moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Modernizacja Sokołów

Sokoły zostaną wyposażone m.in. w cyfrową awionikę, system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowoczesny system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS) czy nowe łopaty wirnika głównego. W zakładach WSK PZL-Świdnik został podpisany kontrakt na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół. Umowa jest warta niemal 100 mln zł.

W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. dr Dariusz Pluta oraz Beata Stelmach, prezes świdnickiej spółki, będącej częścią włoskiego koncernu Leonardo, podpisali umowę na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3A SAR/FEDEC. Zawarty 16 września kontrakt jest wart prawie 100 mln zł. W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński, prezes Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo oraz wiceprezesi Leonardo Helicopters: Alessandro Baricci i Stefano Villanti.

Co oznaczają nazwy SAR/FADEC? W ogromnym skrócie SAR to śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy, natomiast dodatek FADEC sygnalizuje, że maszyna została wyposażona w elektroniczny system sterowania układem paliwowym silników. Sokoły czeka więc bardzo głęboka modernizacja, bo obejmie wymianę wszystkich kluczowych systemów elektronicznych. Maszyny otrzymają nie tylko cyfrową awionikę, ale również system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowy system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS), cyfrowego autopilota, a także nowe łopaty wirnika głównego.

REKLAMA

– Przewidziane umową terminy dostaw zostały określone do końca 2022 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Modernizacja do standardu SAR/FADEC to nie koniec planów Ministerstwa Obrony Narodowej względem śmigłowców Sokół. W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny z producentami zainteresowanymi unowocześnieniem tych maszyn do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o kilkanaście maszyn. Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Obecnie polska armia ma na wyposażeniu 38 śmigłowców z rodziny W-3 Sokół. Część z nich przeszła już modernizację – siedem maszyn do standardu W-3PL Głuszec, a osiem do standardu W-3WA/WARM Anakonda (ratownictwo morskie).
Cztery Sokoły zmodernizowane do standardu W-3WA SAR/FADEC trafią na wyposażenie 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Georealista
1568780700
Podstawa to remotoryzacja Sokoła. Np. w silniki Motor Sicz razem z przekładnią. Moc większa o 50% - więc zniknie chroniczny strukturalny niedomiar mocy. Dopiero wtedy Sokół uzyska rezerwę masy na modernizację, no i uzyska skokową poprawę osiągów. Bez remotoryzacji to wszelkie modernizacje mają charakter kosmetyczny. Masa użyteczna wzrosłaby jak dla wyższego segmentu śmigłowców, pułap umożliwiałby loty poza pułapem MANPADS - co jest istotne w razie groźby wojny hybrydowej i sabotażu na zapleczu.
62-36-92-3D

Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
 
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Żołnierze w sztafecie pomocy
Baretki Orderu Krzyża Wojskowego
Polskie porty bardziej otwarte
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Powstaje Szkoła Podoficerska Logistyki
Brawurowe zagony motorowe
„Defender” – pracowity poligon saperów
MON dofinansuje mural o Bitwie Warszawskiej
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Prezydent Duda jedzie do USA
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Ochotnicy na ratunek
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Testament Polski Walczącej
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Most do współpracy
Minister Błaszczak dziękuje medykom
Z misji żołnierze wrócili z koronawirusem
F-16 kończą misję w Estonii
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Online z mistrzami sportu
Fordy, a nie Nissany
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Laserowa artyleria US Army
Na misjach święta inne niż zwykle
Kraby w Bolesławcu
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Kolejne Groty dla wojska
Ułańska szarża
Przysięga podkarpackich terytorialsów
Czarna taktyka w kawalerii powietrznej
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
16 sekund Liberatora
Weterani znów staną na macie
Groty z granatnikiem
Ogromne zainteresowanie Soną
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Zbiegowie z innego świata
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Amerykanie odmładzają F-16
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Wojsko przeciw wirusowi
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Współzawodnictwo rozwija
Ofensywa Tuchaczewskiego
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Rakiety z Mesko w F-35
Informacja Prasowa
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Powstaną kolejne strzelnice
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO