moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Trening Hi AoA

Kolejnych trzech polskich pilotów – instruktorów F-16 odbywa w tym tygodniu szkolenie zapoznające z zachowaniem samolotu w sytuacjach przekroczenia krytycznych kątów natarcia i przeciągnięcia (Hi AoA Training).


Do bazy Edwards w Stanach Zjednoczonych udali się tym razem oficerowie z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Zajęć Hi AoA nie prowadzi się w jednostkach bojowych. Są poprzedzone wykładami i wykonywane wyłącznie ze specjalnie przeszkolonymi instruktorami - absolwentami Test Pilot School, zlokalizowanej w Edwards. Używa się do nich zmodyfikowanych maszyn - modelu F-16D Block 32. Modyfikacja polega na przesunięciu środka ciężkości samolotu do tyłu, co jest uzyskiwane przez umieszczenie dodatkowego balastu w miejscu wyrzutników flar i dipoli zakłócających. Ponadto pilot w czasie lotu reguluje zużycie paliwa tak, aby jak najszybciej opróżnić grupę zbiorników położonych bliżej przodu samolotu i pozostawić pełne zbiorniki tylne. Zabiegi te „skłaniają" F-16 do bardziej „chętnego" poddawania się przeciągnięciom, co normalnie nie jest łatwe, bo samolot i jego układ sterowania zostały skonstruowane tak, aby pilotowi jak najbardziej to utrudnić.

Umiejętność pilotowania maszyny w niezwyczajny sposób może się przydać w czasie walk powietrznych, przy dużym poziomie stresu i skomplikowania zadań. Zdarzają się wtedy przypadki wprowadzenia F-16 w niekontrolowany stan związany z przeciągnięciem. Dlatego ważne jest, aby piloci potrafi takie sytuacje rozpoznać i ich unikać. A jeśli już do nich dojdzie – aby reagowali automatycznie i prawidłowo. Przygotowuje ich do tego trening Hi AoA. Loty odbywają się w zasadzie wyłącznie nad bazą, która dysponuje kilkoma pasami startowymi zapewniającymi maksimum bezpieczeństwa nawet w przypadku lądowania z wyłączonym silnikiem.

W praktyce F-16 nie sprawia niespodzianek. Choć po przeciągnięciu zachowuje się nieprzewidywalnie, to po prawidłowym wykonaniu procedury „Out of control" szybko odzyskuje się sterowność. Problemy może spowodować dezorientacja przestrzenna (np. wpadnięcie w chmury) lub brak bezpiecznej wysokości, pozwalającej odzyskać kontrolę nad samolotem.

Źródło: ppłk Artur Goławski/ DSP

PZ

autor zdjęć: SP

dodaj komentarz

komentarze


Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
 
Ważka bliżej
USA nie zacznie wojny z Iranem
They Train Together, They Fight Together
Polacy najlepsi w Hackathonie
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Własne interesy Europy
Pretorianie na Mazurach
Defense Without Politics
Znamy projekt pomnika Bitwy Warszawskiej
Klasy wojskowe po nowemu
Polowy „Brave Band”
Awanse generalskie dla ośmiu oficerów
Obradowała Rada Gabinetowa
Rozpoznają skażenie Rosomaków
Rok pod znakiem kondycji i zdrowia
Terytorialsi będą współpracować z harcerzami
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
„Bolko” w służbie
Palmiry – miejsce kaźni
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Symulatory strzelań Rosomaków
We Are All Darfur
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Kolejne kontrakty na Wisłę
Legia na ASzWoj po raz trzeci
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
F-16 pod opieką sokołów i jastrzębi
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Władze Cassino chcą oddać hołd gen. Andersowi
Szer. Robert Baran wicemistrzem Europy w zapasach
Stulatka hydrografia
Trzydniowe obchody stulecia zwycięstwa nad bolszewikami
Śmierć bohatera
Arsenał talibów rozbity przez polskich żołnierzy
Krwawe walki o Monte Cassino
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Medyczne ćwiczenia zawiszaków
„Defender 20”: pierwszy transport US Army już w Europie
Nowy wiceminister w MON
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Arsenał Iranu
Operacja „Adolphus”, czyli pierwszy skok
JWK z odznaką pamiątkową
Jakie zmiany dla chętnych do służby za granicą?
Iran uderza w USA
Hokeiści Grunwaldu o krok od podium Pucharu Europy
Darłowo czeka na śmigłowce
Powstanie Muzeum Bitwy Warszawskiej
Rywalizacja strzelców wyborowych
NATO pozostaje w Iraku, Polska także
Więcej pieniędzy dla cyberżołnierzy
Security Game
Delegatura Departamentu Kontroli uhonorowała poległego żołnierza
Wybierzmy najlepszego żołnierza w sporcie powszechnym w 2019 roku
Militaria na Zamku Królewskim
Leopardy strzelały w dzień i w nocy
Zaproponują zmiany w systemie kształcenia żołnierzy
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO