moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

REKLAMA

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Europejska Harpia?
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Siedmiotonowy polski w boju
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Francja inwestuje w obronność
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Argentyńska zagadka
Bojowa operacja u brzegów Estonii
„Kabul VIII” – gotowi do misji
Sztafeta na stulecie
Pod Monte Cassino walczyli o Polskę
Kolejna zmiana żołnierzy leci do Afganistanu
Terror na Majorce
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Bliski Wschód – definicja chaosu
Umowa na Air Show 2018 podpisana
Warmaty na bojowo
Tygrysy atakują, tygrysy bronią
Służba z widokiem
Atak terrorystyczny w Radomiu
NATO Tiger Meet z niemieckimi pilotami
Powstańcza Noc Muzeów
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Kpr. Marcin Lewandowski trzeci w Szanghaju
Afgańska misja z nowymi siłami
Pierwszy maraton biegłam z Polą
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
108 twardzieli na mecie Ultramaratonu Kaszubskiego
Pedro ze Stalowej Woli
Na jakich zasadach powrót do armii?
Gdy przeszłość spotyka się z przyszłością
Multilifty dla armii
Lotnicze tradycje
„Ślązak” do końca roku
Dziewczyny na medal
Zlot ku czci zdobywców Monte Cassino
„Zoom na proobronność” rozstrzygnięty
Kevlar w polskiej armii
40 lat misji UNIFIL
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Projekt Wojownik
Polska – przegrani zwycięzcy
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Pamiętamy o Monte Cassino
Trzy medale żołnierzy w mistrzostwach zapaśników
Tygrysy nad Poznaniem
16-31 maja 1918 – Amerykanie przystępują do walki
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Wyjątkowa fotografia
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
Huta celuje w miliard
Większa flota Szkoły Orląt

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO