moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Powietrzne walki nad Malborkiem

Tajfuny kontra myśliwce MiG-29. Polscy piloci toczyli pojedynki z pilotami RAF-u 25 tysięcy stóp nad ziemią. – Mimo że Brytyjczycy mają bardzo dobre samoloty, lekko z nami nie mieli – zapewnia mjr Piotr Wyrembski z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.


To pierwsza wizyta brytyjskich Eurofigterów z Królewskich Sił Powietrznych w Malborku. Klucz myśliwców (cztery samoloty) przyleciał do Polski, by zmierzyć się z naszymi maszynami w powietrzu. Piloci RAF-u ćwiczyli z polskimi lotnikami walki powietrzne w konfiguracji jeden na jeden z symulowanym użyciem uzbrojenia krótkiego zasięgu (pociski rakietowe krótkiego zasięgu oraz działko pokładowe). Maksymalna prędkość z jaką latali to 950 kilometrów na godzinę. Loty odbywały się na wysokości od 5 do 25 tysięcy stóp.

– Wynik „walki” można było łatwo przewidzieć. Brytyjczycy dysponują jednymi z najnowocześniejszych myśliwców. Możliwości Tajfunów znacznie przewyższają technologicznie nasze MiG-i – przyznaje mjr pil. Piotr Wyrembski, który uczestniczył w lotach. Oficer dodaje jednak, że w niektórych momentach udało się doprowadzić do remisu. – Brytyjczycy byli mile zaskoczeni. Nie oczekiwali wiele po jednostce wyposażonej w MiG-i 29. Docenili nasze profesjonalne przygotowanie do pracy i znajomość natowskich procedur – opisuje pilot.

Każdy pilot myśliwca po opanowaniu podstawowych umiejętności w powietrzu: startu, lądowania i nawigacji ćwiczy się w walkach powietrznych. Zaczyna od najprostszych konfiguracji, czyli jeden samolot przeciwko drugiemu. Później zwiększa się ilość myśliwców, które biorą udział w szkolnych walkach powietrznych.


Jak przebiegają takie ćwiczenia? Możliwości jest kilka. Maszyny startują parami lub pojedynczo, a później muszą spotkać się w wyznaczonej przestrzeni powietrznej. Ustala się wcześniej parametry lotów: wysokości i prędkości, z jakimi poruszają się myśliwce.

Malborscy lotnicy mają nadzieję, że to początek współpracy szkoleniowej z Brytyjczykami. – Bardzo chcielibyśmy zorganizować podobne ćwiczenia jeszcze w tym roku – mówią. Wyjaśniają, że dla pilotów myśliwców bardzo ważne jest, by jak najczęściej spotykali się w powietrzu i ćwiczyli zadania z różnymi typami samolotów.

Brytyjczykami dowodził mjr William Douglas Cooper. Lotom Polaków i Anglików przyglądał się także attache Wielkiej Brytanii, płk Nigel Philips.

Eurofighter Typhoon „Tajfun” to jednomiejscowy myśliwiec wielozadaniowy. Przeznaczony jest do walk powietrznych i atakowania spoza zasięgu wzroku oraz do ataków naziemnych. Z Eurofighterów korzystają m.in. siły powietrzne: Wielkiej Brytanii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii i Austrii.

MKS

autor zdjęć: st. kpr. Paweł Zieliński

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1367159460
Falcon nie wiem co bierzesz ale szybko przestań tego zażywać bo wywołuje to nieodwracalne spustoszenie i odloty na poziomie Pakistańskich F-16 i żadne liftingi Ci nie pomogą
05-51-33-AB
~Falcon
1366989960
Nie za bardzo wiem czym mogliby zmieść nasze F-16 ze wschodu...Póki co ,to Jastrzębie biją na głowę rosyjskie, a tym bardziej białoruskie MiGi-29 czy Su -27, których grubo ponad 90% albo nie nadaje się do latania, albo nie przechodziła od końca lat 80-tych żadnej modernizacji.Warto przypomnieć też o niedawnych symulowanych walkach między brytyjskimi Typhoon'ami, a pakistańskimi F-16(po liftingu), w których to oficjalnie Pakistańczycy byli górą.
14-B1-85-81
~druid
1366986540
@~goltar Tylko, że małe są szanse, że nasze migi będą musiały stawić czoło eurofighterom. Na wschodnie zaś samoloty typu Su 24, Su 25, Tu 22 są wystarczająco dobre.
D7-27-FC-9D
~goltar
1366904160
Ponad 70 lat od wybuchu II WŚ, a jakby nic się nie zmieniło... jak Spitfire vs PZL.24... czasami, przypadkiem remis... Gdyby walki były na większych odległościach nawet remisów by nie było. MiGi-29 fajnie wyglądają na pokazach, ale na współczesnym polu walki ich wartość jest już niestety niewielka.
CC-6B-46-D0
~GJ
1366900860
Wreszcie świetna wiadomość choć skąpa, ale z której wynika kilka informacji a konkretnie takie że Migi choć wiekowe jeszcze się liczą a nasi piloci potrafią z nich coś wycisnąć.Kolejna informacja to taka że Migi Malborskie nie są przewidziane do modernizacji a podana niedawno informacja o możliwym zakupie eskadry EF pozwala mi myśleć o jej dyslokacji - Malbork, ale to są moje skromne przemyślenia.
BB-16-62-46

Zmiany emerytalne dla żołnierzy
 
Historia Liberatora wyjaśniona
Z maratonu programowania do wojska
Cienka niebieska linia
Pylon dla śmigłowca Black Hawk
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Polskie firmy na targach w Londynie
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Nowa misja i nowy sprzęt
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Jedna misja, jeden zespół
Walka i dyplomacja
Szer. rez. Szymon Sajnok na podium w Madrycie
Iranian Chess Game
Śląskie sceny z życia
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Sprawdzają Brutusa
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Umarły dla świata
Rozpoczynamy nową erę
Oko na Europę
Dead to the World
Modernizacja Sokołów
Thin Blue Line
A Torn Subcontinent
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
GROM Challenge
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Modernizacja starów 266
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Stalin czekał i kalkulował
Selekcja w pigułce
Terytorialsi na wysokościach
Agresja sowieckiego kolosa
Festiwal Orkiestr w Mundurach
Głos (z) płonącej Warszawy
Nowy wiceminister w MON
Irańskie szachy
Pamięć o tragedii
Samochód do desantowania
Wojsko wraca do Łomży
Rok Żelaznej Dywizji
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Defendery 2019 – część 4
W Indiach mieli swój drugi dom
Polska nie pozostanie osamotniona
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Klasy wojskowe po nowemu
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Chorwacki test polskich kadetów
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Stulecie 16 Dywizji Zmechanizowanej
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Defendery 2019 – część 3

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO