moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Działalność firm na rzecz obronności

Trwają prace nad projektem ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców. Projekt zakłada m.in. dotacje na gromadzenie rezerw strategicznych np. surowców i urządzeń niezbędnych do produkcji na rzecz wojska oraz refundację kosztów działalności w czasie pokoju, mającą przygotować przedsiębiorstwo do realizacji zdań obronnych.

Obecnie obowiązująca ustawa dotycząca nakładania zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców została uchwalona niemal 20 lat temu. Zdaniem MON wymaga ona zmian, w tym m.in. dostosowania do aktualnej sytuacji polityczno-militarnej oraz potrzeb Wojska Polskiego i możliwości gospodarczych państwa w tym zakresie.

– Oczywiście jednym z celów nowelizacji jest ujednolicenie i aktualizacja obowiązujących przepisów z tego obszaru. Ale zmiany mają też służyć poprawie bezpieczeństwa państwa poprzez dodatkowe źródła zabezpieczenia potrzeb armii w czasie wojny – mówi płk Marek Nienartowicz, szef Oddziału Programowania Mobilizacji Gospodarki i Rezerw Strategicznych Zarządu Logistyki – P4 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego.

REKLAMA

Jakie branże?

Chodzi o to, by w czasie potencjalnego konfliktu, dana grupa przedsiębiorców mogła być wparciem dla armii i wykonywać na jej rzecz określone usługi czy produkcję. W zakresie zabezpieczenia potrzeb Sił Zbrojnych dotyczy to np. dostaw i remontów sprzętu wojskowego oraz dostaw środków bojowych. Ale w katalogu przedsiębiorstw o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, poza producentami broni i sprzętu, znajdują się także inne branże strategiczne, których działalność może być przydatna armii. To m.in. przedsiębiorcy z branży samochodowej, stoczniowej, chemicznej, nadawcy telewizyjni i radiowi oraz firmy zajmujące się magazynowaniem i przechowywaniem. W projekcie dodane zostały także m.in. firmy farmaceutyczne, wydobycia kopalin, map kartograficznych i wyrobów geodezyjnych.

Jak zauważa płk Nienartowicz, nie znaczy to jednak, że każda firma z wymienionych w katalogu branży trafi na taką listę. – Dla nas istotny jest przede wszystkim interes obronności państwa. Jeśli okaże się, że dane przedsiębiorstwo wpisuje się w działalność obronną, i tak musi spełnić jeszcze szereg innych wymagań, w tym posiadać moce produkcyjne, remontowe lub usługowe, odpowiednie koncesje, nie może mieć długów – mówi pułkownik. I dodaje, że wbrew powszechnej opinii, wpisanie przedsiębiorcy do wykazu może nastąpić tylko za jego zgodą.

W przygotowanym projekcie ustawy zostały szczegółowo określone obowiązki przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Zgodnie z propozycjami będą oni musieli np. przesyłać do MON informacje dotyczące firmy w zakresie: posiadanych koncesji, realizacji zadań na rzecz obronności państwa oraz sprawozdanie o przychodach, kosztach i wyniku finansowym przedsiębiorstwa.

– Nie jest to nowe rozwiązanie, bo firmy robią to także dziś, tyle, że na podstawie innych przepisów. Dla nas jest to całkiem zasadne, bo przecież przekazując środki publiczne i nakładając na przedsiębiorców zadania istotne z punktu widzenia obronności państwa, musimy mieć wiedzę o firmie, jak również rzetelną kontrolę nad wydatkowaniem przez nią pieniędzy – mówi przedstawiciel Departamentu Polityki Zbrojeniowej MON.

Płk Nienartowicz dodaje, że nieprawdą jest, że obowiązek składania informacji do ministra obrony narodowej będą mieli wszyscy przedsiębiorcy o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. – Dotyczy to jedynie konkretnych firm zbrojeniowych i nie obejmuje m.in. firm farmaceutycznych czy wydawców, które znajdują się w nadzorze innych ministrów, np. ministra właściwego ds. zdrowia, łączności czy energii – zauważa oficer.

Rezerwy strategiczne

Jako nowość w projekcie znalazł się też zapis mówiący o tym, że przedsiębiorcy będą zobowiązani do utrzymywania tzw. rezerw strategicznych w zakresie newralgicznych środków materiałowych, surowców czy urządzeń (np. metale do produkcji łusek, lufy do armat, czołgi i wozy opancerzone, silniki do statków powietrznych). – Ewentualny wybuch wojny może oznaczać zmniejszenie się rynku dostawców. Dlatego, by zagwarantować maksymalny stopień zabezpieczenia zgłoszonych przez armię potrzeb, chcemy w ramach rezerw gromadzić te najważniejsze surowce i podzespoły, niezbędne np. do produkcji czy remontu sprzętu wojskowego. By nie zalegały one w magazynach, planujemy ich rotację, czyli bieżące wykorzystanie do produkcji na rzecz wojska, a w ich miejsce pozyskanie nowych – tłumaczy płk Nienartowicz. Zgodnie z zapisami projektu utrzymywanie takich zapasów będzie finansowane w ramach dotacji celowej. Szacuje się, że rocznie wyniesie ona ok. 240 mln rocznie (w latach 2019-2028).
– Zwiększamy zakres zadań obronnych, więc w ślad za tym muszą iść pieniądze. Dlatego projekt przewiduje też refundację kosztów działalności planistycznej, którą dziś pracodawcy muszą pokrywać z własnych pieniędzy – dodaje płk Nienartowicz. Nie zmienią się natomiast inne zasady pokrywania ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów. Wciąż będą mogli liczyć na dotację na utrzymanie mocy produkcyjnych, remontowych lub usługowych. To kwota rzędu ok. 133-326 mln zł. rocznie.

Nowością w projekcie są zapisy dotyczące nadzoru nad realizacją zadań przez przedsiębiorców. Propozycje zakładają, że ci z nich, którzy np. nie będą wykonywali nałożonych zadań lub odmówią kontroli, będą musieli zwrócić uzyskane środki finansowe na realizację zadań. Wpływy z tytułu kar pieniężnych mają stanowić dochód budżetu państwa.

Program Mobilizacji Gospodarki

Istotną kwestią uregulowaną w projekcie ustawy są zmiany w zakresie Programu Mobilizacji Gospodarki. To dokument, który określa zadania organów administracji rządowej związane z przygotowaniem gospodarki państwa do funkcjonowania w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny. Zawiera też wykaz przedsiębiorstw zbrojeniowych o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym (dziś jest ich ok. 187) oraz listę zadań, które mają zapewnić ciągłość dostaw sprzętu wojskowego oraz usług na rzecz Sił Zbrojnych RP i innych służb.

Projekt ustawy przewiduje że kluczową rolę w obszarze mobilizacji gospodarki w państwie będzie sprawował minister obrony narodowej. Do jego zadań będzie należało m.in. opracowanie PMG i jego aktualizacja oraz koordynacja realizacji programu w razie jego uruchomienia. – Z tym ostatnim był problem, bo dotąd w przepisach nie ma mowy o tym, kto, kiedy i w jakim zakresie podejmuje decyzję o uruchomieniu PMG. Dlatego tę kwestię także rozwiązaliśmy w przygotowanej nowelizacji – tłumaczy płk Nienartowicz.

Według propozycji program ma być uruchamiany po wydaniu przez prezydenta postanowienia zarządzającego uruchomienie programu mobilizacji gospodarki. Miałoby to nastąpić w wyniku rozpatrzenia wniosku premiera o potrzebie uruchomienia PMG. Sam wniosek z kolei będzie opracowywany przez ministra obrony narodowej i uzgodniony z ministrem finansów oraz organami administracji rządowej uczestniczącymi w opracowywaniu programu. Do projektu został też wprowadzony zapis o dwuletniej aktualizacji Programu. W obowiązujących przepisach nie jest to określone.

– Jeśli przepisy w obecnym kształcie wejdą w życie, na pewno usprawnią procedury związane z systemem mobilizacyjnym. Liczymy też, że zwiększy się liczba przedsiębiorców, którzy będą chcieli realizować zadania obronne – mówi płk Nienartowicz.

Początki prac nad zmianą ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców sięgają 2015 roku. Wtedy zmiany w funkcjonującym systemie mobilizacji gospodarki zostały zainicjowane w Zarządzie Logistyki (P4) Sztabu Generalnego WP. Na podstawie uzgodnionych między resortami założeń do projektu ustawy w styczniu 2016 r. rozpoczęto prace nad projektem. W związku z tym, że na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych, zakres zmian przekraczał 70% treści aktualnie obowiązującej ustawy, powstał nowy projekt. Dokument ten od października 2016 r. już czterokrotnie był poddawany uzgodnieniom międzyresortowym. Na ich etapie odniesiono się do 450 uwag i propozycji zgłoszonych przez 27 organów, instytucji i partnerów społecznych. 18 kwietnia br. projekt został przekazany przez Ministerstwo Obrony Narodowej do kolejnych uzgodnień międzyresortowych i z partnerami społecznymi. Uzgodnienia trwają.

Paulina Glińska

autor zdjęć: 10 Opolska Brygada Logistyczna

dodaj komentarz

komentarze


Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
 
Włosko-polski sojusz kosmiczny
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Pierwszy poległy pilot Września ’39
Przyznano nagrody im. Rejewskiego
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Gotowi na misję
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Polska pod kontrolą armii
The Army Enters the Frame
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Unwanted Treaty
Artyleryjska interoperacyjność
Razem się szkolą, razem walczą
Sojusznicy przy wigilijnym stole
Wybory do gremiów przedstawicielskich
Amunicja i miny dla armii
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Klucz do dobrych relacji
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Błyskawiczna reakcja
Zbrojeniówka pod nowym nadzorem
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Nowe laboratorium WAT
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Wojsko na święta
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Defense Without Politics
Gorące obrady NATO w Londynie
Leopardy na Podkarpaciu
Z archiwum „Szarego”
Szwedzki baypass przed „Orką”
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Trudna droga
Ostre strzelanie artylerzystów
Terytorialsi za oceanem
Los Polski naszym losem
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
„Paszporty Ładosia” ratowały życie
Kto zostawia ślady w sieci
Klasy wojskowe po nowemu
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
AMW poleca się na święta
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Paczki dla kresowiaków
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Jak gra dowódca, grają wszyscy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO