moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Drugie życie „Kubusia”

„Kubuś”, najstarszy zachowany polski samochód pancerny, został odrestaurowany. Odnowiono jego wnętrze, zmieniono malowanie, a przede wszystkim zamontowano układ hamulcowy i zreperowano silnik, dzięki czemu „Kubuś” może jeździć. Odrestaurowany samochód można było zobaczyć w Warszawie podczas biegu imienia rotmistrza Pileckiego. 


Renowacją „Kubusia” zajęli się Artur Marciniak i Jakub Nowicki, mechanicy z programu Discovery Channel „Retro Reanimacja”. Odrestaurowali już m.in. niemiecki motocykl DKW NZ 250, sowiecki samochód terenowy GAZ 67 Czapajew oraz polskiego „Kubusia”. Efekty swojej pracy na początku września zaprezentowali dziennikarzom, a podczas niedzielnego biegu im. rotmistrza Pileckiego odrestaurowanego „Kubusia” mogli zobaczyć wszyscy zainteresowani. Bieg odbył się 13 września o godzinie 11.45 w parku Kępa Potocka.

Renowacja tego zabytkowego pojazdu nie była łatwym zadaniem, dlatego mechanikom pomagali specjaliści z Muzeum Wojska Polskiego, w którym na co dzień można „Kubusia” oglądać. – Trzeba było działać bardzo ostrożnie, w końcu „Kubuś” to zabytek, perła Muzeum Wojska Polskiego – mówi Andrzej Tułowiecki, rzecznik prasowy Muzeum. 

Remont trwał miesiąc. W tym czasie mechanicy odnowili wnętrze samochodu. Do środka wstawili fotele oraz ławkę dla pasażerów i strzelca. – Została też usunięta farba, którą w latach 60. pokryto wóz. To nie było oryginalne malowanie „Kubusia”, więc teraz, po renowacji, jest bardziej zbliżony do oryginału niż przed remontem – wyjaśnia Wiesław Zajdler, specjalista do spraw sprzętu ciężkiego Muzeum Wojska Polskiego.

Usunięto jeszcze jeden błąd, który popełniono podczas remontu w latach 60. – Zostały usunięte metalowe elementy zabudowy tylnej osi, których w oryginalnym pojeździe nie było – przyznaje Zajdler. Mechanicy z „Retro Reanimacji” wstawili również układ hamulcowy i wyremontowali silnik „Kubusia”. Dzięki temu samochód może sprawnie jeździć.

Niektóre części zostały sprowadzone z zagranicy. Na przykład z Niemiec przywieziono opony w bardzo nietypowym rozmiarze, na Ukrainie kupiono cylindry hamulcowe.

Widzowie będą mogli zobaczyć „Kubusia”i proces jego restaurowania 11 listopada na kanale Discovery Channel. Wtedy zostanie wyemitowany premierowy odcinek nowej serii „Retro Reanimacji” opowiadający o odnawianiu „Kubusia”. Na co dzień samochód można oglądać w Muzeum Wojska Polskiego.

Konstruktorem pojazdu był żołnierz Armii Krajowej Józef Ryszard Fernik. Nazwał go na cześć swojej żony zamordowanej przez żołnierzy Wehrmachtu 4 sierpnia 1944 roku. Jej pseudonim powstańczy brzmiał „Kubuś”. Pojazd był konstruowany od 15 do 22 sierpnia 1944 roku w warsztacie Daszyńskiego i Kwiatkowskiego. Powstał na bazie samochodu ciężarowego Chevrolet 155, należącego do Elektrowni Warszawskiej. „Kubuś” dwukrotnie brał udział w próbach zdobycia przez powstańców ze zgrupowania „Krybar” Uniwersytetu Warszawskiego: 23 sierpnia i 2 września 1944 roku. Żadna z tych prób się nie powiodła. Dla współczesnych warszawiaków samochód jest jednym z symboli  walki o Warszawę. Jego replika znajduje się w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Ewa Korsak

dodaj komentarz

komentarze

~brick
1442148120
Jak sami nie zadbany o swoje zabytki, to zostaniemy z niczym.
3B-3B-A1-91

Transformacja dla zwycięstwa
 
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Święto podchorążych
A Network of Drones
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Karta dla rodzin wojskowych
Szef MON-u na obradach w Berlinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polskie „JAG” już działa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Czworonożny żandarm w Paryżu
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Olympus in Paris
Huge Help
Wzmacnianie granicy w toku
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Marynarka Wojenna świętuje
Jesień przeciwlotników
Modernizacja Marynarki Wojennej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Uczą się tworzyć gry historyczne
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Szturmowanie okopów
O amunicji w Bratysławie
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Ostre słowa, mocne ciosy
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Jak namierzyć drona?
Nowe uzbrojenie myśliwców
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wybiła godzina zemsty
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Miecznik na horyzoncie
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Zmiana warty w PKW Liban
Razem dla bezpieczeństwa Polski
„Szczury Tobruku” atakują
Olimp w Paryżu
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Od legionisty do oficera wywiadu
Medycyna w wersji specjalnej
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO