moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe pojazdy dla saperów

Koniec z przewożeniem niewypałów i niewybuchów wysłużonymi Honkerami. Patrole rozminowania z całego kraju otrzymają Topole-S, nowe samochody do przewozu zardzewiałej śmierci. Pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Umowa jest warta 49 milionów złotych.

 

Saperzy z trzydziestu dziewięciu patroli rozminowania z całego kraju oraz dwóch grup nurków minerów do transportu powojennych min, bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich lub granatów używają albo leciwych Starów i Jelczy, jeśli niewypał jest duży, albo specjalnie zmodyfikowanych Honkerów, jeśli znalezisko jest mniejsze. Nie ukrywają, że zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku, transport jest ekstremalnie niebezpieczny. Powodem jest to, że ani Jelcze i Stary, ani Honkery, nie zostały konstrukcyjnie przygotowane do tych zadań. Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o podpisaniu kontraktu na pojazdy saperskie Topola-S, które mają zastąpić wysłużone Honkery.

Topola-S to przebudowany samochód Iveco, wyposażony między innymi w specjalistyczny pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować na poligon nie tylko mniejsze znaleziska, na przykład granaty czy miny, ale również pojedyncze większe niewypały i niewybuchy. Saperzy z 14 Patrolu Rozminowania z Inowrocławia, którzy przez kilka miesięcy testowali Topole-S, podkreślają, że będą się one dobrze sprawdzać podczas służby.

– Nieraz bardziej martwiłem się tym, jak będzie wyglądała nasza droga na poligon, niż o samo podjęcie niewypału z ziemi – mówi chorąży Radosław Balmowski, dowódca 14 Patrolu Rozminowania. – Po testach wiemy, jak dobrze mieć pojazd, którym można bezpiecznie przewieźć niewypały i niewybuchy. Teraz podobny komfort i bezpieczeństwo zyskają wszyscy nasi koledzy z patroli rozminowania – podkreśla chorąży.

Topole-S mogą przewieźć sześcioosobowy patrol rozminowania. Są wyposażone w pojemnik przeciwodłamkowy i w wysokiej klasy kombinezon saperski. Umowa z producentem Topoli-S, firmą AMZ Kutno, jest warta 49 milionów złotych. Przewiduje ona, że pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Kolejnych dwadzieścia pięć ma zostać przekazanych w następnym.

W kwietniu armia zamówiła już czterdzieści pięć Topoli-P, czyli specjalnych przyczep do przewozu dużych niewypałów. Ich koszt to dwadzieścia milionów złotych. Pierwsza partia przyczep – 22 sztuki, zostanie dostarczona do jednostek jeszcze w tym roku. Druga, 23 sztuki, w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~FIM
1372983480
Projekty saperskie zgodnie z nomenklaturą I.U. mają nazwy hmm.. dendrologiczne... Np. sumak czy topola lub choćby, dajmy na to, wierzba... Nic dziwnego dla zorientowanych. ;-)
71-A1-EF-50
~kroton
1372776600
fantastyczny sprzęt!!!!!! i piszę to bez żadnej ironii!!! w końcu w Polskiej Armii ruszyły przetargi i zakupy nowego sprzętu. oby tak dalej
04-12-8A-BF

Polacy świętowali niepodległość
 
Najwyższy skok w tandemie
ORP „Ślązak” gotowy do służby
Plan modernizacji marynarki wojennej
Niechciany traktat
101 lat Niepodległej!
Wojsko na Biegu Niepodległości
Ministrowie obrony NATO o sytuacji w Syrii
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
Awanse na 11 listopada
Wierny Polsce
Sukces wojskowych lekarzy z Wrocławia
Nowi generałowie Wojska Polskiego
68W Means Lifesaver
Spotkajmy się na piknikach „Służymy Niepodległej”
Polscy weterani pobiegli w Maratonie Piechoty Morskiej
Jani, Miraculously Saved
Cybersec’19
Plan modernizacji technicznej – lotnictwo
Wojny wygrywa rezerwa
Symbol zaklęty w dacie
Mroczne serce okupowanej Europy
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Wołyńskie lwie serca
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Mariusz Błaszczak prawdopodobnie pozostanie na czele MON
Plany modernizacji wojsk lądowych, część III
Runda jesienna ligi piłkarskiej zakończona
Nowa spółka lotnicza PGZ
O służbach specjalnych na ASzWoj
Sukces polskich żołnierzy na igrzyskach w Wuhan
LITPOLUKRBRIG na Rapid Trident
Logistycy w akcji
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Klasy wojskowe po nowemu
GROM na kursie działań specjalnych
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
W Brukseli o sytuacji w Syrii i na wschodniej flance NATO
Złoto i srebro maratończyków na zakończenie igrzysk
Tyraliera terytorialsów
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Polscy lekkoatleci pokazali moc
Pogrzeb generała Ścibiora
Black Jack ściąga do Polski
Codziennie składamy legunom raport
Nowy wiceminister w MON
Thin Blue Line
Wielonarodowy Korpus ćwiczył dowodzenie
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
Żołnierze w drodze na misję w Libanie
Razem się szkolą, razem walczą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO