moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko szuka nowych wozów zabezpieczenia technicznego

Jeśli na poligonie lub polu walki uszkodzony zostanie Leopard 2, żołnierze będą w stanie wymienić w nim zespół napędowy lub cały system wieżowy. A także odholować ważący ponad sześćdziesiąt ton czołg. Wszystko za pomocą nowych gąsiennicowych wozów zabezpieczenia technicznego, które armia zamierza kupić dla jednostek pancernych.

Bergepanzer 2 to znajdujące się w wyposażeniu polskiej armii wozy zabezpieczenia technicznego, które mogą holować czołgi ważące do 55 ton. Nasze siły zbrojne mają ich prawie trzydzieści. Wkrótce do służby trafią Leopardy 2PL (polska modernizacja niemieckich czołgów), które mają ważyć około 60 ton, jednak w wojsku nie będzie pojazdów zdolnych ewakuować je z pola walki. MON chce więc kupić dla jednostek pancernych uzbrojonych w ulepszone Leopardy 2 nowe gąsienicowe wozy zabezpieczenia technicznego.

Pojazdy muszą chronić załogę przed ostrzałem z granatników przeciwpancernych czy przed skutkami eksplozji min, ale ich podstawowym przeznaczeniem będzie naprawa uszkodzonego w terenie czołgu. Za pomocą wozu zabezpieczenia technicznego żołnierze będą mogli np. wymienić zespół napędowy lub cały system wieżowy w Leopardzie. Co więcej, nowe WZT muszą być również przygotowane do tego, aby w razie potrzeby ewakuować z pola walki ważący ponad 60 ton czołg . 

Firmy, które mają tego typu pojazdy w swojej ofercie, mogą do 24 sierpnia zgłaszać się do Inspektoratu Uzbrojenia MON. Po zakwalifikowaniu się wezmą udział w dialogu technicznym, czyli fazie pozyskiwania nowego sprzętu, podczas której przedstawiciele przemysłu mają okazję zaprezentować wojskowym swoje produkty. Na podstawie informacji zebranych od inżynierów ze zbrojeniówki przedstawiciele armii będą mogli uzupełnić przygotowane przez siebie wymagania taktyczno-techniczne dotyczące pojazdu. 

Kiedy zostanie ogłoszony przetarg w sprawie WZT? – Po zakończeniu fazy analityczno-koncepcyjnej, w zależności od rekomendacji zawartych w dokumentach wynikowych – mówi ppłk Robert Wincencik, rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia MON, dodając, że ta część postępowania trwa od roku do półtora. Oznacza to, że przetarg na WZT będzie ogłoszony najwcześniej w połowie 2018 roku. Niestety nie wiadomo jeszcze, ile wozów wojsko chce kupić.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~Artany
1589197500
Odpowiedź jest b. prosta... Nie ma sensu! Podobnie jak same prace modernizacyjne przy Berge 2 opartych na konstrukcji Loeparda 1 ,które w Niemczech zdecydowano "zwolnić" ze strategicznej rezerwy magazynowej i wysłać... na złom!. Partnerem tej modernizacji nie mógł być zatem Rheinmetall ,który zwijał już zaplecze techniczne dla tej konstrukcji (o czym uprzejmie informował naszych tuzów) ,ale lokalne szroty ,oraz cywilne obecnie przedsiębiorstwo FFG, zajmujące się sprzętem gąsienicowym. RLS oferował nam współpracę przy rozwoju WZtów opartych na Leo 2, jakie posiadamy na wyposażeniu i w obszarze ,w którym mieliśmy doświadczenie... Nie był to jednak po naszej stronie dostatecznie logiczny argument !?
E9-7B-A0-A7
~ciekawski
1500903600
Już teraz bez problemu można wymienić silnik, nie rozumiem zupełnie jak chciano by w warunkach polowych wymienić wieżę czołgu. Może ktoś życzliwy wyjaśniłby laikowi? :-) Jakoś nie widzę możliwości wymiany wieży (po pierwsze musielibyśmy mieć jakiekolwiek wieże), po drugie taką wieżę należałoby przetransportować "w pole", tu pytanie -czym?! itd. Pomijając zupełnie fakt, że nasze zakłady nie są po prostu w stanie zmodernizować takiego wozu, a już na pewno nie są w stanie zbudować WZT dla Leoparda. Może ktoś mądry odpowie jaki to ma sens?
7F-06-38-90

Każda żałoba jest inna
 
Odznaczenia dla amerykańskich żołnierzy
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Namiastka selekcji
Żołnierze z Mazur ćwiczyli strzelanie z Homarów
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Do czterech razy sztuka, czyli poczwórny brąz biegaczy na orientację
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Witos i spadochroniarze
Długa droga do Bredy
Świętujemy naszą niepodległość
Ukwiał po nowemu
Czas „W”? Pora wytropić przeciwnika
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Niepokonany generał Stanisław Maczek
Żeby nie poddać się PTSD
„Bezpieczne Podlasie” na półmetku
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Polskie „JAG” już działa
Żołnierze, zdaliście egzamin celująco
Szef MON-u o podkomisji smoleńskiej
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Święto marynarzy po nowemu
Rumunia, czyli od ćwiczeń do ćwiczeń
Jak dowodzić plutonem szturmowym? Nowy kurs w 6 BPD
Karta dla rodzin wojskowych
Zmiana warty w PKW Liban
Ostrogi dla polskich żołnierzy
Polska liderem pomocy Ukrainie
Polsko-czeska współpraca na rzecz bezpieczeństwa
Snipery dla polskich FA-50
„Złote Kolce” dla sportowców-żołnierzy
Olimp w Paryżu
Polski producent chce zawalczyć o „Szpeja”
Jutrzenka swobody
Breda w polskich rękach
Szkolenie 1000 m pod ziemią
Kask weterana w słusznej sprawie
Capstrzyk rozpoczął świętowanie niepodległości
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Foka po egejsku
Nominacje generalskie na 106. rocznicę odzyskania niepodległości
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
The Power of Buzdygan Award
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ile GROM-u jest w „Diable”?
Rosomaki na Litwie
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Strategiczne partnerstwo
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Zapomogi dla wojskowych poszkodowanych w powodzi
Nowe pojazdy dla armii
Byłe urzędniczki MON-u z zarzutami
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polski wkład w F-16
Kleszcze pod kontrolą
Ostre słowa, mocne ciosy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO