moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nikt nie chce kupić rządowych Jaków-40

Trzeci przetarg na samoloty, którymi latali najważniejsi polscy politycy, zakończył się fiaskiem. Teraz Agencja Mienia Wojskowego, która organizowała przetargi, będzie namawiać do kupna rządowych maszyn konkretne firmy w tzw. trybie sprzedaży po przetargowej.

Choć Agencja kolejny raz obniżyła ceny wywoławcze za Jaki-40, kolejny – trzeci już przetarg został nierozstrzygnięty. Nikt nie chciał dać za VIP-owskie samoloty 999 tys. zł. Nie było też chętnych na pakiety części zamiennych do samolotów Jak-40 i Tu-154M.

- Zakup tych samolotów do przewożenia pasażerów nie opłaca się z ekonomicznego punktu widzenia. Trzeba by wziąć pod uwagę nie tylko cenę, ale też koszt przeglądu maszyn i ewentualnego ich remontu – mówi ekspert lotniczy Norbert Bączyk, redaktor naczelny magazynu „Poligon” i dziennikarz „Nowej Techniki Wojskowej” – Te samoloty należy traktować jako eksponaty muzealne i taką też mają wartość.

Agencja Mienia Wojskowego jednak nie rezygnuje ze sprzedaży. - Teraz do firm, które wyrażały zainteresowanie samolotami lub częściami, ale nie przystąpiły do przetargu, będziemy wysyłać zaproszenie do składania ofert w ramach sprzedaży po przetargowej – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa AMW.

Jednak firmy nie mogą zaproponować ceny niższej niż połowa ostatniej kwoty wywoławczej, czyli 499,5 tys. złotych. Na oferty Agencja będzie czekać do końca listopada.

Rzeczniczka Agencji uważa, że jest szansa na sprzedaż maszyn w takiej procedurze. - Często zdarza się, że klienci, którzy nie przystępują do przetargu, składają oferty w sprzedaży po przetargowej – tłumaczy Małgorzata Golińska.

Jeśli jednak do końca listopada nikt nie przedstawi oferty satysfakcjonującej AMW, nie wyklucza ona ogłoszenia czwartego przetargu.

Dwa sprzedawane Jak-40 to luksusowe wersje tych samolotów. Maszyny - przystosowane do przewozu 15 pasażerów – należały do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, jak komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała raport krytykujący go. Do tego pułku należy też samolot Tu-154M. Taki sam rozbił się w Smoleńsku.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.      AD

REKLAMA

AD

autor zdjęć: Krzysztof Wojciewski

dodaj komentarz

komentarze

~Andrej
1350935100
... trzeba obnizyc cene az sie kupiec znajdzie .....
B1-18-1E-CC

Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
 
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Ogromne zainteresowanie Soną
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Polskie porty bardziej otwarte
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Ofensywa Tuchaczewskiego
„Defender” – pracowity poligon saperów
PGZ będzie obecna na MSPO
Amerykanie odmładzają F-16
Przysięga podkarpackich terytorialsów
Baretki Orderu Krzyża Wojskowego
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
Powstaną kolejne strzelnice
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Ochotnicy na ratunek
Brawurowe zagony motorowe
16 sekund Liberatora
Rakiety z Mesko w F-35
Czarna taktyka w kawalerii powietrznej
Ułańska szarża
Wojsko przeciw wirusowi
Szkolenie wodne podhalańczyków
Prezydent Duda jedzie do USA
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Powstaje Szkoła Podoficerska Logistyki
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Kolejne Groty dla wojska
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Most do współpracy
Online z mistrzami sportu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
MON dofinansuje mural o Bitwie Warszawskiej
Kraby w Bolesławcu
Weterani znów staną na macie
Zbiegowie z innego świata
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Laserowa artyleria US Army
Na misjach święta inne niż zwykle
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Współzawodnictwo rozwija
F-16 kończą misję w Estonii
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Minister Błaszczak dziękuje medykom
Wojsko ma ofertę dla cywili
Groty z granatnikiem
Żołnierze w sztafecie pomocy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO