moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolekcja ubrań inspirowana cichociemnymi

Dwurzędowe marynarki i płaszcze, getry, wzór w kratę i kolory khaki – taką kolekcję inspirowaną cichociemnymi, legendarnymi skoczkami spadochronowymi, zaprojektowała firma Próchnik. Pomysł wsparły Jednostka Wojskowa GROM oraz Fundacja Sprzymierzeni z GROM, która otrzyma część dochodu ze sprzedaży kolekcji, z przeznaczeniem na pomoc byłym żołnierzom.


Znana polska firma odzieżowa lubi czerpać inspirację z historii. – Zeszłoroczną kolekcję dedykowaliśmy Dywizjonowi 303, tegoroczną, wiosenną – 2 Korpusowi walczącemu pod Monte Cassino – mówi Rafał Bauer, prezes zarządu Próchnika. – W modzie przekaz jest zazwyczaj jasny, na przykład: przystojny mężczyzna. I nic więcej. My chcemy czegoś więcej, więc oparliśmy strategię komunikacyjną na historii Polski. Doszliśmy do wniosku, że nie brak nam bohaterów, którzy prócz tego, że byli dzielni, to też nieśli ze sobą jakieś idee. Warto o tym mówić i przypominać również w świecie mody – tłumaczy prezes.

Projektant Rafał Czapul poświęcił kolekcję męskich i damskich ubrań na jesień i zimę 2015/2016 pamięci cichociemnych. – Kiedy myśleliśmy nad tym, jaki będzie przekaz najnowszej kolekcji, natrafiliśmy na informację o zbliżającej się rocznicy pierwszego skoku cichociemnych do okupowanej Polski. W naturalny sposób cichociemni stali się więc naszym tematem – wyjaśnia Bauer. – Tym bardziej, że to niezwykłe osobowości. Mieli bardzo pokręcone losy, które dowodzą, jak skomplikowaną historię dziedziczymy. I jak niektórym było ciężko zmierzyć się z wyborami, jakich dokonali – dodaje.

Ubrania z kolekcji – jak podkreślają jej twórcy – nie mają nic wspólnego z kostiumami do filmu czy teatru. – Chodziło o to, by we współczesnej odzieży oddać ducha tamtej epoki. A zatem, tak jak wówczas, marynarki i płaszcze są dwurzędowe, dominuje wzór kraty i kolory khaki – mówi Bauer.

Pomysł Próchnika wsparły Fundacja Sprzymierzeni z GROM oraz Jednostka Wojskowa GROM, która dziedziczy tradycje cichociemnych. W salonach odzieżowych firmy w całej Polsce pojawiły się informacje dotyczące Fundacji Sprzymierzeni z GROM. A sprzedawcy przeszli specjalne szkolenie, by udzielać klientom wszelkich informacji o fundacji i – rzecz jasna – o cichociemnych.

– Zdecydowaliśmy się wesprzeć komercyjny projekt, bo jest to sposób na pozyskanie środków na pomoc dla byłych żołnierzy wojsk specjalnych, policjantów oraz strażników granicznych – mówi Grzegorz Wydrowski, prezes fundacji. To przekonało też żołnierzy z GROM-u, bo przyznają, że na początku mieli wątpliwości. – Trochę się zastanawialiśmy, czy wesprzeć to przedsięwzięcie swoim autorytetem. Jednak cel Próchnika, czyli kultywowanie pamięci o cichociemnych i pomoc fundacji, wydał nam się na tyle interesujący, że się na to zdecydowaliśmy – tłumaczy płk Piotr Gąstał, dowódca JW GROM.

Co ciekawe, żołnierze GROM-u brali nawet udział w tworzeniu niektórych modeli ubrań z kolekcji „Cichociemni”. A konkretnie – marynarek do zadań operacyjnych dostępnych wyłącznie dla żołnierzy jednostki. – Sugerowaliśmy, gdzie umieścić podpinki i ciężarki, tak by marynarka nie rozchylała się na wietrze, czy gdzie umieścić dodatkowe miejsca na magazynki – przyznaje płk Gąstał. Projektanci wzięli pod uwagę propozycje wojskowych.



Dowódca chwali inicjatywę Próchnika, jako nowoczesną formę patriotyzmu. – Cieszę się, że takie formy upamiętniania postaci historycznych, ludzi nietuzinkowych mają miejsce. Zdecydowanie popieram formy patriotyzmu, które są żywe, które docierają do szerokiej grupy społeczeństwa. Każdy może założyć konkretny model z kolekcji, który nawiązuje do konkretnej postaci cichociemnego – wyjaśnia płk Gąstał. – Kolekcja jest dla każdego, choć nasz przekaz jest kierowany do ludzi, którzy są państwowcami, a historia ma dla nich znaczenie – podkreśla Rafał Bauer.

Projektanci mody – nie tylko z Próchnika – często inspirują się militariami i historią. Trend wojskowy pojawia się na wybiegach regularnie co kilka lat. W 2011 roku Robert Kupisz zaprojektował kolekcję „Heroes”, w której pojawił się m.in. t-shirt z orłem z godła Polski. Inspirowana militariami jest również najnowsza kolekcja Lidii Kality, niegdyś projektantki sieci SIMPLY. Umieściła na spódnicach i kobiecych płaszczach wojskowe naszywki. Armią w tym sezonie inspirowały się również światowe domy mody, m.in. Jason Wu, Gucci i Lanvin. Na wybiegach królują dwurzędowe płaszcze z ciężkich materiałów, kolor zielony i wojskowe kombinezony.

Ewa Korsak

autor zdjęć: prochnik.pl

dodaj komentarz

komentarze

~Katol - Inkwizytor
1444495260
tutaj jest zbalansowana koszulka : http://sportowefakty.wp.pl/siatkowka/wydarzenie/57452
FF-6C-B3-6A
~Katol - Inkwizytor
1444486740
Tutaj mamy przykład, gdzie Godło jest zrównane z firmą komercyjną , po przez symetryczne zamieszczenie. http://sportowefakty.wp.pl/pilka-nozna/552789/tvn-zmienia-ramowke-ze-wzgledu-na-mecz-reprezentacji-polski . Jak chcemy aby młodzi np : z klas mundurowych dumnie stali na baczność , jak sami się nie szanujemy. Czy przed butami sportowymi mają równie dumnie stać ?
FF-6C-B3-6A
~Katol - Inkwizytor
1444485660
1. Środki na byłych Żołnierzy to gestia MON i tylko. Przez 10 ostatnich lat uzbierały się niecały miliard złotych ( co roku wraca około 900 mil) do budżetu. 2.Mundur ustawowy, symbole narodowe, wizerunek Żołnierza to nie prywatne dobro jednostki , którym to może rozporządzać w sposób dowolny lub też uznaniowy. 3. Wojsko Polskie -póki co nie prywatne - nie jest przedsięwzięciem komercyjnym i w takowych nie ma prawa uczestniczyć jako podmiot.4. Biznes zawsze przekracza sferę przyzwolenia - stad duży sukces odnoszą np;; socjopaci - przykładem była afera z koszulami od fachowców w kopaniu krowiego pęcherza po łące gdzie chciano pominąć godło dla reprezentacji narodowej. 5. Jednostka GROM nie ma w statusie działalności gospodarczej . 6. wstawcie czołg do galerii handlowej - na pewno zapłacą ... .
FF-6C-B3-6A

Wojna na detale
 
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Zachować właściwą kolejność działań
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Sandhurst: końcowe odliczanie
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ocalały z transportu do Katynia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Charge of Dragon
Na straży wschodniej flanki NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Szarża „Dragona”
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Sprawa katyńska à la española
Głos z katyńskich mogił
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Przygotowania czas zacząć
W Italii, za wolność waszą i naszą
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO na północnym szlaku
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Kolejne FlyEle dla wojska
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kadisz za bohaterów
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ramię w ramię z aliantami
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO on Northern Track
25 lat w NATO – serwis specjalny
Front przy biurku
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część druga
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Barwy walki
Strażacy ruszają do akcji
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO