moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Herculesy nad Polską

Wykonywali loty w dzień i w nocy, w górach i nad morzem. Ćwiczyli w formacjach kilku maszyn, desantowali ludzi i ciężkie ładunki, współdziałali z myśliwcami oraz prowadzili loty specjalne z operatorami GROM-u na pokładzie. Piloci Herculesów z Powidza i amerykańscy lotnicy trenowali nad Polską. To pierwsze takie ćwiczenia w tym roku w ramach rotacji pododdziału Aviation Detachment.

– Za nami bardzo pracowite dwa tygodnie – mówi kpt. Jacek Chorzewski, dowódca załogi C-130 Hercules z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza. To właśnie ta jednostka gościła amerykańskich lotników. USAF reprezentowało 130 żołnierzy, m.in. piloci, technicy pokładowi i załadunku, personel obsługi naziemnej, specjaliści od planowania misji i oficerowie łącznikowi oraz trzy samoloty C-130J. Wszyscy do Polski przylecieli z 37 Eskadry Lotnictwa Transportowego w Ramstein. – Z wieloma z nich współpracowaliśmy już podczas poprzednich ćwiczeń z cyklu Aviation Detachment. Zarówno powidzka, jak i amerykańska baza do ćwiczeń delegowała doświadczonych lotników. Chcemy bowiem przy okazji tego typu spotkań prowadzić intensywne i zaawansowane szkolenie taktyczne – dodaje pilot C-130.

Jak przebiegał trening transportowców? Żołnierze wykonywali po trzy lub cztery kilkugodzinne misje powietrzne każdego dnia oraz jedną w nocy z użyciem noktowizji. Latali nad obszarem całego kraju od Bałtyku po podnóże Tatr. – Ćwiczyliśmy głównie loty na małych wysokościach, czyli około 150 m nad ziemią – mówią lotnicy. Piloci trenowali również loty formacjami kilku maszyn, np. w okolicach Nowego Targu i Myślenic, wykonywali manewry taktyczne i szkolili się w lądowaniach na nieutwardzonych nawierzchniach. Mieli także okazję współdziałać w powietrzu z myśliwcami MiG-29 z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

REKLAMA


Film: US Aviation Detachment

– W pierwszym tygodniu szkolenia skupiliśmy się na współpracy z żołnierzami jednostki GROM. Ćwiczyliśmy m.in. różne techniki załadunku i rozładunku ludzi, przygotowania ładunków do zrzutu. Desantowaliśmy także operatorów i łodzie do Zatoki Gdańskiej – opowiada kpt. Chorzewski.

Drugi tydzień zdeterminowała współpraca z 6 Brygadą Powietrznodesantową. Z wysokości 400 m desantowano na Pustynię Błędowską skoczków wyposażonych w spadochrony o niskiej sterowalności AD-95. W ciągu dwóch dni na pustyni wylądowało w sumie ponad 170 spadochroniarzy. Z pokładu polskich i amerykańskich Herculesów desantowano także kilka zasobników towarowych CDS ważących po 500 kg każdy oraz dwie półtoratonowe platformy desantowe PDS.
– Każdy trening z Amerykanami to dla nas ciekawe doświadczenie. Amerykańscy lotnicy wykonują znacznie więcej od nas misji transportowych. Dzielą się więc swoją wiedzą i przekazują nam informacje na temat najnowszych procedur w lotnictwie transportowym – mówi kpt. Chorzewski.

Tradycyjnie już szkolenie w ramach Aviation Detachment zakończyły zawody. Wystartowały w nich polskie i amerykańskie załogi. Lotnicy rywalizowali w precyzyjnych zrzutach ładunku, precyzyjnym lądowaniu oraz rozładunku transportowca na czas. W zawodach wzięły udział dwa amerykańskie C-130 i jeden polski. Polacy zwyciężyli w dwóch kategoriach: precyzyjne lądowanie i rozładunek na czas.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment, stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia z 2011 roku. W Łasku pododdział tworzy grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Dodatkowo na ćwiczenia lotnicze do Polski przylatują piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i 32 Bazy w Łasku.

Zwykle treningi transportowców w ramach Av-Det odbywały się dwa razy w roku. Ze względu na pandemię COVID-19 w 2020 roku przeprowadzono tylko jedne takie polsko-amerykańskie ćwiczenia.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Luiza Wawrzyniak-Kozera, 86th Airlift Wing Public Afairs

dodaj komentarz

komentarze


Wzmocnione siły na granicy
 
Kobiety a pokój
Żądajcie „Polski Zbrojnej”
Zakaz noszenia mundurów podczas protestów
UE o wspólnym bezpieczeństwie
W jedynym słusznym kierunku
Legia Akademicka po raz piąty
Szef MON odwiedził USA
Wilk na poligonie
Żołnierz uratował dziecko z pożaru
„Ramstein Alloy” nad Litwą
Szczyt NATO w Brukseli – punkt zwrotny dla Sojuszu
Na Litwie o bezpieczeństwie w regionie
Polacy na czele zespołu przeciwminowego NATO
Polskie Jastrzębie nad Atlantykiem
Sto lat „Polski Zbrojnej” za nami
Posłuchaj historii bohaterów. To ich testament
Koncern Boeing dostarczył kolejny samolot dla VIP-ów
Polskie skrzydła nad Morzem Śródziemnym
Advantages of Efficient Organization
Prawda o Katyniu zawarta w teczce nr 1
Wybierz się na wojskowe studia
Star Army
Sukcesy żołnierzy na mistrzostwach świata i Europy
Armia Fight Night – bitwa o niepodległość
O bezpieczeństwie państw NATO
Afganistan. Czas wracać do domu
Test mobilności 12 Dywizji
Marynarz pierwszy na mecie ćwierćmaratonu
Społeczna solidarność na rzecz dzieci
Dron z LAW-u
Polacy w Wilnie czyli „bunt” Żeligowskiego
Ogień na alpejskich szczytach
77 lat temu powstańcy zakończyli bój o Warszawę
Duch Invictus jest, czas na formę
Polityka nie znosi próżni
Szczury Torbuku
Włoski minister obrony z wizytą w Polsce
Dron dla hydrografów
Drzwi do JWK otwiera selekcja
Kraby dla podhalańczyków
Zbrodnia bez kary
Gala Buzdyganów w stulecie „Polski Zbrojnej”
Saper robi przejście
KFOR: wyższy stopień gotowości
B-1B znów na polskim niebie. W eskorcie Jastrzębi
Marynarskie fatum, czyli ostatnia droga Naczelnego Wodza
„Akcja rekrutacja” – ostatnia szansa dla sportowców
Sto lat „Polski Zbrojnej” - serwis specjalny
Raki dla podhalańczyków
Od 25 lat biegacze walczą o nóż komandosa
Inwestycje Stoczni Wojennej
Czy będą podwyżki?
Time for Miecznik
Eto, pies na misje
Wyścig zbrojeń nie ustaje
AZOR – podwodny specjalista
Course on Diplomacy
Żołnierze bez testów z WF-u
Emerytura wypłacana w … karmie
Rezerwista ochotnik też musi się starać
Odwiedź Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni
Ciemne strony Facebooka
Pułkownik Niepokólczycki – bohater AK, wróg UB

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO