiwane maszyny? Motocykle powinny mieć jednocylindrowy, czterosuwowy silnik chłodzony cieczą, o pojemności minimum 450 cm3 i mocy co najmniej 35 kW. Skrzynia biegów musi mieć przynajmniej 5 przełożeń. Pojazd ma ważyć mniej niż 160 kilogramów. Z kolei quady mają być zasilane silnikiem dwucylindrowym, czterosuwowym, o pojemności minimum 800 cm3. Wojsku zależy na konstrukcjach o napędzie zmiennym 4x2/4x4, z automatyczną skrzynią biegów oraz z wyciągarką elektryczną o uciągu minimum 1300 kilogramów. Waga quadów – do 400 kilogramów.

W przypadku samochodów o małej ładowności (do przewozu maksymalnie 1100 kilogramów ładunku) wojsku chodzi o pojazdy napędzane wysokoprężnym silnikiem o mocy minimum 90 kW, z ręczną lub automatyczną skrzynią biegów o minimum 5 przełożeniach. Maszyny muszą mieć układ jezdny w systemie 4x2, a w kabinie miejsce dla pięciu pasażerów (dwa rzędy po trzy miejsca). Przedział bagażowy ma mieć pojemność minimum 4m3, tak aby zmieściła się tam jedna paleta typu EUR, czyli o wymiarach podstawy 800 × 1200 mm i wysokości do 1000 mm.

Skąd tak duże zakupy? – Pojazdy, które chcemy kupić, są przeznaczone nie tylko dla kompanii regulacji ruchu i jednostek operacyjnych, lecz także dla wojsk obrony terytorialnej – wyjaśnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik prasowy Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych.

Firmy zainteresowane udziałem w postępowaniach mogą składać oferty do 26 marca. Wartość kontraktów może wynieść nawet kilkadziesiąt milionów złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze


Klasy wojskowe po nowemu
 
Mroczne serce okupowanej Europy
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Wołyńskie lwie serca
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Awanse na 11 listopada
101 lat Niepodległej!
Nowy wiceminister w MON
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Razem się szkolą, razem walczą
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
PESCO z polskim projektem
Jani, Miraculously Saved
Codziennie składamy legunom raport
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Symbol zaklęty w dacie
Plan modernizacji marynarki wojennej
Niechciany traktat
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
GROM na kursie działań specjalnych
Plany modernizacji wojsk lądowych, część III
Polacy świętowali niepodległość
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Najwyższy skok w tandemie
Thin Blue Line
Black Jack ściąga do Polski
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Wojsko na Biegu Niepodległości
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Polscy lekkoatleci pokazali moc
T-72 strzelają na poligonie
Sierż. Artur Pelo po raz czwarty zwycięzcą Ćwierćmaratonu Komandosa
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
68W Means Lifesaver
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Podaruj upominek kombatantowi
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Wyzwania polskiej fotoniki
Nowa spółka lotnicza PGZ
Logistycy w akcji
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Eksperyment z przywództwa
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Tyraliera terytorialsów
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Obrona bez polityki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO