moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sowiecki samolot znaleziony w bagnie

Ponad 70 lat przeleżał w błotach starorzecza Bzury sowiecki samolot z czasów II wojny światowej. Odnaleźli go pasjonaci ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego „Sakwa”. Najprawdopodobniej w weekend spróbują podnieść wrak. Na razie wydobyli z niego m.in. silnik, radiostację i spadochron.

Samolot wystartował z Płocka. Leciał nisko nad ziemią. W okolicach miejscowości Kamion dostrzegli go niemieccy żołnierze, którzy w popłochu wycofywali się przed Armią Czerwoną. Chwycili za broń. Chwilę później płonąca maszyna pikowała w stronę starorzecza Bzury. Tam roztrzaskała się o lód i utonęła w bagnie. Działo się to na początku 1945 roku.

Silnik uda się uruchomić

O samolocie zagrzebanym w błocie jeden z mieszkańców Kamionu opowiedział Michałowi Antczakowi ze Stowarzyszenia Eksploracyjnego na rzecz Ratowania Zabytków „Sakwa”. – Postanowiliśmy sprawdzić ten sygnał. Wystąpiliśmy o zgodę do właścicieli gruntów, na których miał znajdować się samolot, oraz wojewódzkiego konserwatora zabytków – wspomina Antczak. Załatwianie formalności trwało kilka miesięcy, same poszukiwania – znacznie krócej. – Sprawdziliśmy teren za pomocą wykrywaczy metali. Bardzo szybko udało nam się namierzyć wrak. Spoczywał niemal dokładnie w miejscu, które nam wcześniej wskazano – opowiada Antczak.

Kilka dni temu eksploratorzy z „Sakwy” wspólnie z pracownikami Muzeum Wisły w Wyszogrodzie oraz strażakami z miejscowej OSP odsłonili szczątki maszyny. – Z bagna wydobyliśmy między innymi silnik, części poszycia, radiostację, spadochron i należący do jednego z członków załogi pistolet maszynowy – wylicza Antczak. Część znaleziska najprawdopodobniej pozostanie w Wyszogrodzie. – Ale niektóre eksponaty będziemy chcieli przekazać do wyspecjalizowanej placówki, choćby Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Tak najpewniej zrobimy z silnikiem. Zachował się niemal w idealnym stanie. Po 70 latach jest w nim jeszcze olej i benzyna. Mechanicy, którzy go widzieli, twierdzą, że wystarczy miesiąc pracy, by go ponownie uruchomić – opowiada Zdzisław Leszczyński, dyrektor Muzeum Wisły.

Podczas odsłaniania wraku uczestnicy akcji natrafili też na ludzkie szczątki. – Nie wiemy, do ilu osób należały. Po liczbie pasów w kokpicie możemy wnioskować, że w samolocie znajdowały się trzy osoby – wyjaśnia Leszczyński i dodaje: – Informację na ten temat przesłaliśmy do rosyjskiej ambasady, która zdecyduje o losie szczątków.

Czy to bombowiec Pe-2?

Odkrywcy nie mają jeszcze stuprocentowej pewności, jaki samolot odnaleźli. – Wiele wskazuje jednak na to, że w bagnie spoczywa Pe-2 – mówi Leszczyński. To sowiecki bombowiec nurkujący z czasów II wojny światowej. Został zaprojektowany przez więźniów politycznych z Centralnego Biura Konstrukcyjnego 29. Pracowało ono pod ścisłym nadzorem NKWD. Pe-2 był produkowany w latach 1941–1942. W tym czasie fabryki opuściło blisko 11,5 tysiąca tego typu maszyn. Następcą Pe-2 został używany od 1943 roku Pe-2FT. Co ciekawe, to właśnie bombowiec tego typu rozbił się w 1952 roku w centrum Poznania. W katastrofie zginęło trzech członków załogi oraz sześciu przechodniów i robotników pracujących przy budowie mostu. Wypadek szybko został utajniony. Jego szczegóły na światło dzienne wyszły dopiero kilka lat temu.

Tymczasem historia samolotu znalezionego na Mazowszu będzie miała ciąg dalszy. – Już w weekend spróbujemy wydobyć wrak z bagna. Liczymy na pomoc wojska, strażaków i wolontariuszy, którzy chcieliby zaangażować się w projekt. Rozmowy w tej sprawie prowadzą lokalne władze – informuje Antczak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: OSP Wyszogród

dodaj komentarz

komentarze

~ mławiak48
1506679020
W Mławie w latach 60-tych był rosyjski samolot jako pomnik u harcerzy.Kto go zdemontował.i przywłaszczył wrak?
2B-E1-A1-7E
~nick
1494689880
Nie sowiecki, tylko ruski. Nie róbmy z ruskich mitycznego narodu, którego już nie ma.
D5-D2-92-69

Ogień w podziemiu
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Psiakrew, harmata!
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Jeśli nie Jastrząb, to…
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Animus Fortis, czyli mężny duch
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Głos z katyńskich mogił
Zmiany w dodatkach stażowych
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Sprawa katyńska à la española
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Cena wolności
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Rakiety dla Jastrzębi
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Kurs z dzwonem
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Zbrodnia made in ZSRS
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Hiszpański palimpsest
Na straży wschodniej flanki NATO
Ramię w ramię z aliantami
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
NATO na północnym szlaku
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Weterani i bokser „Master”
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Jak wyszkolić pilota F-16?
Ocalały z transportu do Katynia
Przygotowania czas zacząć
Wojna w świętym mieście, epilog
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w świętym mieście, część druga
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Święto wojskowego sportu
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Optyka dla żołnierzy
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Mundury w linii... produkcyjnej
Zapomniana Legia Cudzoziemska
Wojsko inwestuje w Limanowej
V Korpus z nowym dowódcą
Odstraszanie i obrona
Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO