moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Modernizacja starów 266

W ciągu czterech lat Wojsko Polskie zmodernizuje niemal pół tysiąca ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Star 266 do standardu Star 266M2. Na jedenastu zostaną zainstalowane warsztaty spawalniczo – blacharskie oraz obsługi pojazdów, a 439 pojazdów będzie unowocześnionych do najnowszej wersji skrzyniowej. Armia zapłaci za te prace 168 mln zł. 

Wojsko Polskie korzysta z kilkunastu tysięcy ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności. Głównie są to stary – ponad 13 tysięcy. Przy czym, najstarszych ciężarówek tego typu (Star 660 wersje 660M/M2/M3) jest około półtora tysiąca. Najwięcej, bo ponad dwanaście tysięcy, jest starów 266 (wersje 266/266M/2666M2), czyli pojazdów produkowanych od 1969 roku. W wyposażeniu armii są również najnowsze modele – 1466, 944 i 744. Niestety wojsko ma ich zaledwie kilkaset sztuk.

Od kilku lat armia systematycznie wycofuje ze służby najstarsze i najbardziej wyeksploatowane stary 660, ale również unowocześnia stary 266 do wersji Star 266M2. W modernizowanych pojazdach jest wymieniana kabina – stała na pochylaną do przodu, dzięki temu prace serwisowe przy silniku są zdecydowanie łatwiejsze do wykonania. W ciężarówkach montowane jest również nowe zawieszenie, które zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Co najważniejsze, prace obejmują również montaż nowych jednostek napędowych. Zamiast przestarzałych, sześciocylindrowych silników 359/359M, umieszcza się w nich motory IVECO FPT F4AE0481 – Tector 4 o mocy maksymalnej 125 kW/170 KM (i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm przy 1200 obr./min). W zależności od wersji zestawia się je z mechaniczną skrzynią przekładniową firmy Eaton albo automatyczną firmy Allison.

REKLAMA

Kilka dni temu 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia popisał z firmą Autobox Innovations ze Starachowic dwie kolejne umowy na modernizację starów do standardu M2. W ramach pierwszej do 2023 roku polskie wojsko unowocześni 439 ciężarówek do najnowszej wersji skrzyniowej. Wart 158,5 mln złotych kontrakt przewiduje, że 351 wozów to zamówienie gwarantowane, a 88 sztuk to opcja. Wozy będą dostarczane do armii partiami. – W tym roku 23 egzemplarze, w przyszłym 56 z czego 28 w ramach prawa opcji. W kolejnych trzech latach po 120 pojazdów, z czego po 20 w prawach opcji – wyjaśnia przedstawiciel 12 WOG z Torunia.

Drugi kontrakt, o wartości 10,5 mln złotych, będzie zrealizowany znacznie szybciej, bo do końca przyszłego roku. Umowa zakłada modernizację jedenastu starów 266 do wersji specjalistycznej 266M2. Na ośmiu pojazdach zostaną zainstalowane warsztaty obsługi pojazdów (wraz z przyczepką), a na trzech warsztaty spawalniczo- blacharskie (wraz przyczepką). Oba typy wozów posłużą do serwisowania w terenie uszkodzonych lub zepsutych ciężarówek, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, czołgów i artylerii. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Bożeny do modyfikacji
 
Fort zagłady
68W Means Lifesaver
W Wuhan zapłonął olimpijski znicz
Kolejne Raki dla wojska
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Najważniejsze jest dla mnie Piedimonte
Klasy wojskowe po nowemu
Niezwyciężeni znowu trenują
Rozpoczynamy nową erę
Rusza budowa szpitala w Legionowie
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Rescue Like You Would in a War
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Trening medyczny przed misją
Sosnkowski przywrócony
Wabik z WAT-u
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Zapomniany żołnierz Niepodległej
Lotem przeciw bolszewikom
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Życie po zdjęciu munduru
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Na strzelnicy w szczytnym celu
Rozmowy z diabłem
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
Wojskowe szkolenie dla studentów
„Albatros” już na wodzie
Rapują zapraszając do WOT
Wsparcie dla saperów
W drodze po zwycięstwo
Włochy też chcą Tempesta
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
68W znaczy ratownik
Nowa misja i nowy sprzęt
Wyjątkowa operacja minerów
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Gavia na Atlantyku
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Snajper walczy także z wiatrem
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Raki strzelały na Bałkanach
Cienka niebieska linia
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
Osa na patrole
„Operacja Wuhan”: Pływanie
Maraton po bieszczadzkich szlakach
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Thin Blue Line
Jani, cudem ocalony
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
Niechciany traktat
Zmarł trzeci z rannych saperów
Nowy wiceminister w MON
Iranian Chess Game
Stan poszkodowanych saperów jest poważny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO