moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

REKLAMA

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Trwa żałoba narodowa
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Powrót lekkich czołgów w US Army
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Antoś, symbol Lwowa
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Pilot z precyzją chirurga
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Poszukiwana Harpia
Proobronna „Anakonda”
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Technologiczne inwestycje HSW
Bal na rzecz weteranów
Album na urodziny „Łuka”
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
Polscy generałowie w strukturach NATO
Czarter samolotów dla VIP-ów
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
13 Desperadoes
Centrum w zawieszeniu
ORP „Drużno” po nowemu
„Snipy” to oczy...
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Cel – bezpieczna Europa
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Panie bez taryfy ulgowej
Granice są po to, by je przekraczać
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
See You On The Mat
Playing the World
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
W Brukseli o bezpieczeństwie
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Zrobiłem to, co do mnie należało
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
Cybernetyczna foka lustruje dno
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
Lekcja zimowego przetrwania
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Militaria z morskiego dna
Testament geopolityczny prezydenta
Polskie święta na misjach
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Curse of the Black Gold
Widzimy się na macie
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
„Sophia” do końca marca
Klątwa czarnego złota
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Morze niezgody

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO