moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Najlepszy na skrzydłach „Jastrzębi”

Ma za sobą ponad pół tysiąca lotów na F-16. 33-letni kapitan Jacek Szczotka ma także uprawnienia, by uczyć pilotażu na „efach”. – To jeden z tych przełożonych, za którymi podwładni bez namysłu polecą w ogień – mówią żołnierze. Kapitan Szczotka został „Pilotem Roku” Sił Powietrznych.


W swojej jednostce kpt. Jacek Szczotka ma pseudonim „Sweep”. To angielskie tłumaczenie jego nazwiska. Gdy w powietrzu dowodzi słynnymi Jastrzębiami, formacja samolotów też otrzymuje taką nazwę.

– Jest bardzo dobrym dowódcą. Ma ogromną wiedzę i cieszy się dużym autorytetem. To jeden z tych przełożonych, za którymi podwładni bez namysłu polecą w ogień – mówi por. Wojciech Sukiennik, kolega jeszcze z Liceum Lotniczego w Dęblinie.

33-letni kpt. Szczotka jest dowódcą klucza F-16 w 3 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach.

Na punkcie samolotów i latania Jacek już od dziecka jest pozytywnie zakręcony – opowiadają znajomi. – Każdy widział, że Jacek bardzo kocha lotnictwo. W liceum ten, kto miał dobre wyniki w nauce był nagradzany lotami na szybowcach i samolotach Zlin. Jacek był stałym uczestnikiem takich lotów. W szkole bardzo się angażował, zdobywał dodatkową wiedzę o lotnictwie i lataniu, bo wiedział, że dzięki temu może wzbić się w powietrze – mówi por. Sukiennik.

Kpt. Szczotka najlepszy chce być także w swojej jednostce. Z wyróżnieniem ukończył wszystkie kursy dla pilotów samolotów F-16, w których uczestniczył w bazie Tuson w Arizonie. – Jak na swój młody wiek kapitan jest bardzo doświadczonym pilotem – podkreśla ppłk pilot Rafał Zadencki, dowódca 3 Eskadry.


W powietrzu spędził ponad 1300 godzin na odrzutowych samolotach bojowych, w tym 650 godzin na F-16. – To dużo, zwłaszcza że jedna misja bojowa pilota myśliwca trwa od 50 do 90 minut. Kapitan ma więc już za sobą bardzo wiele takich trudnych misji – mówi ppłk Zadencki.

Dowódca eskadry opowiada anegdotkę, która jego zdaniem najlepiej charakteryzuje pilota. – Na początku roku z Dowództwa Sił Powietrznych przyjechał do nas ważny oficer – instruktor latania na „efach”. Miał odbyć tak zwany lot metodyczny z jednym z naszych pilotów. Poleciał z kpt. Szczotką. Po wylądowaniu stwierdził: „ten pilot jest zbyt dobry, by wyznaczać go na tak rutynowe loty” – opowiada ppłk Zadencki.

Dziś kpt. Szczotka jako instruktor uczy młodych pilotów. Egzaminuje też lotników kończących naukę pilotażu na F-16. W tym roku rozpocznie kurs, który da mu uprawnienia pilota-oblatywacza.

Kiedy Jacek Szczotka zdecydował, że chce być lotnikiem? – To było na wojskowym festynie w Mierzęcicach na Śląsku. Miałem 7 lat. Tata posadził mnie w kabinie MiG-a-21. To był prawdziwy samolot myśliwski. Poczułem się wspaniale. Pomyślałem, że też kiedyś chciałbym zostać wojskowym pilotem – wspomina kapitan. Kilka lat później Jacek Szczotka na szkołę średnią wybrał Liceum Lotnicze. W 1999 roku został słuchaczem Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Równocześnie z karierą wojskową zdobywał nowe kwalifikacje. Ukończył studia na kierunku zarządzanie organizacjami lotniczymi w Akademii Obrony Narodowej. Ponieważ od dawna interesował się dyplomacją, kolejny dyplom uzyskał w Szkole Głównej Handlowej na kierunku służba zagraniczna.


Wiedza lotnicza, doświadczenie za sterami oraz zamiłowanie do dyplomacji wielokrotnie przydawały mu się podczas udziału w międzynarodowych ćwiczeniach. Latał między innymi podczas manewrów Tactical Leader Programme w Hiszpanii, Nato Tiger Meet we Francji, Frisian Flag w Holandii.

W wolnych chwilach sięga po książki opisujące pracę dyplomatów, ale jeszcze bardziej pasjonuje go motoryzacja. Interesują go przede wszystkim samochody, w których zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania konstrukcyjne.



Sylwetki najlepszych polskich pilotów tylko na portalu polska-zbrojna.pl.

Najlepszy pilot,
który latał z VIP-ami
Kobieta za sterami
myśliwca MiG-29
Pilot, który Antki i Bryzy
zna od podszewki
Bogusław Politowski

autor zdjęć: arch. prywatne, Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~MichałZ
1363158420
No brawa Jacek, cieszę się, ze Ci się udało....
C5-DA-F5-76
~jhfjhg
1362000780
właściwy gość na właściwym miejscu
95-81-78-10
~scoobydoopoznan
1361109720
Szczotka - mógłbym żyć przez rok jak za komuny - byś miał możliwość w naszej ojczyźnie dalszego rozwoju w oparciu o samoloty czysto myśliwskie czyli : The Boeing F-15SE Silent Eagle , bo wiem , że tacy ludzie za takimi maszynami spowodują , że ta "komuna" będzie wyborem a nie 50 letnim przymusem. ..
00-B3-ED-57
~scoobydoopoznan
1361041680
Taki to pozamiata ... .
00-B3-ED-57
~RobW
1361019840
gratulacje, aż miło posłuchać i pozazdrościć. Powodzenia dla kapitana "Sweep"
24-3A-19-9A

Walka i dyplomacja
 
Samochód do desantowania
Chorwacki test polskich kadetów
Z maratonu programowania do wojska
Wojsko wraca do Łomży
Modernizacja Sokołów
Agresja sowieckiego kolosa
Terytorialsi na wysokościach
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Rozpoczynamy nową erę
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Głos (z) płonącej Warszawy
Polscy nurkowie na Islandii
Zapal lampkę bohaterom Września’39
W Indiach mieli swój drugi dom
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
A Torn Subcontinent
Umowa na Feniksy
Modernizacja starów 266
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
GROM Challenge
20 lat temu powstał Korpus Północno-Wschodni
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Nowy wiceminister w MON
Spadochroniarze znów wylądują pod Arnhem
Pamięć o tragedii
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Selekcja w pigułce
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Debiuty MSPO: Mistrz misji
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Zawodnicy z Czarnej Dywizji zwycięzcami Spartakiady
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Polska nie pozostanie osamotniona
„Górale” zdobywają miasto
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Oko na Europę
Nowa misja i nowy sprzęt
Groźny jak Tallboy
Iranian Chess Game
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Dead to the World
Sprawdzają Brutusa
Irańskie szachy
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Polscy weterani i książę Harry
Jedna misja, jeden zespół
Stalin czekał i kalkulował
Klasy wojskowe po nowemu
Thin Blue Line
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Cienka niebieska linia
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO