moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szwedzki okręt podwodny w porcie w Gdańsku

„Södermanland” – okręt podwodny Marynarki Wojennej Królestwa Szwecji zacumował w Gdańsku, by wziąć udział w Balt Military Expo.  Jednostka, zmodernizowana po kilkunastu latach służby, wzbudziła szczególne zainteresowanie zwiedzających targi. „Södermanlanda” wyposażono bowiem w napęd niezależny od powietrza, dzięki czemu może on znaczenie dłużej przebywać w zanurzeniu.


Dziennikarze zwiedzający Balt Military Expo mieli okazję wejść na pokład szwedzkiego okrętu podwodnego. „Södermanland” wszedł do służby w  Marynarce Wojennej Królestwa Szwecji 21 kwietnia 1989 roku jako trzecia jednostka typu Västergötland. Wówczas miał  48,5 m długości i wyporność 1150 ton w zanurzeniu. Jego siłownia składała się z dwóch silników diesla Hedemora V12A/15 oraz elektrycznego silnika Jeumont-Schneider, zapewniając mu prędkość 20 węzłów w zanurzeniu i 11 węzłów na powierzchni.

W 2003 roku, po kilkunastu latach służby, Szwedzi przeprowadzili gruntowną modernizacji dwóch najmłodszych okrętów typu Västergötland, czyli „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Postanowiono zmienić ich siłownie. W jednostkach zastosowano parę silników Stirlinga, które przetwarzają energię cieplną w energię mechaniczną nie w wyniku wewnętrznego spalania paliwa, lecz na skutek dostarczania ciepła z zewnątrz. To rozwiązanie pozwala zasilać takie silniki ciepłem z różnych źródeł.

Wersję silników specjalnie dla okrętów podwodnych opracowała szwedzka firma Kockums i to jej zlecono modernizację „Södermanlanda” i „Östergötlanda”. Dzięki temu powstał napęd niezależny od powietrza, co pozwala okrętom działać pod wodą bez wynurzania się nawet kilka tygodni, a nie, jak wcześniej – dni.


Podczas modernizacji w stoczni Kockums „Södermanland” został rozcięty na dwie  części, tak by można było zamontować nową 12-metrowej długości sekcję z silnikami Stirlinga. W efekcie okręt ma nie tylko zmodernizowany napęd, ale jego całkowita długość zwiększyła się do 60,5 m, a wyporność w zanurzeniu do 1500 ton. Napęd niezależny od powietrza zamontowano również w dwóch pierwszych okrętach typu Västergötland, które w 2005 roku odkupił od Szwecji Singapur.

Silnik Stirlinga ma większą wydajność niż silnik wysokoprężny, jednak jego wadą jest konieczność używania dużych powierzchni wymiany ciepła.

Targi Balt Military Expo w Gdańsku trwały trzy dni. Wzięło w nich udział ponad 140 wystawców.

Tadeusz Wróbel

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze


Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
 
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Polska w gotowości
Żołnierze WOT-u z Wrocławia u kombatantów z Armii Krajowej
To nie mogło się udać, ale…
Roboty w Fabryce Broni „Łucznik”
Zawiszacy na ratunek
Wojsko potrzebuje lotnisk
Umowa dla specjalistów z Grudziądza
Bezpieczeństwo na Bałtyku
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Hub w Rzeszowie pod parasolem ochronnym
Atak na cyberpoligonie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morze ruin, na których wyrosło życie
Najnowsze Abramsy dla polskiej armii
Turecki most nad Białą Lądecką
„Cel Wisła”, czyli ku starciu cywilizacji
Kluczowy partner
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Generacje obok siebie
Arcelin – cud, który może się zdarzyć tylko raz
Symulator w nowej odsłonie
Najtrudniej utrzymać się na szczycie
Kwalifikacja po raz szesnasty
Znaki do zmiany. Ze względu na tradycję i bezpieczeństwo
Na zawsze w naszej pamięci
Szef MON-u spotkał się z wojskowymi dyplomatami
Zmiany w prawie 2025
Snowboardzistka z „armii mistrzów” najlepsza na stoku w Scuol
Trump ogłasza złotą erę Ameryki
„Popcorny” niemile widziane
Dziki zachód na wschodzie II RP
Czworonożny żandarm w Paryżu
Lotnicy i Bayraktary z misją w Turcji
Synteza, czyli cios w splot słoneczny Rzeszy
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Granice są po to, by je pokonywać
Ratownicy pod presją czasu
Dzieci ze Stronia Śląskiego mają nowe przedszkole
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Rozgryźć Czarną Panterę
Premier: bezpieczeństwo przede wszystkim!
Z życzeniami na 105. urodziny powstańca warszawskiego!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Polska Zbrojna” dla Orkiestry
Wielofunkcyjna koparka dla saperów
Na zagraniczne kursy razem z rodziną?
Nie walczymy z powietrzem
Olympus in Paris
Wojsko wraca do Gorzowa
Rosja prowadzi przeciw Polsce wojnę informacyjną
Spotkanie Grupy E5 w Polsce
Mistrzyni Uniwersjady z „armii mistrzów”
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Starty na medal w short tracku, biegach narciarskich i snowboardzie
NATO rozpoczyna nową operację na Bałtyku
Żołnierze usuwają zniszczone przez wodę budynki
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Siedząc na krawędzi
Statuetki Benemerenti przyznane po raz trzydziesty

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO