moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Szkolenie spadochronowe podchorążych WAT

Od poniedziałku, 8 lipca, grupa podchorążych należąca do sekcji S3 WAT rozpocznie praktyczny kurs spadochronowy AFF (Accelerated FreeFall) pod kryptonimem „LOT II”.

Jest to druga edycja kursu spadochronowego organizowanego przez Fundację „Teraz Wojsko Polskie” i Związek Polskich Spadochroniarzy I Oddział Warszawa, a finansowanego w tym roku przez spółkę TRMEW Obrót S.A. W kursie tym biorą udział podchorążowie WAT, którzy przeszli selekcję do sekcji S3 WAT. Wybrańcy musieli zaliczyć: dystans 3000 m w czasie min. 12.10, bieg 10x10m w czasie min. 29,2s, podciąganie na drążku nachwytem min. 16 razy, bieg OSF (Ośrodek Sprawności Fizycznej) w czasie min. 1.35 min. Powyższe minima związane są z wymaganiami stosowanymi w wojskach powietrzno – desantowych. Osoby, które pozytywnie przeszły testy sprawnościowe zakwalifikowały się do drugiego etapu selekcji jakim są testy psychologiczne dla kandydatów do wojsk specjalnych. Finalnie selekcję przeszło26 podchorążych, którzy stali się członkami Sekcji Skoków Spadochronowych S3 WAT.

Szkolenie nowych adeptów spadochroniarstwa zaczęło się kilka miesięcy temu od 10 godzinnych zajęć teoretycznych z: skoku spadochronowego, prawa lotniczego, bezpieczeństwa skoków, wiedzy o spadochronie i określania miejsca zrzutu Następnie realizowano przygotowania naziemne obejmujące naukę układania spadochronu, techniki wyjścia z samolotu symulacje awaryjnego wypięcia czaszy głównej i otwarcia spadochronu zapasowego w uprzęży spadochronu, technikę lądowania. Teraz przyszedł czas na prawdziwe skoki spadochronowe, które zostaną poprzedzone dwudniowym szkoleniem w tunelu aerodynamicznym. Każdy z podchorążych spędzi w nim 40 minut. Przyszli skoczkowie pierwszy raz w życiu zderzą się ze strugami powietrza w symulowanym spadku swobodnym. Tutaj będą uczyć się, jak utrzymać stabilną sylwetkę podczas swobodnego spadania oraz jak poruszać się w trójwymiarowej przestrzeni, a to już jest sztuka latania. Podchorążowie w tunelu będą również ćwiczyć symulowane otwieranie spadochronu i kontrolowanie wysokości oraz procedury związane z sytuacjami awaryjnymi przy dużej prędkości spadania.

REKLAMA

Po szkoleniu w tunelu rozpocznie się ośmiodniowy okres skoków spadochronowych na lotnisku Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie. Kursanci będą skakali z wysokości 4000m z samolotu Cessna 208B. Cały kurs realizowany jest w systemie AFF (Accelerated FreeFall). Jest to przyspieszona nauka swobodnego spadania mająca na celu przygotowanie ucznia-skoczka do wykonywania samodzielnych skoków z opóźnionym otwarciem spadochronu z wysokości 4000m. W czasie skoków podchorążowie S3 WAT będą musieli wykazać się niezwykłym opanowaniem i odwagą, bowiem stojąc pierwszy raz w drzwiach samolotu będą musieli oddać swój pierwszy w życiu skok. Praktyczna część kursu AFF obejmuje 5 poziomów, które podchorążowie muszą zaliczyć. Zazwyczaj udaje się to wykonać w 5 skokach, lecz liczba skoków zależy od postępów czynionych przez uczestnika kursu. Każdy skok jest nagrywany. Po wylądowaniu następuje jego dokładne omówienie, na podstawie których uczeń otrzymuje informacje o swoich postępach oraz błędach. W trakcie pierwszych skoków podchorążowie będą skakać z dwoma instruktorami, a w każdym kolejnym z jednym. Aby zakończyć kurs AFF, student musi opanować umiejętność poprawnego wyjścia z samolotu, kontroli wysokości i czasu, utrzymywania stabilnej sylwetki, obrotów, przemieszczania się do przodu i tyłu, powracania do stabilnej pozycji po wytrąceniu jej z równowagi, samodzielnego otwierania spadochronu, pracy na spadochronie oraz lądowania w określonym miejscu. Każdy kurs kończy się egzaminem, po którym skoczek-uczeń będzie mógł wykonywać samodzielne skoki pod opieką instruktora. Warto dodać, że niezwykle ważną rolę odgrywa instruktor, który prowadzi ucznia od początku kursu, aż do jego zakończenia.

Kursu spadochronowy „LOT II” dla podchorążych sekcji S3 WAT odbędzie się w tym roku dzięki spółce TRMEW Obrót S.A., która sfinansuje całe przedsięwzięcie. Decyzję tę podjął Pan Sebastian Jabłoński, prezes Zarządu spółki TRMEW Obrót S.A. Ta niezwykle szlachetna i patriotyczna postawa wpisuje się we wspieranie obronności kraju. Dzięki niej podchorążowie S3 WAT będą mogli sprawdzić się w ekstremalnych warunkach, doświadczyć niesamowitych przeżyć oraz rozwinąć umiejętności, które przydadzą się w służbie ojczyźnie.

Serdecznie zapraszamy, wszystkich chętnych do obserwowania postępów podchorążych podczas kursu. Szkolenie w tunelu aerodynamicznym (8 i 9 lipca) będzie odbywać się w podwarszawskich Morach w „Flyspot – Indoor Skydiving” od godziny 8:00 do godziny 23:00 pierwszego dnia oraz od 8:00 do 18:00 drugiego dnia. Na skoki spadochronowe zapraszamy od 10 do 19 lipca na podwarszawskie lotnisko Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie w godzinach 9:00-20:00.

Tekst: sierż. pchor. Jakub Fonfara

red. PZ

autor zdjęć: WAT

dodaj komentarz

komentarze


Osa na patrole
 
68W Means Lifesaver
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
„Operacja Wuhan”: Pływanie
Cienka niebieska linia
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Elektroniczna szkoła jazdy
Iranian Chess Game
Biało-czerwoni awansowali na piąte miejsce w klasyfikacji medalowej
Wierny Polsce
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Nowy wiceminister w MON
68W znaczy ratownik
W drodze po zwycięstwo
„Albatros” już na wodzie
Najważniejsze jest dla mnie Piedimonte
Rapują zapraszając do WOT
Włochy też chcą Tempesta
Wabik z WAT-u
Kolejne Raki dla wojska
Gavia na Atlantyku
Klasy wojskowe po nowemu
Rozmowy z diabłem
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Raki strzelały na Bałkanach
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Rescue Like You Would in a War
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Nowa misja i nowy sprzęt
Trening medyczny przed misją
Zapomniany żołnierz Niepodległej
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
15 medali Polaków na wojskowych igrzyskach
Niechciany traktat
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Na strzelnicy w szczytnym celu
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Zmarł trzeci z rannych saperów
W Wuhan zapłonął olimpijski znicz
Maraton po bieszczadzkich szlakach
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Lotem przeciw bolszewikom
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Thin Blue Line
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Wyjątkowa operacja minerów
Wojskowe szkolenie dla studentów
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Rozpoczynamy nową erę
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Wsparcie dla saperów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO