moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Euro Hawk skończył się skandalem

Program Euro Hawk był jednym z największych programów zbrojeniowych RFN ostatnich lat i jednym ze sztandarowych przykładów niemiecko-amerykańskiej współpracy zbrojeniowej. W ramach programu, którego koszty szacowano na około 1,3 mld euro, RFN miała zakupić łącznie pięć bezzałogowych samolotów. O tym, że niemiecki rząd właśnie zrezygnował z jego realizacji, pisze Justyna Gotkowska, analityk Ośrodka Studiów Wschodnich.

Euro Hawk miał być przeznaczony do prowadzenia rozpoznania radioelektronicznego SIGINT oraz używany jako bezzałogowy system klasy HALE (high alltitude long-endurance). Pułap lotu miał wynosić do 18 km (powyżej pułapu lotów pasażerskich), a czas jego trwania – do około 30 godzin. Program Euro Hawk został zapoczątkowany w 2001 roku przez rząd SPD (Zieloni). (…)

Euro Hawk zbudowano według konstrukcji bezzałogowego samolotu Global Hawk RQ-4B Block 20 amerykańskiej firmy Northrop Grumman. Samoloty typu Euro/Global Hawk (długość 14,5 m, rozpiętość skrzydeł 40 m) są obecnie jednymi z największych wojskowych samolotów bezzałogowych na świecie.

Global Hawk RQ-4B Block 20 został dostosowany do wymagań niemieckich wojsk lądowych i wyposażony w urządzenia SIGINT niemieckiej firmy Cassidian, spółki (córki) EADS. Dotychczasowe koszty wykonania prototypu wraz z urządzeniami SIGINT, testów prowadzonych od lipca 2011 roku i dostosowania bazy wojskowej w Jagel na potrzeb programu wyniosły prawdopodobnie około 600–800 mln euro (niektóre szacunki mówią nawet o 1 mld euro).

W połowie maja niemieckie Ministerstwo Obrony poinformowało o całkowitej rezygnacji z programu Euro Hawk, to jest z zakupu pozostałych czterech samolotów bezzałogowych i z wykorzystania operacyjnego prototypu. Jako powód podano duże trudności oraz dodatkowe ogromne koszty (500–600 mln euro) związane z procedurą dopuszczenia samolotu do użytkowania w kontrolowanej przestrzeni powietrznej RFN poza ściśle określonymi jej częściami. (…) Według informacji prasowych w grę wchodziły prawdopodobnie również techniczne problemy prototypu, dotyczące łączności samolotu z naziemną stacją kierowania. Ponadto niechęć amerykańskiej firmy do przekazywania wrażliwych danych technologicznych oraz brak automatycznego systemu antykolizyjnego.

Rezygnacja z programu Euro Hawk z powodu trudności z dopuszczeniem do ruchu lotniczego jest jednym z największych skandali ostatnich lat w dziedzinie zamówień uzbrojenia i sprzętu wojskowego w RFN. Dotyczy to zarówno poniesionych kosztów, jak i procedur oraz prowadzenia programu przez niemieckie Ministerstwo Obrony. Po pierwsze, resort obrony poniósł ogromne koszty na zbudowanie prototypu, prawdopodobnie bez możliwości odzyskania nawet części pieniędzy ze względu na zapisy umowy z konsorcjum Euro Hawk (firm Northrop Grumman i Cassidian). Ponadto, chcąc wykorzystać opracowane dla programu urządzenia rozpoznania radioelektronicznego SIGINT, musi nabyć nowe platformy (najprawdopodobniej samoloty załogowe). Po drugie, informacje o możliwych problemach z dopuszczeniem do użytkowania w kontrolowanej przestrzeni powietrznej samolotów Euro Hawk były prawdopodobnie znane jeszcze przed podpisaniem umowy o rozwijaniu prototypu, a przynajmniej od 2011 roku. Programu jednak nie przerwano, nie zmieniono również umowy z konsorcjum. Po trzecie, ze względu na jej postanowienia, gwarantujące amerykańskiej firmie zasadę nieprzekazywania informacji podmiotom trzecim, resort obrony nie dopuszczał Federalnej Izby Obrachunkowej (Bundesrechnungshof, odpowiednik polskiego NIK) do części dokumentacji. Tym samym uniemożliwił finansową kontrolę programu, co jest sprzeczne z niemieckim prawem. (…)

W konsekwencji afery niemieccy politycy zajmujący się kwestiami wojskowymi zarówno z opozycji (SPD, Zieloni), jak i z koalicji rządzącej (FDP) domagają się obecnie przerwania finansowania wszystkich programów samolotów bezzałogowych.

* * * * *

Niemiecki resort obrony ogłosił 14 maja, że rezygnuje z planowanego zakupu samolotów bezzałogowych typu Euro Hawk. Powodem rezygnacji okazały się trudności oraz duże koszty związane z dopuszczeniem systemu do ruchu lotniczego w RFN i Europie. Rezygnacja z jednego z największych niemieckich programów zbrojeniowych stała się bezprecedensowym skandalem w dziedzinie zamówień uzbrojenia i sprzętu wojskowego w RFN. Afera może także mieć negatywne konsekwencje dla jednego z najważniejszych programów NATO – Sojuszniczej Obserwacji Obiektów Naziemnych z Powietrza (AGS). Może bowiem oznaczać kolejne opóźnienia w jego realizacji oraz wzrost kosztów związany z dostosowaniem zamówionego systemu do nowych regulacji europejskich.


Pełna wersja tekstu została opublikowana na stronach Ośrodka Studiów Wschodnich.



Justyna Gotkowska
Ekspert Ośrodka Studiów Wschodnich im. Marka Karpia

dodaj komentarz

komentarze


Głosuj na wojskowego sportowca roku
 
Klasy wojskowe po nowemu
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
Klucz do dobrych relacji
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Dzień Podchorążego w rocznicę wybuchu powstania
Dołącz do zawodowców
Nowe maszyny w LAW
Nowe laboratorium WAT
Minister Błaszczak nadal szefem resortu obrony
Holownik „Semko” stanął na wodzie
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Odwiedź wrocławską AWL
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Ostre strzelanie artylerzystów
Trudna droga
Z archiwum „Szarego”
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Szanse i zagrożenia rodzimej radiolokacji
Ludzie niebezpiecznej profesji
Unwanted Treaty
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Kto zostawia ślady w sieci
Na ASzWoj ruszyły studia generalskie
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Volhynian Lion Hearts
... że moja ofiara nie pójdzie na marne
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Wrocław czeka na Amerykanów
Kontenery dla Wisły
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Obrona bez polityki
Razem się szkolą, razem walczą
Gorące obrady NATO w Londynie
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Szwedzki baypass przed „Orką”
Thin Blue Line
T-72 strzelają na poligonie
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
MON dofinansowuje budowę kolejnych strzelnic
Listopad, czas walki. „Za wolność naszą i waszą”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO