moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wozy „zobaczą” każdą przeszkodę

Armia zamierza kupić kilkadziesiąt kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego. Poza przyrządami do rozpoznania skażeń, urządzeniami optoelektronicznymi, wykrywaczami min, pojazdy mają być też wyposażone w sprzęt do rozpoznania terenu: dróg, przeszkód wodnych, mostów.

Na polu walki drużyny rozpoznania inżynieryjnego odpowiadają za bezpieczne pokonywanie przez poddziały zmechanizowane i pancerne przeszkód wodnych: jezior, rzek, kanałów oraz przeszkód inżynieryjnych, w tym pól minowych.

Polskie pododdziały rozpoznania inżynieryjnego (w jednostkach inżynieryjnych, w zmechanizowanych i pancernych brygadach) przewożą specjalistyczne wyposażenie – w tym wykrywacze min, sprzęt radiolokacyjny i hydrograficzny do badania dna, w transporterach rozpoznania inżynieryjnego, zbudowanych na bazie gąsienicowych pojazdów MTLB. Pojazdy te wyprodukowano pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Ponieważ do tych poradzieckich wozów już coraz trudniej o części zamienne, a ich stan techniczny się pogarsza, nasze wojsko od dłuższego czasu szuka nowego pojazdu rozpoznawczego dla saperów.

Kilka lat temu w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu, przy udziale Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej z Wrocławia, powstał prototypowy kołowy transporter rozpoznania inżynieryjnego o kryptonimie Tuja. Wóz ten niestety nie został wówczas zamówiony przez armię. Teraz MON wraca do tego projektu.

Kilka dni temu Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił firmy zainteresowane dostarczeniem wojsku kołowych transporterów rozpoznania inżynieryjnego do dialogu technicznego.

– Dialog jest prowadzony w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej i ma pomóc nam opracować dokumenty, w tym wymagania techniczne, niezbędne do ogłoszenia przetargu – wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając – Do dialogu może się zgłosić każda firma, która uważa, że ma interesujące nas produkty. Nie oznacza to jednak, że do rozmów zaprosimy wszystkich – podkreśla rzeczniczka.

Zainteresowane firmy otrzymają wstępne wymagania do dialogu technicznego (WWDT), w których określono, w jakie podsystemy powinien być wyposażony pojazd. MON oczekuje m.in. aby wóz poza systemem ostrzegania o skażeniach chemicznych i promieniotwórczych dysponował urządzeniami do rozpoznania terenu: w tym dróg, przeszkód wodnych, mostów. Ma mieć też głowicę optoelektroniczną, sprzęt do rozpoznania zapór minowych, zestawy do oceny jakości wody oraz przyrządy do pomiaru cieków wodnych.

Jeśli chodzi o konstrukcję pojazdu, powinien posiadać opancerzenie poziomu I według normy STANAG 4569, które można zwiększyć, po zamontowaniu dodatkowego pancerza, do ochrony poziomu 2 lub 3 normy STANAG 4569.

Dla wozu, który nie ma być szerszy niż trzy metry i wyższy niż cztery metry, bezwzględnym wymogiem jest zdolność do pływania. Poza tym ma być uzbrojony w bezzałogową wieżę z karabinem maszynowym 12,7 milimetrów WKM-B lub NSW-T.

Na zgłoszenia od firm zainteresowanych udziałem w dialogu technicznym IU MON czeka do końca lutego. Rozmowy z firmami powinny się rozpocząć w połowie marca.

Ile KTRI może potrzebować nasza armia? Jeżeli pojazdy mają trafić zarówno do jednostek inżynieryjnych, jak i do brygad pancernych i zmechanizowanych, ewentualne zamówienie może dotyczyć około pięćdziesięciu wozów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Łukasz Kermel

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392884820
Dałoby się wstawić w hipcia to samo co ma 9A331 Tor-M2 ?
39-FF-C3-6D

Odstraszanie i obrona
 
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zmiany w dodatkach stażowych
Szpej na miarę potrzeb
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Jeśli nie Jastrząb, to…
Głos z katyńskich mogił
Ogień w podziemiu
Optyka dla żołnierzy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Mundury w linii... produkcyjnej
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
V Korpus z nowym dowódcą
Wojsko inwestuje w Limanowej
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w świętym mieście, część druga
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
Święto wojskowego sportu
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Przygotowania czas zacząć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Jak wyszkolić pilota F-16?
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Rakiety dla Jastrzębi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Zbrodnia made in ZSRS
Sprawa katyńska à la española
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Ramię w ramię z aliantami
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ocalały z transportu do Katynia
Kurs z dzwonem
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Prawda o zbrodni katyńskiej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO