moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwce czekają na przeprowadzkę

Cztery samoloty służyły niegdyś w 28 Słupskim Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Dziś stoją na zamkniętym terenie lotniska w Redzikowie, na którym ma powstać amerykańska baza. Miłośnicy lotnictwa chcą, aby maszyny cieszyły oczy mieszkańców. Odnowili je i planują przenieść na teren pobliskiego osiedla. Brakuje im jednak na to pieniędzy.


– Boimy się, że wraz z intensyfikacją prac w ramach programu „tarczy antyrakietowej” samoloty mogą zostać bezpowrotnie stracone lub zniszczone – tłumaczy płk rez. pil. Franciszek Klimczuk, prezes Stowarzyszenia Przyjaciół 28 Słupskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Jak dodaje, myśliwce Lim-5, MiG-19PM, MiG-21PF i MiG-23M używane niegdyś przez stacjonujący na lotnisku w Redzikowie koło Słupska 28 Pułk pozostały tam jako pomniki.

Teraz na tym terenie ma powstać amerykańska baza systemu obrony przeciwrakietowej. – Teren lotniska jest ogrodzony i nikt postronny nie ma dostępu do zabytkowych MiG-ów. Nie można ich obejrzeć ani zrobić im zdjęcia – wyjaśnia prezes. Dlatego opiekujące się maszynami stowarzyszenie, skupiające m.in. byłych pilotów i pracowników jednostki, chce przenieść je na teren pobliskiego osiedla.

– Byłyby atrakcją dla wszystkich oraz pamiątką przypominającą najlepsze lata słupskiego lotnictwa wojskowego – argumentuje płk Klimczuk. Jak dodaje, jest wśród nich prawdziwa perełka, czyli jeden z trzech zachowanych w Polsce MiG-ów-19. Pozostałe dwa stoją w Muzeum Lotnictwa w Krakowie i poznańskiej 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Choć najstarsza z maszyn ma ok. 60 lat, wszystkie są w doskonałym stanie. W zeszłym roku zostały oczyszczone, odnowione i odmalowane przez członków stowarzyszenia. Teraz zabytkowe maszyny mają trafić na gminną działkę w pobliżu dawnego wojskowego osiedla. Pomiędzy nimi zostanie ulokowany stojący obecnie przed budynkiem dawnego dowództwa pułku obelisk poświęcony 19 pilotom jednostki, którzy zginęli podczas lotów.

Stowarzyszenie ma już wszystkie niezbędne zezwolenia budowlane. Trwają teraz prace porządkowe na działce. – Oczyszczamy teren, przygotowujemy cokoły, na których mają stanąć samoloty. Jedno stanowisko jest już gotowe – wylicza Wacław Łutowicz, wiceprezes stowarzyszenia.

Żeby zmniejszyć koszty przedsięwzięcia, większość prac związanych z przeniesieniem maszyn wykonują sami członkowie. Nie są jednak w stanie zapłacić za transport i wszystkie materiały, dlatego zaczęli zbiórkę pieniędzy na ten cel. Jak wylicza prezes Klimczuk, potrzebne jest ok. 10 tys. zł na wynajęcie dźwigu i lawety do przewiezienia samolotów oraz 5 tys. zł na dokończenie betonowych cokołów i montaż oświetlenia z monitoringiem. – Chcemy przenieść samoloty w czerwcu. Przez wakacje trwałyby prace montażowe i porządkowe, a uroczyste przecięcie wstęgi planujemy na 17 września, w 62. rocznicę utworzenia pułku w Redzikowie – mówi Wacław Łutowicz.

Pasjonaci liczą na wsparcie lokalnych przedsiębiorców, miłośników lotnictwa, mieszkańców i byłych osób służących w 28 Pułku. Chętni do wsparcia projektu znajdą niezbędne informacje na stronie stowarzyszenia: 28splm.webt.pl.

***
28 Pułk Lotnictwa Myśliwskiego został sformowany w Redzikowie w 1951 r., a rozwiązano go w związku z reformą armii 31 grudnia 2000 r. W pułku służył m.in. jako dowódca eskadry polski kosmonauta Mirosław Hermaszewski. Jednostka traktowana była jako jedna z najważniejszych w kraju i wyposażana w nowy sprzęt. W 1956 r. w jej wyposażeniu pojawiły się produkowane w Polsce radzieckie myśliwce MiG-17, nazwane Lim-5. Trzy lata później wprowadzono MiG-i-19, pierwsze w Polsce myśliwce o ponaddźwiękowej prędkości. Natomiast w 1973 r. do pułku trafiły MiG-i-21, wówczas podstawowy samolot myśliwski w Polsce. Sześć lat później zaczęły je zastępować nowoczesne w tamtych czasach wielozadaniowe MiG-i-23. W Polsce służyły 42 maszyny tego typu, wszystkie w Redzikowie.

AD

autor zdjęć: Wacław Łutowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1396800120
podobny do Su-22.
39-FF-C3-6D

Głos z katyńskich mogił
 
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Święto stołecznego garnizonu
Optyka dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
V Korpus z nowym dowódcą
NATO na północnym szlaku
Prawda o zbrodni katyńskiej
Zachować właściwą kolejność działań
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kadisz za bohaterów
Rakiety dla Jastrzębi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Sprawa katyńska à la española
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Mundury w linii... produkcyjnej
Strażacy ruszają do akcji
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Zbrodnia made in ZSRS
Na straży wschodniej flanki NATO
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Szarża „Dragona”
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Szpej na miarę potrzeb
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Odstraszanie i obrona
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Przygotowania czas zacząć
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Ocalały z transportu do Katynia
Ramię w ramię z aliantami
NATO on Northern Track
Sandhurst: końcowe odliczanie
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, część druga
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wojna w świętym mieście, epilog
Barwy walki
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kolejne FlyEle dla wojska
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO