moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze badali dno Bałtyku

Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni zakończył właśnie tegoroczne badania dna morskiego na najważniejszych trasach żeglugowych, które biegną przez polskie wody Bałtyku. Materiały zebrane przez marynarzy trafiły do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, gdzie są poddawane analizie.

Na tak zwanych trasach Helcom należało przebadać każdy metr kwadratowy dna morskiego. To właśnie z tych tras korzystają załogi tysięcy statków, które każdego dnia przemierzają Bałtyk. Oczywiście dane ze szlaków były zbierane już wcześniej, jednak badania trzeba regularnie powtarzać, by aktualizować dane. Sprzęt, z którego korzystają obecnie hydrografowie, daje możliwość sondowania dna ze stuprocentowym pokryciem.

Trasy Helcom wymagają zmian

Na polskich wodach prace prowadzili marynarze z Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Tegoroczny plan właśnie został zrealizowany. – Sprawdziliśmy trasy głębokowodne – mówi kmdr por. Witold Stasiak, szef Pionu Pomiarów Hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego. Zaraz jednak zastrzega, że prace związane z trasami Helcom będą kontynuowane. – W przyszłym roku będziemy sondowali szlaki położone na płytszych wodach, blisko wybrzeża i podejścia do portów – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Dane zostały przekazane do Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Tam są analizowane. Już teraz wiadomo, że przebieg trasy wymaga korekt. – W okolicach Ławicy Słupskiej wystąpiły spłycenia – tłumaczy kmdr Andrzej Kowalski, szef BHMW. Na wyznaczenie nowej trasy zgodę musi wydać Międzynarodowa Organizacja Morska IMO, czyli podlegająca ONZ organizacja, która dba o bezpieczeństwo na morzu.

Polscy hydrografowie zajmowali się nie tylko trasami Helcom. – Ten rok upływa także pod znakiem sondowania dna poza ich przebiegiem: na Zatoce Gdańskiej, gdzie prace cały czas trwają, oraz środkowym Pomorzu. Tam sprawdzaliśmy podejścia do portów – informuje kmdr por. Stasiak.

Marynarze na nowoczesnych motorówkach Wildecat 40/12

Prowadząc badania na płytkich wodach, marynarze po raz pierwszy mieli okazję skorzystać z nowoczesnych motorówek Wildecat 40/12. Polska w ubiegłym roku kupiła cztery tego typu jednostki. Trzy weszły w skład 3 Flotylli, jedna służy w 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. – Na razie przez cały czas prowadzone jest jeszcze szkolenie ich załóg. Ale w ramach zajęć praktycznych marynarze wykonują normalne prace sondażowe – podkreśla kmdr por. Stasiak.

Motorówki, jak zaznacza, dysponują doskonałym sprzętem pomiarowym. – Pozwala on między innymi na weryfikację obiektów, które spoczywają na dnie, a nawet są w nim zagrzebane. Załogi mogą też korzystać z pojazdów podwodnych – wylicza kmdr por. Stasiak.

Szkoleniem załóg motorówek zajmują się specjaliści z Akademii Marynarki Wojennej i Biura Hydrograficznego MW. Zgodnie z planem powinno się ono zakończyć w grudniu. Wówczas też motorówki zostaną podniesione z wody i wyciągnięte na brzeg, gdzie pozostaną przez zimę.

Ten rok przyniósł też duże zmiany dla samego Biura Hydrograficznego. Wczoraj weszła w życie nowelizacja ustawy o obszarach morskich RP i administracji morskiej. Pojawia się w niej pojęcie „Państwowa Morska Służba Hydrograficzna”. Stanowi też, że najważniejszą jej instytucją jest właśnie gdyńskie biuro, które dla zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi na polskich obszarach Bałtyku ściśle współdziała z instytucjami cywilnymi. Specjaliści z BHMW kończą właśnie prace nad rozporządzeniami do nowej ustawy. – Dotyczą one między innymi współpracy marynarki ze Strażą Graniczną i urzędami morskimi oraz dokładnego ustalenia przebiegu granicy państwowej na Bałtyku – tłumaczy kmdr Kowalski.

To, jak przebiega współdziałanie instytucji wojskowych i cywilnych, widać chociażby w Świnoujściu. – Jednostki cywilne we współpracy z nami prowadzą prace sondażowe na podejściu nowo otwartego gazoportu – mówi kmdr Kowalski. – Sprawa jest o tyle ważna, że do Polski zmierza już pierwszy statek z transportem gazu – dodaje. Wyniki sondaży znajdą odzwierciedlenie na sporządzanych w BHMW mapach zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński, Biuro Hydrograficzne MW

dodaj komentarz

komentarze

~Safehaven Marine
1448001960
Pozdrowienia dla użytkowników naszych motorówek,oby Wam służyły dobrze przez długie lata. Pozdrowienia dla Pana Komandora Stasiaka i reszty załóg.
18-43-E7-CE

Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Zmiana warty w PKW Liban
Witos i spadochroniarze
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Breda w polskich rękach
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Długa droga do Bredy
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Olympus in Paris
Rosomaki na Litwie
Snipery dla polskich FA-50
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
The Power of Buzdygan Award
Polskie „JAG” już działa
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Zagrożenie może być wszędzie
Rozkaz: rozpoznać przeprawę!
Polska liderem pomocy Ukrainie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wojskowi rekruterzy chcą być (jeszcze) skuteczniejsi
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Strategiczne partnerstwo
Kleszcze pod kontrolą
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Namiastka selekcji
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Po pierwsze: bezpieczeństwo granic
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
Miliony sztuk amunicji szkolnej dla wojska
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Kask weterana w słusznej sprawie
Żeby nie poddać się PTSD
Polski wkład w F-16
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Ostre słowa, mocne ciosy
Centrum Robotów Mobilnych WAT już otwarte
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Olimp w Paryżu
Złoty Medal Wojska Polskiego dla „Drago”
Capstrzyk rozpoczął świętowanie niepodległości
Rozliczenie podkomisji Macierewicza
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Karta dla rodzin wojskowych
Rosyjskie wpływy w Polsce? Jutro raport
Foka po egejsku
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Święto marynarzy po nowemu
Czworonożny żandarm w Paryżu
Komisja bada nielegalne wpływy ze Wschodu
Ostrogi dla polskich żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkolenie 1000 m pod ziemią
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Nominacje generalskie na 106. rocznicę odzyskania niepodległości
Każda żałoba jest inna
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Jak Polacy szkolą Ukraińców
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Nowe pojazdy dla armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO