moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Satelitarna specjalizacja Politechniki Warszawskiej

Naukowcy Politechniki Warszawskiej pracują nad trzema typami silników korekcyjnych do sztucznych satelitów oraz nad nowymi typami paliw do silników rakietowych, w tym m.in. o dużym stężeniu nadtlenku wodoru. Opracowanie kolejnej generacji silników to jeden z priorytetów Europejskiej Agencji Kosmicznej.

Już za kilka lat wystrzeliwane na orbitę okołoziemską sztuczne satelity, które dzisiaj dostarczają nam m.in. ogromną liczbę produktów telekomunikacyjnych, w tym telewizję czy nawigacją GPS, mogą być wyposażone w opracowane przez polskich inżynierów silniki korekcyjne. Do czego one służą? To jeden z krytycznych systemów każdego satelity. Naziemna obsługa nie tylko manewruje nimi podczas umieszczania go na orbicie okołoziemskiej, ale również używa ich do korekty trajektorii lotu w trakcie jego użytkowania.

Europejska Agencja Kosmiczna zdecydowała, że potrzebuje opracowania nowego typu silników już prawie piętnaście lat temu. To jeden z wniosków z misji Artemis. Był to wówczas najdroższy europejski sztuczny satelita, koszt jego opracowania przekroczył 300 mln euro. Zasłynął m.in. tym, że jako pierwszy na świecie nawiązał łączność laserową z innym satelitą (prędkość łącza wyniosła 50 Mbps) oraz z samolotem. Podczas wynoszenia Artemisa na orbitę doszło do usterki napędu francuskiej rakiety nośnej Ariane, przez co nie osiągnęła ona wymaganej wysokości 36 tys. km, a jedynie około 17 tys. km. Kontrolerom lotu udało się wprowadzić satelitę na pożądaną orbitę właśnie dzięki silnikom korekcyjnym oraz eksperymentalnemu silnikowi jonowemu. Niestety uratowanie misji okupione zostało zużyciem aż 95 procent materiału pędnego silników korekcyjnych. Przez to satelita spędził na orbicie okołoziemskiej znacznie mniej czasu niż planowano.

Kadra naukowa i studenci Politechniki Warszawskiej, wspólnie z inżynierami m.in. z Instytutu Lotnictwa, Centrum Badań Kosmicznych i Przemysłowego Instytutu Automatyki i Pomiarów, od kilku lat pracują nad aż trzema typami nowych silników korekcyjnych do satelitów – monopropellant, cold gas oraz resistojet. W pierwszym projekcie naukowcy opracowują silnik, który zasilany byłby paliwem, do spalania którego nie potrzebny byłby dodatkowy utleniacz. Dzięki takiemu rozwiązaniu napęd mógłby być mniejszy i lżejszy. – W systemie cold gas ciąg do manewrów wytwarzany jest przez rozprężanie zimnych gazów, a w resistojet gaz jest podgrzewany grzałką elektryczną – mówi dr inż. Łukasz Mężyk z Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej.

Dr Mężyk wyjaśnia, że w przypadku układu resistojet, kluczowe będzie opracowanie wydajnego systemu zasilania w energię elektryczną. Natomiast w przypadku monopropellanta wyzwaniem jest proces dekompozycji materiału pędnego – nadtlenku wodoru o dużym stężeniu (HTP 98%).

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej chcą użyć HTP 98% nie tylko do napędzania silników korekcyjnych satelitów, ale również jako utleniacza w silnikach rakietowych większej mocy. Wraz z inżynierami z Instytutu Lotnictwa pracują także nad opracowaniem technologii napędu z wykorzystaniem nadtlenku wodoru. I o ile silnikami korekcyjnymi nasza armia nie jest póki co zainteresowana, tak już lecące dalej i szybciej pociski rakietowe przyciągają uwagę wojskowych. – Poszukiwanie następcy hydrazyny, obecnie używanego bardzo toksycznego paliwa rakietowego, bardzo nas interesuje i z uwagą śledzimy wszystkie prace badawcze w tym zakresie – komentuje oficer z szefostwa wojsk rakietowych i artylerii DGRSZ.

Z kosmicznymi projektami prowadzonymi przez Politechnikę Warszawską będzie można się zapoznać podczas międzynarodowej konferencji naukowej „Development Trends in Space Propulsion Systems”, która odbywać się będzie na przełomie listopada i grudnia w Warszawie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: PW-Sat

dodaj komentarz

komentarze


Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
 
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO na północnym szlaku
Ocalały z transportu do Katynia
Ramię w ramię z aliantami
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wojna w świętym mieście, epilog
Na straży wschodniej flanki NATO
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Kolejne FlyEle dla wojska
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Szarża „Dragona”
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Przygotowania czas zacząć
Wojna w świętym mieście, część druga
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Barwy walki
Święto stołecznego garnizonu
Sprawa katyńska à la española
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kadisz za bohaterów
Głos z katyńskich mogił
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
SOR w Legionowie
NATO on Northern Track
Charge of Dragon
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
Zachować właściwą kolejność działań
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wojna na detale
Strażacy ruszają do akcji
W Italii, za wolność waszą i naszą
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO