moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowy hangar dla samolotów Szkoły Orląt

Statki powietrzne wyposażone są w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Maszynom szczególnie dokucza wilgoć, dlatego nie chcemy, by nasze samoloty i śmigłowce parkowały pod chmurką – mówi ppłk Grzegorz Kozłowski z Lotniczej Akademii Wojskowej. Uczelnia wybudowała nowy hangar, w którym będzie garażowanych kilkanaście samolotów.


Dotychczas Lotnicza Akademia Wojskowa korzystała z dwóch hangarów. W jednym jest prowadzona tzw. obsługa okresowa i są wykonywane wszelkiego rodzaju naprawy, a drugi to hangar postojowy. Powstał w 2014 roku i może pomieścić w sumie 17 maszyn.

Flotę Akademii tworzą samoloty Diamond w różnych wersjach, Zliny, An-2, śmigłowce Robinson oraz Guimbal. W sumie mamy już 32 statki powietrzne, a za kilka tygodni dotrze do nas kolejnych sześć samolotów Diamond DA-20 – mówi mjr Marek Kwiatek, rzecznik prasowy Lotniczej Akademii Wojskowej. – Kupujemy nowe maszyny, musimy więc inwestować w pomieszczenia do ich przechowywania. Hangarowanie statków powietrznych wydłuża okres ich eksploatacji – dodaje oficer.

REKLAMA

Władze LAW-u podjęły zatem decyzję o zbudowaniu kolejnego lekkiego hangaru. Realizacja inwestycji zajęła rok i kosztowała 10,5 mln zł (przy czym 6,8 mln przekazało MON, a 3,7 mln to środki własne LAW-u). Budynek ma 68 m szerokości, 23 m długości i niemal 11 m wysokości. Na ponad 1500 m2 powierzchni użytkowej będzie mogło parkować 15 średniej wielkości samolotów.

– Statki powietrzne są wyposażone w nowoczesną awionikę, która jest wrażliwa na zmienne warunki atmosferyczne. Szczególnie dokuczliwe jest to jesienią i wiosną, gdy są duże różnice temperatur i jest duża wilgoć w powietrzu. Poza tym parkowane na powietrzu samoloty mogą zostać uszkodzone np. przez silne gradobicie – wyjaśnia ppłk Grzegorz Kozłowski, dowódca Grupy Obsługi Technicznej Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego LAW. – Dlatego właśnie zbudowaliśmy tzw. hangar liniowy. To miejsce, z którego samoloty bezpośrednio będą wyciągane na płaszczyznę postoju i parkowały zaraz po lotach. W hangarze będzie można wykonywać obsługi przedlotowe, np. kontrolę poziomu napełnienia instalacji olejowej i paliwowej – dodaje.

W nowym budynku są również różnego rodzaju pomieszczenia biurowe oraz magazynowe na części zapasowe. – Wydzieliliśmy tam m.in. pomieszczenie dla dyżurnego mechanika oraz dla instruktora pilota. Być może jedno z pomieszczeń będzie także wykorzystywane przez pilotów jako sala briefingowa, gdzie będą przygotowywać się do lotów – mówi ppłk Kozłowski.

Dowódca Grupy Obsługi Technicznej zwraca także uwagę na to, że tuż przed hangarem została zbudowana nowa płaszczyzna postojowo-manewrowa o powierzchni ponad 11 000 m2. Może się na niej zatrzymywać do 25 samolotów. Płyta jest oświetlana i spełnia wymagania także jako lądowisko dla śmigłowców.

W nowym hangarze LAW-u będą parkowały głównie samoloty, a w tym z 2014 roku mają stacjonować śmigłowce. W najstarszym z hangarów nadal będzie prowadzona tzw. obsługa okresowa maszyn (zgodnie z resursem kalendarzowym lub godzinowym).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: LAW

dodaj komentarz

komentarze


Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
 
Nowe zasady wynagradzania za służbę przygotowawczą
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Lotnicy z pomocą humanitarną dla Libanu
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Sąd nad systemem
Start w nieznane
Armia donatorów krwi
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Deflagracja Tallboya – wnioski z saperskiej operacji
Proobronni wspierają potrzebujących
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Piekło „Pługa”
Attention, Controlled Flight
Ukraiński kurs na Zachód
Kolejny sukces wojownika z Błękitnej Brygady
Bitwa zwana „maszynką do mielenia mięsa”
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Debata nad wyzwaniami przyszłości
„Brilliant Jump 2020” – skok na miarę szpicy
Oświetlenie podczas ćwiczeń polowych. Czy wiesz jak się przygotować?
„GeoTrashing”, czyli aplikacja na medal
„Tumak ’20”, czyli test 16 Dywizji Zmechanizowanej
Lwów otrzymuje Virtuti Militari
Pierwsze międzynarodowe ćwiczenia „Ślązaka”
Dwanaście Bielików jest już w Dęblinie
HackYeah, czyli programiści na start!
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Będą zmiany w opiniowaniu zawodowców
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Podchorążowie – studenci medycyny szykują się do pracy w szpitalach
Pustynna burza wokół Husajna
13 medali żołnierzy na ringu
Komisje sejmowe o umowie z USA
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
Wojskowi wspierają medyków
Żołnierze pomagają w walce z pandemią
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
F-16 kończą misję w Estonii
Zakłady z Zegrza w łańcuchu dostawców Wisły
Będzie kodyfikacja wojskowych przepisów
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Świąteczne prezenty od AMW
Dominatorzy biegów na orientację
Laserowa artyleria US Army
Święto sportowców w mundurach
Zmiany w dodatkowym wynagrodzeniu
„Polacy! Wybiła godzina zemsty!”
Obrady ministrów obrony NATO
Sukces polskich wioślarzy na mistrzostwach Europy
Nowe samoloty w „Szkole Orląt”
Kolejny dzień walki z koronawirusem
„Iron Wolf '20” – siłą szpicy jest współdziałanie
Stał prosto, o łaskę nie prosił
PGZ pomaga walczyć z pandemią
Jakie zmiany w mundurówce?
Amerykanie odmładzają F-16
Poprady w lubelskiej „Dziewiętnastce”
Żołnierze spieszą z pomocą
31 medali marynarzy i rezerwistów na torze kolarskim

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO