moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie pilota BLMW

Kapitan pilot Adam Pojawa, który kończy służbę wojskową w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej, odbył w środę swój pożegnany lot nad Gdynią i okolicami.

Na płycie lotniska 43 Bazy Lotnictwa Morskiego uroczyście pożegnało go dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej oraz koledzy i podwładni. Dorobek tego zasłużonego dla lotnictwa morskiego pilota to 2400 godzin spędzonych w powietrzu, ponad 10 lat pełnienia dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego oraz blisko 13 lat służby w pionie szkolenia dowództwa BLMW, w tym dwukrotnie brał udział misjach poza granicami kraju.

Kpt. pil. Adam Pojawa jest absolwentem dęblińskiej Szkoły Orląt z 1991 roku, który od początku lotniczej kariery związał się z lotnictwem morskim. Pierwsze stanowisko, pilota-nawigatora, objął w 18. Eskadrze Lotnictwa Ratowniczo-Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach. Później był dowódcą załogi oraz instruktorem sekcji szkoleniowej w 1. Dywizjonie Lotniczym i 28. Eskadrze Lotniczej. W sierpniu 2003 roku został skierowany do Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej gdzie pełnił obowiązki młodszego specjalisty a następnie oficera sekcji w pionie szkolenia. Kpt. Pojawa to również jeden z pionierów polskiego lotnictwa pokładowego. W 2003 roku dowodził grupą personelu latającego skierowanego do Stanów Zjednoczonych w celu przeszkolenia na nowy typ śmigłowca – SH-2G. Był też pilotem, który w tym samym roku przyprowadził jedną z tego typu maszyn do kraju. W międzyczasie dwukrotnie, w 2011 i 2012 roku, pełnił także służbę w Polskim Kontyngencie Wojskowym w Islamskiej Republice Afganistanu gdzie latał śmigłowcami Mi-17.

Kapitan Adam Pojawa posiada uprawnienia instruktora oraz pilota doświadczalnego II stopnia. W sumie za sterami aż czterech typów śmigłowców, Mi-2, W-3, Mi-17 i SH-2G, spędził 2400 godzin. W trakcie 29 lat służby wyróżniony został Srebrnym Medalem Za Zasługi dla Obronności Kraju, Srebrnym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny, Medalem Srebrnym za Długoletnią Służbę, dwukrotnie Gwiazdą Afganistanu a także statuetką Ikara.

Z końcem lutego zawodową służbę wojskową kończy również kmdr ppor. Adam Mądrzak, szef sekcji operacyjnej 44. Bazy Lotnictwa Morskiego oraz dwóch żołnierzy z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego: dowódca obsługi bosm. Paweł Żołnierczyk i młodszy elektromechanik st. mar. Leszek Kubik.

Tekst: Marian Kluczyński

red. PZ

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Rekordowa obsada maratonu z plecakami
 
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Święto podchorążych
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Karta dla rodzin wojskowych
Zmiana warty w PKW Liban
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Wzmacnianie granicy w toku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Wojskowa służba zdrowia musi przejść transformację
„Siły specjalne” dały mi siłę!
„Szczury Tobruku” atakują
Transformacja dla zwycięstwa
Polskie „JAG” już działa
Nowe uzbrojenie myśliwców
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Wybiła godzina zemsty
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli
Marynarka Wojenna świętuje
„Projekt Wojownik” wrócił do Giżycka
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Inwestycja w produkcję materiałów wybuchowych
Medycyna w wersji specjalnej
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
A Network of Drones
Olimp w Paryżu
Jak namierzyć drona?
Razem dla bezpieczeństwa Polski
Olympus in Paris
Szef MON-u na obradach w Berlinie
W MON-ie o modernizacji
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
Święto w rocznicę wybuchu powstania
Jesień przeciwlotników
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Od legionisty do oficera wywiadu
Ostre słowa, mocne ciosy
O amunicji w Bratysławie
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szturmowanie okopów
Huge Help
Czworonożny żandarm w Paryżu
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO