moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowe pojazdy dla saperów

Koniec z przewożeniem niewypałów i niewybuchów wysłużonymi Honkerami. Patrole rozminowania z całego kraju otrzymają Topole-S, nowe samochody do przewozu zardzewiałej śmierci. Pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Umowa jest warta 49 milionów złotych.

 

Saperzy z trzydziestu dziewięciu patroli rozminowania z całego kraju oraz dwóch grup nurków minerów do transportu powojennych min, bomb lotniczych, pocisków artyleryjskich lub granatów używają albo leciwych Starów i Jelczy, jeśli niewypał jest duży, albo specjalnie zmodyfikowanych Honkerów, jeśli znalezisko jest mniejsze. Nie ukrywają, że zarówno w jednym, jak i w drugim wypadku, transport jest ekstremalnie niebezpieczny. Powodem jest to, że ani Jelcze i Stary, ani Honkery, nie zostały konstrukcyjnie przygotowane do tych zadań. Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował o podpisaniu kontraktu na pojazdy saperskie Topola-S, które mają zastąpić wysłużone Honkery.

Topola-S to przebudowany samochód Iveco, wyposażony między innymi w specjalistyczny pojemnik przeciwwybuchowy, w którym można przetransportować na poligon nie tylko mniejsze znaleziska, na przykład granaty czy miny, ale również pojedyncze większe niewypały i niewybuchy. Saperzy z 14 Patrolu Rozminowania z Inowrocławia, którzy przez kilka miesięcy testowali Topole-S, podkreślają, że będą się one dobrze sprawdzać podczas służby.

REKLAMA

– Nieraz bardziej martwiłem się tym, jak będzie wyglądała nasza droga na poligon, niż o samo podjęcie niewypału z ziemi – mówi chorąży Radosław Balmowski, dowódca 14 Patrolu Rozminowania. – Po testach wiemy, jak dobrze mieć pojazd, którym można bezpiecznie przewieźć niewypały i niewybuchy. Teraz podobny komfort i bezpieczeństwo zyskają wszyscy nasi koledzy z patroli rozminowania – podkreśla chorąży.

Topole-S mogą przewieźć sześcioosobowy patrol rozminowania. Są wyposażone w pojemnik przeciwodłamkowy i w wysokiej klasy kombinezon saperski. Umowa z producentem Topoli-S, firmą AMZ Kutno, jest warta 49 milionów złotych. Przewiduje ona, że pierwszych piętnaście pojazdów trafi do armii jeszcze w tym roku. Kolejnych dwadzieścia pięć ma zostać przekazanych w następnym.

W kwietniu armia zamówiła już czterdzieści pięć Topoli-P, czyli specjalnych przyczep do przewozu dużych niewypałów. Ich koszt to dwadzieścia milionów złotych. Pierwsza partia przyczep – 22 sztuki, zostanie dostarczona do jednostek jeszcze w tym roku. Druga, 23 sztuki, w przyszłym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~FIM
1372983480
Projekty saperskie zgodnie z nomenklaturą I.U. mają nazwy hmm.. dendrologiczne... Np. sumak czy topola lub choćby, dajmy na to, wierzba... Nic dziwnego dla zorientowanych. ;-)
71-A1-EF-50
~kroton
1372776600
fantastyczny sprzęt!!!!!! i piszę to bez żadnej ironii!!! w końcu w Polskiej Armii ruszyły przetargi i zakupy nowego sprzętu. oby tak dalej
04-12-8A-BF

Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
 
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Prezydent Andrzej Duda w Białym Domu
„Defender” – pracowity poligon saperów
Z misji żołnierze wrócili z koronawirusem
Groty z granatnikiem
Kawalerowie Orderu Krzyża Wojskowego, wystąp!
Wyjątkowy CWIX
Response to Emergency
Nowe karabinki dla specjalsów
Poprady dla zawiszaków
Ofensywa Tuchaczewskiego
Wojskowi chemicy na „Defenderze”
Ubiory ochronne z Maskpolu
Most do współpracy
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Terytorialsi nie stracą dodatku
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Laserowa artyleria US Army
Szef MON w Żelaznej Dywizji
Na WAT o cyberbezpieczeństwie
Żołnierze usuwają skutki powodzi
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
Kawalerzyści na Jeziorze Solińskim
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
16 sekund Liberatora
Amerykanie odmładzają F-16
Powstaną kolejne strzelnice
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Zagłosuj na „Wydarzenie historyczne roku”
Z menażką na wakacje
Diagilewo – ostatnia bitwa AK
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Byli specjalsi mogą wracać do służby
Prezydent Duda jedzie do USA
Amerykanie zredukują swój kontyngent w Niemczech
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
„Karakal ’20”: wyzwanie w Nowej Dębie
Na misjach święta inne niż zwykle
Informacja Prasowa
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Wojsko przeciw wirusowi
Monte Cassino. Aby dobrze wyryć w pamięci
Online z mistrzami sportu
Na legionowskim szpitalu zatknięto wiechę!
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Podchorążowie szkolą się na ORP „Iskra”
Testament Polski Walczącej
Współzawodnictwo rozwija
Polskie porty bardziej otwarte
Prezydent z wizytą w Drawsku
Fordy, a nie Nissany
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Kajmany na gąsienicach
F-16 kończą misję w Estonii
Ogromne zainteresowanie Soną
Kim przekracza granice
Weterani w pasiece
Wyzwania polskiej prezydencji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO