moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Studenci Szkoły Orląt nagrodzeni w USA

Napędzana elektrycznie „Czajka” to samolot w klasie micro – waży mniej więcej tyle co pomarańcza. Za to „Łoś” uniesie 14 kilogramów. Modele skonstruowane przez studentów z dęblińskiej Szkoły Orląt zajęły drugie i piąte miejsce na AeroDesign – światowej rangi zawodach modelarskich w Stanach Zjednoczonych.


Konkurs w Kalifornii zorganizowało Stowarzyszenie Inżynierów Transportu Society of Automotive Engineers i firma Lockheed Martin. Do rywalizacji stanęli konstruktorzy z 37 krajów, wśród nich studenci z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.  Trzech adeptów lotnictwa i kosmonautyki na zawody przygotowało projekty dwóch modeli tzw. samolotów udźwigowych.

– To takie modele, które są sterowane drogą radiową, nie tylko uniosą się w powietrze, ale zrobią to z dodatkowym obciążeniem, kilkakrotnie przewyższającym wagę samego samolotu – wyjaśnia płk Adam Witoszka, opiekun Naukowego Koła Młodych Konstruktorów, do którego należą studenci.

Budowa „Łosia” i „Lapwing-Czajki” zajęła im niemal trzy miesiące. – Ten pierwszy to płatowiec napędzany silnikiem spalinowym, model klasy regular, który waży niecałe 4,5 kg i może podnieść 14 kilogramów. Drugi waży niecałe 380 gramów i jest modelem micro wyposażonym w silnik elektryczny – opowiada Wojciech Lorenc, jeden z  konstruktorów.

Podczas pierwszej konkurencji – prezentacji samych modeli Polacy wypadli bardzo dobrze. – Choć obawialiśmy się drobiazgowych, technicznych pytań, bo sędziami byli emerytowani pracownicy Boeinga czy Lockheed Martina – przyznaje Lorenc.

Ale studenci szczegółowo omówili parametry techniczne samolotów, a także etapy projektowania i budowy skorupy, skrzydeł i w końcu całych modeli. To ważne, ponieważ podczas zawodów oceniane były nie tylko same modele. – Liczyła się zgodność ich wykonania z raportem technicznym i regulaminem zawodów, a przede wszystkim odbyte przez nie loty – mówi Paweł Mietecki z dęblińskiej drużyny.

– W ramach prezentacji musieliśmy też w trzy minuty przygotować samolot do lotu. Nam zajęło to jedną minutę i szesnaście sekund. Zrobiliśmy na sędziach naprawdę dobre wrażenie – mówi Krzysztof Figur, konstruktor.  Równie dobry wynik osiągnęli studenci, gdy model już po prezentacji  trzeba było spakować. Choć mieli na to aż dwie minuty, im wystarczyło 57 sekund.

Jednak największym wyzwaniem były loty samolotów z obciążeniem, które sukcesywnie zwiększano. Podczas konkursu „Łoś” i „Lapwing-Czajka” wystartowały w ośmiu konkurencjach. W ostatniej micro został obciążony 1700-gramowym balastem, regular zaś uniósł aż 14,5 kilograma. – To ciężar, który według naszego raportu model powinien unieść. Dzięki temu zdobyliśmy dodatkowe punkty – mówi Paweł Mietecki. 

Jednak loty modeli rzadko odbywają się bez usterek. – To bardzo widowiskowy etap konkursu, ale też najtrudniejszy. Gdy model jest w powietrzu, jego pilot na ziemi musi działać bardzo precyzyjnie. Zbyt szybkie podejście do lądowania może zakończyć się uszkodzeniem samolotu i zgubieniem np. jakiejś części. Wtedy ten lot nie zostanie zaliczony – opowiada Wojciech Lorenc.

Niemal każda ekipa startująca w AeroDesign popełniła jakiś błąd.  – Nam podczas lądowania regulara z 10-kilogramowym obciążeniem spadła opona koła. Sędziowie nie zaliczyli tego lotu. Byliśmy źli, ale przed kolejnym lotem zabezpieczyliśmy wszystkie koła, żeby uniknąć podobnego wypadku – mówi Wojciech Lorenc. Jeden lot  nie powiódł się także mniejszemu modelowi Polaków. – Gdy micro był już tuż nad ziemią, odkleił się kawałek taśmy ze skrzydła – tłumaczy Krzysiek Figur.

Mimo drobnych kłopotów Polacy za oceanem odnieśli sukces. Dęblińska ekipa zdobyła dwa drugie miejsca w klasie micro: za zgodność lotów z parametrami wpisanymi do raportu oraz za stosunek podniesionej masy do ciężaru modelu. Miejsce piąte i szóste w klasie regular studenci zajęli również dzięki ciężarowi podniesionemu przez samolot oraz w punktacji ogólnej. – Występ w Kalifornii to jak dotąd nasze największe osiągnięcie. To znak, że praca włożona w budowę modeli nie poszła na marne – ocenia Paweł Mietecki.

Ale nie tylko wysokie lokaty cieszą członków Naukowego Koła Młodych Konstruktorów. – Oba modele były lepsze niż te z ubiegłego roku. Zdobyliśmy nowe doświadczenia i mamy już pomysły na budowę następnych modeli samolotów – mówi Wojciech Lorenc. Studenci chcą poprawić ich aerodynamikę, zmniejszyć masę, a do budowy samolotów wykorzystać nowe materiały konstrukcyjne.

 

 

PG

autor zdjęć: Wojciech Lorenc, Monika Kowalczy

dodaj komentarz

komentarze


Polska pomoże Ukrainie walczyć z PTSD
 
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Wyzwania polskiej fotoniki
Wołyńskie lwie serca
Korpus podoficerów – tu zajdą zmiany
GROM na kursie działań specjalnych
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Sojusznicza współpraca terytorialsów
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Unwanted Treaty
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Tyraliera terytorialsów
Doktorant WAT stypendystą Fulbrighta
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Ludzie niebezpiecznej profesji
Studenci w kryzysie
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Symbol zaklęty w dacie
Spielberg’s Stars
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
Klasy wojskowe po nowemu
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Thin Blue Line
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Razem się szkolą, razem walczą
Trudna droga
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Awanse generalskie dla dziewięciu oficerów
Muzeum w Żaganiu pomaga Spielbergowi
Wojsko wchodzi w kadr
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Obrona bez polityki
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Reserves Win Wars
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Czwarty rozbiór
Mroczne serce okupowanej Europy
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Nowa spółka lotnicza PGZ
Weterani w Żelaznej Dywizji
PESCO z polskim projektem
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Geopolityka i nowoczesne technologie dla armii
Plan modernizacji marynarki wojennej
„Niepodległą mamy we krwi” – czas na podsumowanie
T-72 strzelają na poligonie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO