moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amerykańska przyszłość WZL

Warszawskie Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 specjalizują się w naprawach silników myśliwców MiG-29 oraz szturmowych Su-22. Przyszłością zakładów są jednak konstrukcje amerykańskie. Na początku sierpnia firma przekazała wojsku pierwszy moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16, który w całości wyremontowano w spółce.

Na początku sierpnia należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 przekazały 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego z Krzesin pierwszy wyremontowany w całości w warszawskiej spółce moduł wentylatora silnika Pratt & Whitney F100-PW-229 z samolotu F-16. Przedstawiciele WZL nr 4 podkreślają, że to bardzo ważny moment w historii zakładów, gdyż do tej pory były w nim remontowane co najwyżej pojedyncze podzespoły silników Jastrzębi.

Bardziej skomplikowane zadania, czyli naprawy całych modułów (zespół napędowy F100-PW-229 składa się z pięciu: wentylatora, głównego silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów) były realizowane przez producenta, czyli firmę Pratt & Whitney. Teraz to się zmieni. Na mocy umowy zawartej w ubiegłym roku pomiędzy WZL nr 4 a 3 Regionalną Bazą Logistyczną w Krakowie – Wydziałem Techniki Lotniczej w Kutnie, warszawskie zakłady zajmą się remontami silników do polskich F-16. Same naprawią w całości moduły wentylatora oraz skrzynki napędu agregatów.

REKLAMA

Dlaczego nie wszystkie? Ponieważ firma potrzebuje jeszcze sporych inwestycji w potrzebne do tego technologie. – Niezbędne jest pozyskiwanie nowych zdolności remontowo-obsługowych oraz uzyskanie odpowiednich certyfikatów. To wymaga kosztownych i wieloletnich inwestycji. Niektóre zostały już zrealizowane, inne są w trakcie lub jeszcze przed nami – wyjaśniają przedstawiciele Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ.

Jednak w PGZ nie mają żadnych wątpliwości, iż wszystkie wojskowe zakłady lotnicze należące do Grupy, muszą przeformatować swoją obecną działalność. – Przed tymi spółkami stoi duże wyzwanie reorientacji strategicznej, przestawienia się na obsługę i serwisowanie maszyn amerykańskich – zapowiada Witold Słowik, prezes PGZ.

F100-PW-229 firmy Pratt & Whitney to modułowy, dwuprzepływowy turbinowy silnik odrzutowy z mieszalnikiem i dopalaczem. Modułowy oznacza, że każdy z pięciu modułów – wentylatora, główny silnika, turbiny napędu wentylatora, dopalacza oraz skrzynki napędu agregatów, może zostać (np. w warunkach polowych) wymieniony na taki sam, z innego silnika. Dwuprzepływowość napędu F100-PW-229 oznacza, iż występuje w nim dwutorowy obieg powietrza. Część jest sprężana i ulega zapłonowi po wtryśnięciu paliwa (i wylatując przez dyszę wylotową), a część opływa silnik, chłodząc go.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 32 BLT, Michał Zieliński

dodaj komentarz

komentarze


Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
 
Klasy wojskowe po nowemu
Jałta była zdradą naszych sojuszników
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Szturmani na Lipie
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Własne interesy Europy
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
„San 2020” – międzynarodowy trening na mapach
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
They Train Together, They Fight Together
Chciałem walczyć z Niemcami
Żyj zdrowiej
Chcę zadbać o sprawy wszystkich żołnierzy
USA nie zacznie wojny z Iranem
Ćwierćwiecze lublinieckiej Mety
Krwawe walki o Monte Cassino
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Darłowo czeka na śmigłowce
Double Eagle po nowemu
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
Obradowała Rada Gabinetowa
For the Right Cause
O Patriotach na WAT
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
„Brilliant Jump” – gotowi na sygnał
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Arsenał Iranu
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Symulatory strzelań Rosomaków
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
Wojownicy w Akademii Wojsk Lądowych
Rywalizacja strzelców wyborowych
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Pamiętajmy o przeszłości – konkursy MON
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Podziemna potęga
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Czerwoni w odwrocie
Iskra – dama polskiego lotnictwa
We Are All Darfur
Iran uderza w USA
Przekaż 1 proc. dla poszkodowanych saperów
Nowy wiceminister w MON
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Nauka zimowego pływania
Centrum dla Viperów w Łodzi?
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Ważka bliżej
Stulatka hydrografia
Nowy pilot F-16 Tiger Demo Team
Defense Without Politics
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO