moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Będą kolejne Mastery

Dostawę czterech kolejnych samolotów M-346, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training przewiduje umowa, którą we wtorek zawarł Inspektorat Uzbrojenia z włoską firmą Leonardo. Maszyny mają trafić do Polski do końca października 2020 roku. Wartość kontraktu to blisko 488 mln złotych. Umowa zawiera też opcję kupna dodatkowych czterech samolotów.

Przetarg na system szkolenia lotniczego AJT (Advanced Jet Trainer) i osiem samolotów do szkolenia zaawansowanego dla polskiego wojska Inspektorat Uzbrojenia ogłosił w lutym 2013 roku. W lutym 2014 roku Polska wybrała odrzutowiec szkolny M-346, zaproponowany przez włoską firmę Leonardo. W pakiecie znalazł się także kompletny system szkoleniowy, w tym symulatory, komputerowy system wspomagania szkolenia oraz pakiety szkoleniowy i logistyczny. W Polsce są już wszystkie z ośmiu zamówionych samolotów. Są one w wyposażeniu 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Kontrakt, który Ministerstwo Obrony Narodowej zawarło z dostawcą maszyn, przewidywał też opcję dokupienia kolejnych czterech egzemplarzy szkolnego odrzutowca. 10 stycznia tego roku Inspektorat Uzbrojenia wysłał koncernowi Leonardo zaproszenie do udziału w negocjacjach w sprawie zakupu dodatkowych M-346.

REKLAMA

Dziś przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia podpisali umowę z włoskim producentem samolotów. Jej przedmiotem jest dostawa Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego – Advanced Jet Trainer (AJT). – Zamówienie podstawowe obejmuje dostawę czterech samolotów M-346 w takiej samej wersji, jakie mają polskie siły powietrzne, pakietu logistycznego oraz siedmiu stanowisk Simulation Based Training, będących rozbudową funkcjonalności dostarczonego już wcześniej systemu szkolenia – tłumaczy ppłk Robert Wincencik, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia. Dodaje, że samoloty mają zostać dostarczone do Polski do końca października 2020 roku. Wartość tego zamówienia to blisko 488 mln złotych. – Ta umowa umacnia bliskie partnerstwo Grupy Leonardo z Polską, czyli krajem, w którym nasze technologie oraz umiejętności są głęboko zakorzenione, oraz który docenia wyjątkowe możliwości naszego zintegrowanego systemu szkolenia opartego o samolot M-346 – mówił Alessandro Profumo, dyrektor generalny Grupy Leonardo.

Podpisany dziś kontrakt także zawiera zapis o możliwości dokupienia w przyszłości kolejnych czterech maszyn. – Jeśli nasza armia się na to zdecyduje, to Włosi mieliby czas na realizację zamówienia do końca października 2022 roku. Zgodnie z umową wartość tej dodatkowej części kontraktu opiewa na 550 mln, z racji bardziej rozbudowanego pakietu logistycznego – dodaje rzecznik Inspektoratu.

Nowe maszyny, podobnie jak osiem dostarczonych w ramach pierwszego kontaktu, trafią do 41 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Będą się na nich szkolić przede wszystkim podchorążowie, kandydaci na pilotów samolotów wielozadaniowych F-16.

Dwa pierwsze Mastery wylądowały w Polsce w listopadzie 2016 roku. Podczas oceny zgodności wyposażenia z wymogami kontaktu, okazało się, że dwa samoloty nie spełniają wszystkich wymagań. Chodziło głównie o braki w systemie symulacji uzbrojenia i choć Włosi w końcu wypełnili zapisy kontraktu, to z racji opóźnień w jego realizacji, zostały na nich nałożone kary finansowe. Jak zapewniają jednak przedstawiciele MON, kary rozliczane są na bieżąco, bez związku z zakupem kolejnych maszyn.

Obecnie w dęblińskiej bazie stacjonuje osiem sprawnych samolotów M-346. Pierwszy lot maszyny z biało-czerwoną szachownicą odbył się w lutym tego roku. W trakcie lotu były ćwiczone m.in. podejście do lądowania z jednym włączonym silnikiem. Teraz treningi na maszynach odbywają polscy piloci wyszkoleni we Włoszech. Podchorążowie za sterami Masterów usiądą prawdopodobnie w 2019 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: Michał Niwicz, ppłk Robert Wincencik

dodaj komentarz

komentarze

~Art40
1523716860
M-346 Ładny Rosyjski samolot
96-72-EE-DB
~Scooby
1522896420
~Ja - doliczyli by nam je do kolejnego zamówienia. Masz feudalne podejście do współpracy i zakupów .. .
DB-3F-9C-53
~Ja
1522169700
A co z karami finansowymi dla LEONARDO za nieterminowe dostarczenie samolotów wynikłe z nieprawidłowego oprogramowania? Polska "odpuściła"?
47-DA-86-7C

Rusza V Festiwal Orkiestr Wojskowych
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Trening z koktajlami Mołotowa
Dzieci wyśpiewały i wytańczyły Niepodległą
Wielka parada na jubileusz marynarki wojennej
Załoga Bergepanzera w akcji
Wojskowi judocy na tatami
Na jakich zasadach powrót do armii?
15–30 czerwca 1918 – Błękitna Armia pod polskimi sztandarami
Gen. Sokołowski: Judo świetnie kształtuje charakter
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Porady z paragrafem
Rosomaki w patriotycznym zdobieniu
IPN odnalazł szczątki kolejnego niezłomnego
Egzamin „Kormorana” na Świnie
Święto Dowództwa Generalnego
Ławka, która łączy tradycję z nowoczesnością
Scenariusze dla Tygrysów
Przyjaciele nie tylko w służbie
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Pomnik katyński w Jersey City. Prawda historyczna kontra polityczna poprawność
Patagonia w zasięgu ręki
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Kierunek – wschodnia flanka
Eurosatory 2018 zakończone
Wykaż się lotniczą wiedzą zdając do Szkoły Orląt
Gdy przyszedł czas, on się nie wahał
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
Sąd zdecyduje o losach pomnika katyńskiego w Jersey City
LOT Szkoły Orląt
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Polskie skrzydła w Afryce
Puma i Kuguar na Mazurach
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
„Tygrys” z radarem
Terytorialsi nauczą się nurkować
W Radomiu o przygotowaniach do Air Show
Sukces Trumpa czy Kima?
Polskie Bryzy nad Afryką
Srebrny medal st. szer. Mateusza Polaczyka
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Najszybsza selekcja w Polsce
Starcie pancernych plutonów
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Jak polscy partyzanci zdobyli niemiecki garnizon
Francja inwestuje w obronność
Piłkarze z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Marsz dla Rafała
Eurosatory – osobiste wymogi
Nowy inspektor marynarki wojennej
Szpadzistka, florecistka i żeglarze na podium
Bliski Wschód – definicja chaosu
Eurosatory 2018: Robotyzacja pola walki
Legenda polskiej partyzantki
Zbrodnie wilkołaka
Polityka fałszywego uśmiechu
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Szachiści najlepsi w mistrzostwach NATO
Koszykarze z Czarnej Dywizji mistrzami Wojska Polskiego
Naukowcy przypomnieli dorobek Wyższej Szkoły Wojennej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO