moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Dziennikarz naszego portalu leci do Mali

Wrocławskie lotnisko w dzielnicy Strachowice. Minęła północ. Rozpoczyna się sobota 13 kwietnia. Potężny czterosilnikowy samolot C-130 Hercules o numerze taktycznym 1502 z biało-czerwoną szachownicą na skrzydłach czeka na załadunek. Po raz pierwszy poleci w daleką drogę do Afryki Zachodniej do Bamako – stolicy Mali.

Jest zimno. Zaledwie kilka kresek powyżej zera. Tam, gdzie lecimy, będzie zupełnie inaczej. Na południu Mali, gdzie służą nasi żołnierze, panują upały. W dzień słupek rtęci dochodzi do 41 stopni w cieniu.

Otwiera się rampa załadowcza samolotu. Podjeżdżają samochody wiozące palety z ładunkiem. Żołnierze z Zespołu Transportu i Przeładunku Komendy Obsługi Lotniska sprawnie uwijają się przy pasach i łańcuchach mocujących. Kierowani przez sierż. Emila Węglowskiego, wykorzystując platformę załadunkową Atlas, szybko wtaczają palety do wnętrza samolotu. Są na nich racje żywnościowe, środki medyczne i wiele innego sprzętu wojskowego potrzebnego do sprawnego funkcjonowania Polskiego Kontyngentu Wojskowego.

Nieopodal stoją ludzie w mundurach. Gdy cargo zostaje załadowane, zajmują miejsca w maszynie. Jest ich piętnastu. Pięciu podoficerów to logistycy z 10 Brygady Logistycznej z Opola. Dwóch innych służy na co dzień w 1 Brygadzie Logistycznej w Bydgoszczy. Jest jeszcze podoficer z 12 Brygady Zmechanizowanej w Szczecinie i jeden z Centrum Szkolenia Logistycznego w Poznaniu. Po przybyciu do Mali kierowani przez dowódcę PKW ppłk. Adama Jangrota, który już ponad miesiąc jest w rejonie misji, wejdą w skład zespołu szkoleniowego LTT (Logistic Training Team). Będą stacjonowali w bazie szkoleniowej w miejscowości Koulikoro – około 60 kilometrów na północ od Bamako.

W Herculesie zajmują także miejsca dwaj saperzy z 5 Pułku Inżynieryjnego w Szczecinie oraz dwaj saperzy w stopniach oficerskich. Jeden jest z 1 Pułku Saperów w Brzegu, drugi z Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych we Wrocławiu. To członkowie zespołu rozminowania (IOD Team). W afrykańskim kraju zajmą się przeciwminową ochroną baz. Będą również pełnili funkcję doradczo-szkoleniową w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom wybuchowym. Miejsce w samolocie zajmuje także oficer ze Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz tłumacz polskiego PKW.

Samolot polskich Sił Powietrznych wylatuje do Mali po raz pierwszy. – Nie będzie to lot pierwszy i ostatni. W zależności od potrzeb Dowództwo Operacyjne będzie planowało kolejne transporty. Na pewno nie będzie ich jednak tyle, ile do Afganistanu – powiedział mjr Marek Pietrzak z biura prasowego Dowództwa Operacyjnego.

Jedna z dwóch załóg, które będą pilotowały samolot z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego z Powidza na trasie liczącej kilkanaście tysięcy kilometrów, dokonuje ostatnich sprawdzeń i zaczyna przygotowywać się do lotu. Jej dowódca mjr Marcin Szubiński zajął już miejsce w kokpicie.

Na twarzach pasażerów widać mieszane odczucia. Emocje związane z czekającym ich długim lotem mieszają się z niedawnymi pożegnaniami z najbliższymi. Żołnierze wylatują przecież do pracy na kilka długich miesięcy…

Lot w Herculesie nie będzie komfortowy. Na desantowych krzesełkach spędzimy najpierw kilka godzin w przelocie do Hiszpanii i kilka kolejnych godzin do Mali. W sumie pokonamy w jedną stronę około 7 tysięcy kilometrów.

Przed wylotem ktoś ze znajomych zapytał mnie: po co tam lecisz? Bo lecą nasi żołnierze, a moją powinnością jest być tam, gdzie oni, relacjonować ich służbę. Wtedy ten ktoś zapytał: a po co nasi żołnierze tam lecą? Mali leży przecież tak daleko od naszych granic…? – Lecą tam, bo ktoś zagroził mieszkającym tam ludziom. Bo fanatycy islamscy spod znaku Al-Kaidy zaczęli się tam umacniać, tworzyć bazy szkoleniowe. Terroryści wytrenowani tam w zabijaniu mogliby za jakiś czas zagrozić Europie i Polsce. Lecę, bo świat uznał, że trzeba pomóc – odpowiedziałem.

Huk silników zagłuszył myśli. Wystartowaliśmy. W głowie każdego pasażerów pojawiły się pytania: jak przebiegnie ta długa podróż? Jak przywita nas afrykański kontynent? Czy misja w egzotycznym Mali przebiegnie spokojnie?
O tym wszystkim już niedługo.

REKLAMA

Bogusław Politowski
Dziennikarz portalu polska-zbrojna.pl

autor zdjęć: Ryszard Godlewski

dodaj komentarz

komentarze

~Opud
1365884580
Powodzenia!!!!
9A-60-A0-84

Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
 
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
W tym roku wojskowe święto bez defilady
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Skok na głęboką wodę
Cud Piłsudskiego
Więcej celowników z PCO dla wojska
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Kurs dla saperskich ekspertów
Polsko-amerykańska współpraca
Not Contaminated With Routine
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Polskie porty bardziej otwarte
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Druga kadencja prezydenta Dudy
Chwała powstańcom
Powstańcy – bohaterowie naszych czasów
Kierunek: misja
Amerykanie odmładzają F-16
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Wysunięte dowództwo V Korpusu w Polsce
Na misjach święta inne niż zwykle
Laserowa artyleria US Army
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Mobility: specjaliści od pojazdów bojowych
F-16 kończą misję w Estonii
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Wojskowy Hot450Challenge
Lato z czerwonym terrorem
Ukraiński kurs na Zachód
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Chłopiec, który przyniósł śmierć
Łączność: fundament operacji specjalnej
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Pamięci ofiar niemieckiej zbrodni
Hekatomba na Woli
Godzina „W”. Aby ojczyźnie przywrócić wolność
Tak się zostaje prymusem
Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
Ruszyła budowa muzeum w Ossowie
Strzelnice dla terytorialsów
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Wojsko przeciw wirusowi
Największa bitwa kawaleryjska XX wieku
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Galicyjskie przesilenie
Zanurkować i wymknąć się śmierci…
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Online z mistrzami sportu
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO