moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Jak wprowadzić Rosomaka na okręt

  Okazuje się, że załadowanie Rosomaka na pokład samolotu to niełatwe zadanie. Ale żołnierze, którzy będą pełnić dyżur w Grupie Bojowej Unii Europejskiej, poradzili sobie z nim dobrze.

Jeśli wystąpi realne zagrożenie, żołnierze będą musieli przetransportować sprzęt w miejsca oddalone nawet o 6000 kilometrów od Brukseli. A wcześniej załadować go na środek transportu. W trakcie ćwiczeń „Wyzwanie 12” sprawdzają swoje umiejętności.

Wcześnie rano z Wędrzyna ruszyły pierwsze kolumny pojazdów. Żołnierze musieli przetransportować sprzęt i ludzi w rejon konfliktu – tak zakładał scenariusz ćwiczeń. Żołnierze z 4 kompanii manewrowej ćwiczyli transport kolejowy, pozostali – morski w Świnoujściu i lotniczy – w Powidzu. – Kiedy skończymy załadunek do pociągu, pojedziemy do Trzemeszna Lubuskiego, aby tam rozładować sprzęt – mówi dowódca jednostki por. Marcin Konieczny.

W Świnoujściu żołnierze na pokład ORP „Poznań” i „Toruń” załadowali 55 pojazdów wojskowych, między innymi Rosomaki. Kiedy sprawdzą i zabezpieczą sprzęt, będą mogli go rozładować. To dla nich egzamin ze znajomości procedur załadowywania oraz metod rozmieszczenia sprzętu na okrętach. – Na ORP „Poznań” i „Toruń” można przetransportować cały batalion, na przykład ponad 500 żołnierzy i 45 Rosomaków – mówi kmdr ppor. Jacek Kwiatkowski, rzecznik prasowy 8 FOW. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu. Wtedy nie trzeba budować żadnego systemu logistycznego.

Rosomaki wjechały też na pokład Herkulesa C-130 w Powidzu. Jak mówi porucznik Martyna Fedro z biura prasowego 17 Brygady Zmechanizowanej, przy tego typu operacji najważniejsza jest współpraca kierowcy i dowódcy załadowywanego pojazdu. Ponieważ kierowca podczas wjeżdżania na pokład samolotu nie widzi prawie nic, musi polegać na znakach i sygnałach dowódcy. Tylko dzięki ich zgraniu, akcja może się udać.

 

Ewa Korsak

autor zdjęć: mjr Szczepan Głuszczak, Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Klucz do dobrych relacji
 
Leopardy na Podkarpaciu
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Gorące obrady NATO w Londynie
Ostre strzelanie artylerzystów
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Klasy wojskowe po nowemu
Dołącz do zawodowców
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Wrocław czeka na Amerykanów
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Volhynian Lion Hearts
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Nowe laboratorium WAT
Unwanted Treaty
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”
Szwedzki baypass przed „Orką”
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Kto zostawia ślady w sieci
T-72 strzelają na poligonie
Nowe maszyny w LAW
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Z archiwum „Szarego”
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Obrona bez polityki
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
Kontenery dla Wisły
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
„Błękitni” lecą do Afganistanu
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Razem się szkolą, razem walczą
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Trudna droga
Ludzie niebezpiecznej profesji
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO