moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Czołg będzie gotowy na listopadową paradę

Kilkaset pancernych części – od śrub po ciężkie stalowe płyty – wypełnia spory hangar. To w nim trwa remont blisko stuletniego unikalnego czołgu Renault FT 17, sprowadzonego z Afganistanu. Militarny zabytek weźmie udział w tegorocznej paradzie z okazji Święta Niepodległości.


– Czołg jest w 100 procentach oryginalny, nie ma w nim żadnych przeróbek, brakuje za to kilkudziesięciu części – tłumaczy Mirosław Zientarzewski, kierownik warszawskiego Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, oddziału Muzeum Wojska Polskiego, które zajmuje się remontem sprowadzonego z Afganistanu Renault FT 17.

Zabytkowy francuski czołg, który walczył w polskiej armii w czasie wojny 1920 roku, trzy tygodnie temu trafił do stołecznego muzeum z poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Minister obrony zdecydował, że pojazd wzbogaci warszawską ekspozycję. Najpierw jednak musi przejść gruntową renowacje.

– Rozkładamy czołg na części, każdy z elementów opisujemy i fotografujemy – opowiada Zientarzewski. Sprawdzane jest też, co będzie trzeba w pojeździe uzupełnić. Brakuje m.in. pancernych płyt osłaniających silnik – kompletu górnych i bocznej prawej, armaty Puteaux kal. 37 mm, „ogona”, czyli specjalnej konstrukcji montowanej z tyłu kadłuba pomagającej pokonywać okopy oraz kilku drobnych elementów np. uchwytu pokrywy.

Jednak największy problem będzie z odbudową układu napędowego. Pojazd nie ma silnika, a zachowane elementy, w tym skrzynia biegów, wymagają gruntownej naprawy. Muzealnikom zależy, aby brakujące elementy zastąpić oryginalnymi częściami z innych FT-17. Udało się to w przypadku płyty bocznej, którą muzeum miało w swoich zbiorach. – Części, których nie uda się nam dostać, będziemy odtwarzać zgodnie z dokumentacją, której wypożyczenie zadeklarowało Muzeum Broni Pancernej we francuskim Saumur – tłumaczy Zientarzewski.

Potem czołg czeka piaskowanie, malowanie, a na koniec montaż i ostateczne pokrycie farbą. Wóz dostanie taki sam kamuflaż, w jaki malowano te pojazdy we Francji, zanim dotarły do Polski w 1919 roku. Na razie trudno ocenić, ile będzie kosztował remont. – Najpierw musimy poznać wyceny wszystkich prac i kupić potrzebne części – wyjaśnia kierownik muzeum. Zdradza też, że placówka prowadzi rozmowy ze sponsorem, który jest zainteresowany sfinansowaniem remontu FT 17.

REKLAMA

AD

autor zdjęć: Mirosław Zientarzewski

dodaj komentarz

komentarze

~pararescue
1363015260
hmm, wygląda jakby był nieco zardzewiały...
13-56-37-B9
~scoobydoopoznan
1362929880
bardzo ciekawy zardzewiały czołg.. . a co z gazetami typu:"Świat Młodych " ...
00-B3-ED-57

Wojsko przeciw wirusowi
 
Army of Medics
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Widzieć i nie być widzianym
Weź udział w wojskowych ćwiczeniach
Agent w generalskich szlifach
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Białe noce podhalańczyków
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Wirtualny bieg na Monte Cassino na ostatniej prostej
Nowy wiceminister w MON
„Spartan” znów na Mazurach
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Pracowity tydzień flotylli
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
„Ratownik” od nowa
NATO walczy z koronawirusem
Specjalsi świętują
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Co z tegorocznym MSPO?
Sukcesy sportowców w mundurach
„Harpun” do walki
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane
Morskie początki „Anakondy”
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Polskie porty bardziej otwarte
Amerykanie odmładzają F-16
Terytorialsi nie stracą dodatku
Obradowała Rada Gabinetowa
Na wakacje z WOT
Święto żołnierzy służących na misjach
Granatniki dla GROM-u poszukiwane
F-16 kończą misję w Estonii
Wirtualne strzelanie w Błękitnej Brygadzie
Na misjach święta inne niż zwykle
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Koniec kijowskiego snu
Online z mistrzami sportu
MON nie wycofuje się z MSPO
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Prawdziwi wojownicy
Wojsko wspiera pensjonariuszy placówek opiekuńczych
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
MON podsumowuje walkę wojska z COVID-19
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Kierunek: Drawsko Pomorskie
W tym roku weterani stawiają na rehabilitację
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
„Anakonda” rusza na poligony
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Ćwiczenia z torpedą
Mercedes nie tylko do holowania
Głos (z) płonącej Warszawy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO