moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Herculesy z USA znów w Powidzu

Kilkudziesięciu lotników i trzy samoloty transportowe ze Stanów Zjednoczonych przyleciało na ćwiczenia do Polski. Amerykanie będą szkolić się samodzielnie, ale także z pilotami polskich Herculesów. Będą desantować skoczków i ciężkie zasobniki towarowe, trenować lądowanie i start na nieutwardzonym pasie. To kolejna zmiana Aviation Detachment w Polsce.


Piloci i technicy, którzy przylecieli do Powidza, służą w 182 Skrzydle Lotnictwa Transportowego w Peorii w Illinois. – Polscy piloci doskonale znają tę jednostkę. To właśnie tam szkoliła się część naszych załóg Herculesów – mówi kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu.

Amerykanie przylecieli trzema samolotami C-130 Hercules. To kolejna rotacja pododdziału Aviation Detachment. Wspólne treningi lotników odbywają się co kwartał od lutego 2013 roku. Lotnicy z Illinois zostaną w Polsce do listopada.

Program mają napięty. Będą trenować loty według własnego harmonogramu szkolenia, ale także wspólnie z żołnierzami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Latać będą na terenie całej Polski w dwóch turach, w dzień i w nocy – mówi kpt. Baran. – Jeśli pogoda pozwoli, to piloci z obu państw przećwiczą także lądowanie i start z nieutwardzonego, trawiastego pasa.


Amerykanie zamierzają też współpracować z polskimi spadochroniarzami z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Planowane są zrzuty tzw. tary desantowej. Kontenery ważące blisko 700 kilogramów każdy będą najpewniej zrzucane na Pustynię Błędowską.

– Wspólne szkolenia są dla lotników bardzo ważne. Dzięki nim piloci nawigatorzy, technicy oraz personel służb zabezpieczenia może zdobywać nowe doświadczenia, umiejętności praktyczne i językowe – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych tzw. Aviation Detachment (Av-Det) stacjonuje na stałe w Łasku na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. Tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy – pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Tak wzmocniony komponent stacjonuje w naszym kraju od dwóch tygodni do miesiąca. Amerykanie płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz 31 i 32 Baz Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach i Łasku.

MKS

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Polki pobiegły po srebro!
 
Pytania o europejską tarczę
Polska wiktoria na Monte Cassino
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Ameryka daje wsparcie
Zapraszamy na Festiwal
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Pierwsi na oceanie
Flota Bayraktarów w komplecie
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Pływacy i maratończycy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Armia Andersa w operacji „Honker”
Wojna w świętym mieście, epilog
Rajd ku czci saperów
Układ nerwowy Mieczników
„Pierwsza Drużyna” na start
Wioślarze i triatlonistka na podium
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Więcej hełmów dla żołnierzy
Mobilne dowodzenie
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gry wojenne w szkoleniu
Uwaga, transformacja!
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Krwawa noc pośród puszczy
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bohater odtrącony
NATO on Northern Track
Zmiany w dodatkach stażowych
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Na straży nieba
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
W obronie wschodniej flanki NATO
Abramsy w pętli
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
I zdobyliśmy!
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Serwis K9 w Polsce
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Po przeprawie ruszyli do walki
Wojskowe Oscary przyznane!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO