moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Studia on-line w Szkole Orląt

Zdalne kursy i zajęcia prowadzone w formie wideokonferencji – tak obecnie wyglądają studia w Szkole Orląt. – Szybko przystosowaliśmy się do nowej sytuacji. Paradoksalnie, ten kryzys może stać się początkiem rewolucji technologicznej w dydaktyce i komunikacji ze studentami – zauważa gen. bryg. Piotr Krawczyk, rektor-komendant Lotniczej Akademii Wojskowej.

Aby zminimalizować rozprzestrzeniania się epidemii koronawirusa, resort obrony postanowił wstrzymać działalność dydaktyczną w wojskowych uczelniach. Wszystkie zajęcia stacjonarne zostały zawieszone od 12 do 25 marca 2020 roku (z możliwością przedłużenia). Decyzja MON nie oznacza jednak zaprzestania nauki. Wszystkie wojskowe szkoły wyższe rozpoczęły bowiem naukę zdalną. O tym, jak wyglądają studia on-line zapytaliśmy wykładowców i studentów Lotniczej Akademii Wojskowej.

 

REKLAMA

Zajęcia on-line

– To czas, który powinniśmy owocnie i efektywnie spożytkować. To lekcja odpowiedzialności za siebie, innych i swoje postępy w nauce – napisał w liście do środowiska akademickiego gen. bryg. pil. dr Piotr Krawczyk, rektor-komendant LAW. Uczelnia w Dęblinie szybko i sprawnie przystosowała się do nowych warunków i przeszła na zdalny system nauczania dla studentów wojskowych i cywilnych. Ci pierwsi zajęcia on-line rozpoczęli już 12 marca, cywilni cztery dni później.

– Nasz Ośrodek Informatyki już dużo wcześniej wdrożył większość narzędzi wykorzystywanych do prowadzenia zajęć w formie e-learningu lub blended learning (forma nauki łącząca metody tradycyjne, bezpośrednie oraz prowadzone za pośrednictwem komputera – przyp. red.). Część wykładowców od pewnego czasu umieszczała materiały na platformie edukacyjnej. Wyjątkowa sytuacja, z jaką obecnie mamy do czynienia, wymusiła na nas szybkie przeszkolenie pozostałych wykładowców, aby mogli sprawnie z tych narzędzi korzystać – wyjaśnia ppłk Jarosław Nowak, szef Ośrodka Informatyki LAW. – W pierwszych dniach skupiliśmy się na przygotowaniu przejrzystych instrukcji oraz kursów wideo, dzięki którym wykładowcy szczegółowo poznali możliwości platformy edukacyjnej IKAR oraz zasady prowadzenia wideokonferencji w Google Meet – dodaje. Równolegle Ośrodek Informatyki uruchomił kanały zdalnej pomocy wideo, gdzie dyżurujący personel ośrodka udziela porad technicznych wykładowcom prowadzącym zdalne zajęcia.

Obecnie podchorążowie, zamiast w salach wykładowych, uczą się w akademickich pokojach. Każdy z nich ma komputer, a na nim do dyspozycji platformę edukacyjną IKAR. – W zasadzie robimy wszystko to, co podczas zajęć na sali wykładowej. Różnica jest taka, że dzień wcześniej dostajemy informację od wykładowcy, w jakiej formie odbędą się zajęcia. Czasem jest to np. wideokonferencja w Google Meet. Ale dostajemy też zadania, które musimy w określonym czasie wykonać i przesłać na platformę IKAR – opowiada st. szer. pchor. Mateusz Jabłoński z I roku Kontroli Ruchu Lotniczego w LAW.

Ciekawą inicjatywą, na które zdecydowała się Akademia, są video-apele komendanta uczelni. – Pomysł został dobrze odebrany, bo dzięki takiemu rozwiązaniu, skupianie wszystkich podchorążych w jedynym miejscu zostało znacząco ograniczone – ocenia pchor. Jabłoński.

Jak przyznaje gen. bryg Krawczyk, nauka w zupełnie nowej formule jest dla wszystkich niemałym wyzwaniem. – Wszyscy uczymy się nowych form pracy i może się zdarzyć, że na początku nie każdy odnajdzie się w tej sytuacji. Paradoksalnie jednak, może obecny kryzys stanie się początkiem rewolucji technologicznej w dydaktyce i komunikacji ze studentami – zauważa rektor.

Funkcjonowanie uczelni

Zmienił się także system pracy administracji LAW i większość pracowników pracuje zdalnie. – Kontakty bezpośrednie zostały zredukowane do minimum, a sprawy załatwiane są przede wszystkim drogą telefoniczną, mailową lub przez wideokonferencje. Uruchomiliśmy też System Obsługi Toku Studiów (VERBIS), czyli wirtualny dziekanat – mówi mjr Agnieszka Kossowska, rzecznik prasowy LAW.

Na terenie uczelni, w miejscach najczęściej uczęszczanych, pojawiły się pojemniki ze środkiem dezynfekującym, a każdy kto wjeżdża na teren jednostki ma mierzoną temperaturę. Do niezbędnego minimum został też ograniczony ruch wewnątrz uczelni, a podchorążym zostały wstrzymane przepustki i urlopy. – Wychodzimy jedynie na posiłki oraz wtedy, gdy np. chcemy poćwiczyć. Basen co prawda został zamknięty, ale każdy z nas, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, ma możliwość indywidualnego uprawiania sportu na świeżym powietrzu. To dobrze, bo aktywność fizyczna jest w naszym przypadku bardzo ważna – mówi podchorąży Jabłoński. I dodaje, że zmiany, jakie zaszły w uczelni w ostatnich dniach nie są specjalnie uciążliwe. – Największym ograniczeniem jest oczywiście zakaz opuszczania terenu jednostki. Niemniej jednak wszyscy rozumiemy powagę sytuacji. Podjęte przez uczelnię decyzje są słuszne – przyznaje st. szer. pchor. Jabłoński.

Paulina Glińska

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Terytorialsi nie stracą dodatku
 
We Are All Darfur
Bezpłatne turnusy dla weteranów
Defense Without Politics
Dowodzę najlepszymi
Proobronni na froncie walki z COVID-19
„Gwiezdne wojny” Reagana
Sportowcy w mundurach wyróżnieni za sukcesy 2019 roku
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Rozkaz – „rozładować” więzienia
„Wilk” pojawił się w Orzyszu
Bez zajęć na wojskowych uczelniach
Ani z Czechosłowacją, ani z Polską
Wojskowi medycy w gotowości
Rakiety w celu
Sześć dekad pod wirnikiem
Zryw kościuszkowski
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
USA nie zacznie wojny z Iranem
Trenażer Liwca dla toruńskiego centrum
MON i MSWiA kończą kwalifikację wojskową
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Koronawirus nie zagroził żołnierzom na misjach
Następca RPG-7
Aplikacja ułatwi działania terytorialsom
Więcej żołnierzy pomaga walczyć z epidemią
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Słowo oficera Armii Czerwonej…
Ochotnik do Polski
Trzy cele na ścieżce
Certyfikacja na „Tarczowni”
Studia on-line w Szkole Orląt
Polak ranny w ataku na bazę w Iraku
Obradowała Rada Gabinetowa
Nadmorskie szkolenie przeciwlotników
Dwa oblicza agenta wywiadu
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Invictus Games – jeden cel, różne motywacje
Nabór na wojskowe studia trwa
Koronawirus na wojskowej uczelni
Medycy WOT kontra COVID-19
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Iran uderza w USA
Nissany zastąpią Honkery
Nowy wiceminister w MON
Testy radarów dla Wisły
Skażenia, zasadzki i rajdy BWP, czyli „górale” na szkoleniu
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Stocznia: budujemy zgodnie z planem
Sukcesy sportowców w mundurach
Arsenał Iranu
Poprad w kolejnej jednostce
Saperzy w walce z Covid-19
Starcie hubalczyków pod Huciskiem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO