moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polska Casa nad Irakiem

Piloci, technicy pokładowi i loadmasterzy, a do tego personel naziemny i samolot transportowy C-295M ruszyli kilka dni temu do Kuwejtu. Lotnicy z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego po raz pierwszy dołączyli do składu Polskiego Kontyngentu Wojskowego w Iraku. Będą wykonywać loty dla polskich żołnierzy, m.in. wojsk specjalnych, oraz dla sojuszników.

Żołnierze z balickiej jednostki w rejon misji ruszyli kilka dni temu, ale lotnicze zadania wykonywać będą od 1 października. – Żołnierze i samolot transportowy tworzą zespół lotniczy, który jest wzmocnieniem naszego PKW. Lotnicy działać będą nad terenem Iraku w ramach misji „Inherent Resolve” – mówi ppłk Piotr Walatek, rzecznik prasowy Dowództwa Operacyjnego SZ.

Żołnierze 8 Bazy Lotnictwa Transportowego z podkrakowskich Balic stacjonować będą w wojskowej bazie Al-Jaber na terenie Kuwejtu. W tej samej bazie wcześniej przebywali piloci samolotów wielozadaniowych F-16, którzy prowadzili misje rozpoznawcze nad Irakiem i wzięli udział w operacji wymierzonej przeciwko ISIS, tzw. Inherent Resolve.

Loty z bazy Al-Jaber będą wykonywane w przestrzeni powietrznej Iraku. Samoloty będą także lądować na irackich lotniskach. – Z transportu powietrznego skorzystają przede wszystkim żołnierze zespołów szkoleniowych, wojska specjalne oraz sojusznicy – dodaje ppłk Walatek.

Lotniczy zespół wchodzący w skład PKW tworzy jeden samolot C-295M oraz piloci i technicy pokładowi, a także technicy załadunku, tzw. loadmasterzy. Ponadto do PKW Irak poleciała obsługa techniczna, personel naziemny oraz żołnierze innych specjalności, np. oficer ds. bezpieczeństwa lotów.

– W rejon misji wysłaliśmy doświadczonych pilotów, którzy w powietrzu spędzili tysiące godzin. Załogi mają już doświadczenie w lotach w strefie działań wojennych, m.in. wielokrotnie latali do Afganistanu i stacjonowali tam w ramach PKW – tłumaczy ppłk pil. Sławomir Byliniak, dowódca Grupy Działań Lotniczych z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. – Poza personelem pokładowym do PKW Irak wysłaliśmy także grupę transportu i załadunku, którą wystawiła Komenda Obsługi Lotniska we Wrocławiu. To specjaliści, których zadaniem będzie przygotowanie do transportu lotniczego ładunków osobowych oraz cargo – uzupełnia oficer.

Dowódcą zespołu lotniczego został mjr pil. Jan Romanek. To pilot z ogromnym doświadczeniem. Jest nie tylko instruktorem, ale także pilotem doświadczalnym, ma za sobą służbę w PKW w Afganistanie. W powietrzu spędził około 5700 godzin. W 2019 roku będzie dowódcą komponentu lotniczego w składzie Sił Odpowiedzi NATO.

Załogi do wyjazdu przygotowywały się od kilku miesięcy, lotnicy przeszli m.in. szkolenie SERE „C”. Zespół lotniczy certyfikowany był w czerwcu 2018 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


NATO pozostaje w Iraku, Polska także
 
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Ściana zachodnia też ma już swoich terytorialsów
Iran uderza w USA
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Nowy wiceminister w MON
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Czerwoni w odwrocie
We Are All Darfur
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Defense Without Politics
Polska świętuje powrót nad Bałtyk
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Lotnicy pomagają chorej dziewczynce
Żyj zdrowiej
„Strategia Bezpieczeństwa Morskiego” konieczna do rozwoju marynarki wojennej
Krwawe walki o Monte Cassino
„Leonidas”, czyli szkolenie dowódców WOT
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
O Patriotach na WAT
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
Iskra – dama polskiego lotnictwa
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
USA nie zacznie wojny z Iranem
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Umowa na Harpie podpisana!
Podziemna potęga
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Klasy wojskowe po nowemu
F-35 – polska Harpia
Szturmani na Lipie
Obradowała Rada Gabinetowa
Centrum dla Viperów w Łodzi?
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Laureat Buzdygana znów najlepszy!
Gen. Kukuła: jesteśmy w połowie drogi
Noc deportacji
Arsenał Iranu
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Double Eagle po nowemu
Własne interesy Europy
They Train Together, They Fight Together
Sowieci w lodowej pułapce
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Chciałem walczyć z Niemcami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO